Egyelőre többféle végkimenetel is elképzelhető az Alpine és fiatal juniorja, Oscar Piastri között kirobbant viszálynak. Megvizsgáltuk, hogy mik lehetnek ezek.
Ahelyett, hogy a Magyar Nagydíj után, az F1-es nyári szünet beköszöntével kicsit lecsendesedett volna a száguldó cirkusz, nem győztük kapkodni a fejünket az elmúlt 72 órában. Először Fernando Alonso lepett meg mindenkit, beleértve saját csapatát is azzal, hogy aláírt az Aston Martinhoz, majd jött az Alpine-Piastri balhé.
A francia istálló ugyanis bejelentette, hogy tartalékpilótáját lépteti elő a 2023-as szezonra a kétszeres világbajnok megüresedett helyére, de már a közleményből sejteni lehetett (Piastritól egyetlen sornyi idézet sem szerepelt benne, és az ausztrál pilóta sem reagált a bejelentésre a közösségi oldalain), hogy valami nincs rendben, és korántsem lehet biztosra venni, hogy a 21 esztendős versenyző jövőre az Alpine-nal mutatkozik be az F1-ben.
Néhány órával később pedig jött is a megerősítés Piastri részéről, aki közölte: semmit nem írt alá jelenlegi csapatával, a tudta és beleegyezése nélkül jelentették őt be, és nem lesz jövőre az Alpine versenyzője. Itt tartunk tehát jelenleg.
Mi következhet ezután?
Általános vélemény az F1-es paddockban jól értesült újságírók körében, hogy az Alpine azért jelentette be Oscar Piastrit Esteban Ocon jövő évi csapattársaként, hogy jelezze, igényt tart az opciós jogára, miközben tisztában van azzal, hogy az ausztrál versenyző a McLaren felé kacsintgat. Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke nyíltan ki is mondta, hogy juniorjuk menedzsmentje a wokingiakhoz szerződés lehetőségét keresi.
Persze, nem tudhatjuk, hogy pontosan mi szerepel a fiatal ausztrál Alpine-nal kötött korábbi szerződésében, de azzal kapcsolatban is hallani pletykákat, hogy a franciák opciós joga július 31-én éjfélkor lejárt arra vonatkozóan, hogy igényt tartsanak Piastri jövő évi, illetve azutáni szolgálataira. Erre utal a versenyző Alpine-bejelentés utáni reakciója is, hiszen igen nagy magabiztosság kell ahhoz, hogy valaki, aki még csak F1-es szabadedzésen sem vett részt, kerek-perec visszautasítsa a biztos debütálást a királykategóriában.
Az Autosport értesülései szerint az Alpine ugyanakkor szilárdan hiszi, hogy jogosan tart igényt a 2020-as F2-es bajnokra, megtartani őt azonban csak abban az esetben lesz lehetősége, ha jogi úton érvényesíteni tudja az akaratát. Lehetséges forgatókönyv az is, hogy az FIA szerződésekkel foglalkozó bizottsága, az FIA Contract Recognition Board (CRB) elé kerül az ügy (ők jártak el például Jenson Button és a BAR, valamint a Williams közötti ügyben, amikor 2004-ben a brit pilóta aláírt a grove-iakhoz, de végül maradnia kellett a helyén), és ha ők az Alpine-nak adnak igazat, Piastri nem igazolhat sem a McLarenhez, sem máshová.
Hogy ebben az esetben, az előzmények ismeretében is lesz-e helye jelenlegi csapatában, az már nem rajta fog múlni, ám Otmar Szafnauer még a botrány kitörése előtt elhangzott szavai alapján erre is lehet esély. „Elég régóta vagyok itt ahhoz, hogy már láttam, ahogy ilyesmi valójában megtörténik – utalt akkor még Piastri McLarenhez közeledésére az Alpine csapatfőnöke. – Amikor Jenson aláírt a Williamsszel, majd maradt a BAR-Hondánál. Ha emlékeznek azokra az időkre, ez egyáltalán nem jelentett gondot. Tudom, hogy Oscar más, mint Jenson, de remélhetőleg amúgy sem fog ilyesmire sor kerülni. Láttam már olyat, hogy egy versenyző inkorrekt módon aláírt egy másik csapathoz, így maradnia kellett annál az istállónál, amelyikkel azelőtt szerződött, és semmilyen gond nem volt ebből. Jenson akkoriban fantasztikus munkát végzett a BAR-nál, és soha nem lett a Williams pilótája.”
Button végül még köszönetet is mondhatott azért, hogy úgy alakultak a dolgok, ahogy alakultak, hiszen a Williams 2004 után elindult a lejtőn, és azóta is csak egyetlen versenyt nyert, miközben Button 2006-ban megszerezte első győzelmét a BAR-ral, majd a Honda kiszállása után ugyanazzal a csapattal (csak már Brawn GP néven) 2009-ben világbajnok lett.
Milyen opciói lehetnek az Alpine-nak, ha elveszíti Piastrit?
Amennyiben kiderül, hogy valóban lejárt az opciós határidő, és Piastri jogszerűen kötelezte el magát a McLaren mellett, az nagyon fájó lesz az Alpine-nak, hiszen valamivel több mint egy nap leforgása alatt elveszítette sztárpilótáját, valamint az utóbbi évek legnagyobb tehetségének tartott versenyzőjét.
Szafnauer még a Piastri-bejelentés előtt leszögezte, hogy „a lehető legjobb” pilótát akarják Ocon mellé ültetni, akivel végrehajthatják a 100 futamos tervüket, amelynek végére az élmezőnybe szeretnének kerülni. Piastri elvesztésével azonban igencsak beszűkülnének a lehetőségeik, hiszen nehéz ennek a kritériumnak megfelelő versenyzőt találni a jelenlegi mezőnyben, azon kívül pedig gyakorlatilag lehetetlen (egy F2-es újonc, vagy IndyCar-pilóta, esetleg korábban partvonalon kívülre került versenyző nyilvánvalóan kényszerű megoldás lenne.)
Ha Piastri tényleg aláírt a McLarennel, és olyan szerződést kötött, hogy 2023-tól a wokingiak versenyzője lesz, az mindenképpen Daniel Ricciardo távozását jelentené. A továbbra is alulteljesítő nyolcszoros futamgyőztes ausztrál korábban többször világossá tette: ő dönthet arról, hogy kitölti-e 2024 végéig szóló szerződését, vagy idő előtt lelép, és azt is elmondta, hogy a nyári szünet során fog elgondolkodni a jövőjéről.
Utóbbi azt jelenti, hogy még nem járt le a szerződésében foglalt határidő, ameddig döntenie kell, Piastri esetleges leigazolása pedig minden eddiginél konkrétabb jelzés lenne a csapat részéről arra vonatkozóan, hogy szeretnék, ha Ricciardo távozna. Amennyiben az ausztrál sem makacskodik, és belátja, hogy a McLarennél már nem terem számára babér, logikus lépés lenne tőle az Alpine-hoz igazolás, végtére a franciék jelenleg pont a McLarennel vannak harcban a konstruktőri negyedik helyért. És valljuk be, ennél jobb csapatnál úgysem tartanának igényt a szolgálataira.
Az viszont már nem ennyire magától értetődő, hogy az Alpine tárt karokkal várná Ricciardót, akinek a renoméja jelentős csorbát szenvedett a mclarenes évek alatt. Tavaly még takarózhatott azzal, hogy egy hozzá nem passzoló autóhoz volt kénytelen hozzászokni, miközben Lando Norris évek óta annak a kocsinak a korábbi változataival versenyzett, az idén viszont mindenki a nulláról indult. Így aztán világossá vált, hogy Ricciardo problémái nem csak McLaren-specifikusak.
Hogy az új szabályokhoz képtelen megfelelően idomulni a vezetési stílusával, vagy egyszerűen leszálló ágba került, legfeljebb ő tudhatja/érezheti, az Alpine nem, így a franciáknak jókora kockázatot jelentene a szerződtetése. Ricciardo szakítása ráadásul nem volt éppen feszültségektől mentes az akkor még Renault néven futó istállóval, jóllehet, Cyril Abiteboul csapatfőnök azóta távozott. Luca de Meo, a Renault-csoport főnöke ugyanakkor még a helyén van, és a hírek szerint szintén nagyon frusztrálta őt, hogy az évi 25 millió dolláros sztárfizetést kapó versenyzője már az első közös szezon után másik csapat után nézett.
Szafnauer ugyanakkor kérdésre elmondta, szerinte nem jelentene gondot Ricciardo esetleges visszatérése, mert elég megnézni Fernando Alonsót, aki szintén visszatért a McLarenhez azok után, hogy 2007-ben nagyon csúnya körülmények között távozott onnan.
Viszont, ha mégsem csapnának le a gödörben lévő, de a csapatváltással talán újra kivirágzó ausztrálra (aki nem mellesleg ismét annak az Oconnak a csapattársa lehetne, akit 2020-ban simán legyőzött, tehát az Alpine viszonylag könnyen le tudná mérni, hogy Ricciardo még mindig van-e elég jó), egy másik érdekes lehetőség is felmerülhet, mégpedig Alex Alboné. A thai-brit pilóta a Williamsnél kifejezetten jó teljesítményt nyújt, és topcsapattal is van már tapasztalata. Amennyiben az Alpine megkeresné őt, valószínűleg szíves örömest ülne át egy jóval versenyképesebb autóba.