2024. április 27. 05:21

KezdőlapF1Ilyen autó nincs még egy: eladó Schumacher és Piquet Benettonja

Ilyen autó nincs még egy: eladó Schumacher és Piquet Benettonja

-

Páratlan Forma-1-es autót kínál eladásra az RM Sotheby’s. A Nelson Piquet-t és Michael Schumachert is kiszolgáló Benetton B191-es átszámolva valószínűleg 400 millió forintnál is nagyobb összegért találhat gazdára.

A klasszikus autók árverezésével foglalkozó RM Sotheby’s rendszeresen kínál eladásra korábbi Forma-1-es gépeket, viszont az a kocsi, amely most szerepel az oldalukon, még a komoly történelmi jelentőségű modellek közül is kiemelkedik. Ezt az autót ugyanis összesen 10 világbajnoki cím „vezette”, ehhez fogható pedig a királykategória 72 éve íródó története során az előtt és azóta sem fordult elő.

Az 1991-es Benetton B191-esről, mégpedig annak 01-es sorszámú kasztnijáról van szó, amellyel Nelson Piquet és Michael Schumacher is versenyzett. Lévén utóbbinak az 1991-es a bemutatkozó szezonja volt, értelemszerűen még nem világbajnokként ült az akkor már háromszoros világbajnok, nem mellesleg utolsó F1-es szezonját teljesítő Piquet által is vezetett autóba, viszont így is megmutatta benne, hogy a későbbiekben mire kell számítani tőle.

NE HASZNÁLD
A Benetton B191/01-es Fotó: RM Sotheby’s

A legendás tervező, John Barnard felügyelete alatt megálmodott B191-es 01-es kasztnija a szezon harmadik versenyén, Imolában debütált Piquet alatt, de csak másfél kört ment a versenyben, mielőtt a brazil veterán a kavicságyba csúszott vele a Tosa-kanyarban. Piquet ezután Monacóban sem fejezte be a versenyt: a 4. helyről rajtolva Gerhard Berger hátulról belement, és megrongálta a B191-es hátsó felfüggesztését.

Az autó harmadik versenyén, a Kanadai Nagydíjon azonban már rámosolygott a szerencse. Ez volt az a futam, amely Nigel Mansell és az F1-es történelem egyik legnagyobb bakiját hozta, a világbajnoki címért csatázó brit ugyanis az utolsó körben, az élről esett ki, amikor már a közönségnek integetve hagyta túlságosan leesni a Williams-Renault-ja fordulatszámát, lefullasztva ezzel a motort.

NE HASZNÁLD
Az autót a Ford nagyjából 660 lóerős, 3,5 literes. V8-as motorja hajtotta, az erőátvitelről pedig 6 sebességes manuális váltó gondoskodott Fotó: RM Sotheby’s

A második helyen autózó Piquet pedig köszönte szépen az ajándékot, és megnyerte a versenyt. Mint később kiderült, ez volt az akkor már közel 39 éves világbajnok utolsó győzelme a Forma-1-ben.

A 01-es kasztnit ezután már néhány futamon használta a csapat, majd tartalék kasztnit csinált belőle, de csak a szeptember végi Spanyol Nagydíjig, ekkor ugyanis az istállóhoz a Belga Nagydíjon a Jordannel megejtett bemutatkozását követően csatlakozó, harmadik benettonos futamára készülő Michael Schumacher kapta azt meg.

A 22 esztendős német az ötödik helyről rajtolt, majd a harmadik helyre javítva egy ideig Ayrton Senna McLarenjét szorongatta, mígnem megpördült, és végül hatodik lett. Ez volt a 01-es utolsó célba érkezése, hiszen Japánban motorhiba, Ausztráliában pedig kicsúszás vetett véget Schumacher versenyének. A kocsi később múzeumi példány lett, majd 2016-ban vásárolták meg, hogy teljesen felújítsák. Az RM Sotheby’s kifejezetten azzal a céllal tette ezt, hogy jövőbeni tulajdonosa történelmi versenyeken indulhasson vele.

NE HASZNÁLD
A mai F1-es autókéhoz képest faék egyszerűségű kormány, mögötte digitális kijelzővel Fotó: RM Sotheby’s

Ami az árát illeti, arról csak érdeklődésre adnak tájékoztatást, de abból lehet rá következtetni, hogy egy másik 1991-es Benetton-kasztnit korábban 1,01 millió dollárért (jelenlegi árfolyamon közel 386 millió forint) adtak el. Mivel a 01-es sorszámú modell történelmi szempontból lényegesen nagyobb értékkel bír, vélhetően az eladási ára is jelentősen magasabb lesz.

Bővebb információhoz jutni és érdeklődni ITT lehet az autóról.

NE HASZNÁLD
A manuális váltóhoz bizony kuplungolni (bal szélen) is kellett Fotó: RM Sotheby’s
Forrás:RM Sotheby's

Friss