2022. december 09. 14:49
KezdőlapF1Beszólt Wolffnak az autóversenyző-legenda, aki nem érti, miért csinálják ezt a családjával

Beszólt Wolffnak az autóversenyző-legenda, aki nem érti, miért csinálják ezt a családjával

-

- Hirdetés -

Nem adja fel Forma-1-es terveit az Andretti-család, noha továbbra is meggyűlik a bajuk Toto Wolff-al és a Mercedes csapatfőnökének befolyásával. 

A jelek szerint tovább éleződik a feszültség Toto Wolff, a Mercedes F1-es istállójának csapatfőnöke, résztulajdonosa és vezérigazgatója, illetve az Andretti-család között. Mint ismert, a korábbi CART-bajnok és ex-Forma-1-es pilóta Michael Andretti egy ideje azon dolgozik, hogy a Forma-1-re is kiterjessze autósportos birodalmát, és saját csapatot indítson a királykategóriában.

- Hirdetés -

Ez a szándéka azonban egyelőre sem a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), sem a jelenlegi F1-es csapatok részéről nem kapott valami nagy támogatást, és a hírek szerint mindössze 2-3 istálló pártolja az Andretti beszállását. A legnagyobb kritikusa az IndyCar mellett a Formula E-ben, az Extreme E-ben és az Australian Supercarsban is jelen levő Andretti F1-es terveink pedig Wolff, aki a minap ismét elmondta, hogy olyan csapatot látna szívesen, amely hozzáadott értéket képvisel, és nem  finoman célzott rá, hogy szerinte az Andretti nem ilyen.

„Bárki csatlakozik tizenegyedik csapatként és bárki kap rajtengedélyt, demonstrálnia kell, hogy mennyire kreatív tud lenni az üzlet számára – szögezte le a Mercedes csapatfőnöke. – Az Andretti nagyszerű név és kivételes dolgokat értek el az Egyesült Államokban, de a Forma-1 sport és üzlet is egyben, és meg kell értenünk, hogy [egy új érkező] mit adhat a sportnak. Amennyiben egy autógyártó, vagy egy nemzetközi, multinacionális csoport csatlakozik az F1-hez, és képes demonstrálni, hogy X dollárt elkölt aktivizálásra és marketingre a különböző piacokon, az nyilvánvalóan teljesen más értékajánlat a többi csapat számára.”

- Hirdetés -
- Hirdetés -

„Tíz franchise-zal reményeink szerint növelhetjük a sportág értékét. Viszont biztosan nem fogjuk növelni azzal, hogy olyan embereknek adunk új franchise-t, akik nem tudják növelni a Forma-1 általános értékét.”

Toto Wolff, Mercedes, Brit Nagydíj
Wolff nem támogatja az Andrettit Fotó: Mercedes AMG Petronas / Sebastian Kawka

Noha Wolff ellenállása mögött sokan a Forma-1-re oly jellemző okokat vélik felfedezni, azaz: most is mindenki a saját pecsenyéjét sütögeti, és nem akarja tovább darabolni a bevételeket, Mario Andretti szerint nem kizárt, hogy valami másról van szó.

Az 1978-as F1-es világbajnok – aki egyébként Michael Andretti apja – úgy véli, ha Gene Haasnak – aki velük ellentétben nem csak a motorsportban érdekelt, és nem is onnan érkezett – lehetett, akkor nekik miért ne lehetne. „[Michael Andrettinek] mesés támogatói vannak, komoly emberek. Minden hosszú távra szól. Nyilvánvalóan tapasztalunk némi ellenállást, ami nagy csalódás. Hogy feladjuk-e? Nem. Szerintem megérdemeljük, hogy itt legyünk” – nyilatkozta a 82 esztendős legenda a MotorLAT-nak.

Az 1969-es Indy 500 győztese Wolff álláspontjára is reagált, és elmondta, szerinte az Audi különben sem önálló csapattal, hanem egy másik istállóval (vélhetően a Sauberrel – a szerk.) egyesülve száll be.

„Toto az Audit emlegeti, és inkább az Audit látná tizenegyedik csapatként. Véleményem szerint az Audit mindenhol tárt karokkal fogadnák, ez nem kérdés. De nem látom, hogy az Audi start-up-csapatot indítana. Ehelyett szerintem az egyik topcsapattal fognak összeolvadni motorszállítóként. Azt is megmondom, hogy miért.”

„Azért, mert motorszállítóként bármely csapat esetében jobban igazolhatod a befektetésedet. Ha nyertek, a motor nyer, amikor viszont nem nyertek, az a csapat hibája. Ez mindig is így volt, nincs ezzel gond. Mi is nyitottak lennénk egy új gyártóra, miközben már együtt dolgozunk a jelenlegiekkel, hogy döntések szülessenek. Ez a dolgok menete.”

Andretti szerint pedig van, ami kifejezetten mellettük szól. „Üdvözölni kell a motorgyártókat, de ők jönnek és mennek. Mi nem ezt tesszük, mi jövünk és maradunk. A gyártók nem függnek a sportágtól, mi viszont igen. Ez az életünk, csak ezt csináljuk, ezt lélegezzük. Miért fosztanak meg tőle, amikor komolyan gondoljuk?”

Mario Andretti
Mario Andretti nem érti, miért keménykednek velük Fotó: Penske Entertainment: Joe Skibinski

Azzal kapcsolatban pedig, hogy miért övezi ekkora ellenállás az esetleges érkezésüket, sejtelmesen nyilatkozott. „Adjanak konkrét okokat, és meglátjuk, hogy tudunk-e változtatni ezeken a dolgokon. Mondják el pontosan, hogy mi a kifogásuk, és talán más megvilágításba helyezhetjük a dolgot. Talán nem is arról van szó, amit elsőre gondolnánk.”

Az mindenesetre egyértelmű, hogy Mario Andretti szerint Toto Wolffnak túl nagy lett a befolyása a Forma-1-ben. Ezt a véleményét az amerikai nem is rejti véka alá: a grandprix247.com ezt fejtegető cikkét ugyanis a következő kommentárral osztotta meg a Twitteren: „Ezt ki kellett mondani; itt volt már az ideje.”

Andretti szerint hátba akarják szúrni őket

Fontos különbség az Andretti és az Audi tervei között, hogy míg utóbbi a Red Bull-lal szövetségre lépő Porschéval együtt a 2026-os motorszabályok bevezetésekor szeretne belépni, addig az Andretti már 2024-ben jönne. Jean-Francois Thormann, az Andretti Autosport marketing igazgatója a Speedweeknek néhány hete azt mondta: már nagyon közel van a határidő a 2024-es beszálláshoz, de továbbra is ezt a dátumot célozzák meg 2026 helyett. Ehhez pedig nem is tétlenkednek, hiszen folyamatosan zajlanak az előkészületek az indianapolisi központban.

Eközben Michael Andretti szintén vitatja Wolff álláspontját, és úgy véli, az osztrák üzletember nem tesz mást, mint a saját érdekeit védi. „Végső soron nagyobb értéket fogunk behozni, mint amennyit elveszünk. Ő kifogásként használja ezt, de látszik, hogy azt gondolja, »eggyel kevesebb szavazatom lesz, és eggyel több szavazat lesz ellenem.« Ő így gondolkodik erről” – nyilatkozta a csapattulajdonos a GQ-nak.

Michael Andretti
Michael Andrettit azért nem lepte meg, ami történik Fotó: Penske Entertainment: Joe Skibinski

„Továbbra is nagyon magabiztos vagyok azt illetően, hogy működhet a 2024-es beszállás. Tudtam, hogy mibe vágok bele. A cápákkal úszunk, ezért jobb, ha biztosra megyünk, hogy nálunk van a szigonyunk. Nem vagyok naiv ezzel kapcsolatban. Talán akkor, amikor [1993-ban] versenyzőként érkeztem az F1-be, az voltam, de valószínűleg az akkori tapasztalataim miatt ma már nem vagyok az. Mindenkinél ott a kés, és készek azt a hátadba szúrni.”

„Ez egyértelműen az európaiak klubja volt, és az alapján, ahogy kezelnek minket, kezd az az érzésem lenni, hogy továbbra is az. Mert az első igazán nemzetközi csapatként fenyegetést jelentenénk” – jelentette ki az ezzel egy kicsit az amerikai tulajdonosnak, az Egyesült Államokban történő terjeszkedést fontossági listája tetejére helyező Liberty Mediának is odaszúró Andretti.

Friss