Az FIA jóváhagyta a 2026-os Forma-1-es erőforrás-szabályzat szövegét, ami viszont megnyitja az utat a Porsche előtt, hogy a Red Bull-lal közösen lépjen be a sorozatba.
Az új szabálycsomagot, amely főként az MGU-H elhagyását és a teljesen fenntartható üzemanyagokra való áttérést jelenti, már több hete egyeztették, de végleges jóváhagyásra várt.
Az irányító testület négy „kulcsfontosságú pillért” jelölt meg a csomag alapjaként, amelyet „az FIA széles körű kutatásának és fejlesztésének eredményeként„, valamint a jelenlegi és a potenciális új erőforrásgyártók közötti együttműködés eredményeként dolgoztak ki. Végül a jelenlegi 1,6 literes V6-os belsőégésű motor specifikációja csökkentett üzemanyag-mennyiséggel nagyrészt megmarad.
A várakozásoknak megfelelően elvetették a bonyolult és drága Motor Generator Unit – Heat, azaz az MGU-H rendszert, ami vélhetően azért is fontos volt, hogy a Porsche és az Audi érdekeit szem előtt tartva cselekedjenek.
Több újítás is a Volkswagen-csoportnak kedvez
A „környezeti fenntarthatóság” üzenete is illeszkedik az autóipari konglomerátum igényeihez, mivel az F1 teljesen fenntartható üzemanyagra tér át, miközben a hibrid hajtáslánc elektromos felhasználását 50%-ra – ami 350 kW-nak felel meg – növeli.
A pénzügyi fenntarthatóságot elméletileg a hajtáslánc költségplafonjának bevezetésével fogják érvényesíteni. Ez 2023. január 1-jétől lép életbe, hogy nagyobb sport- és gazdasági egyenlőséget teremtsen.
A limit kisebb mértékű megszegését pénzbüntetésekkel és „kisebb sportbüntetésekkel” fogják kikényszeríteni, míg a súlyosabb szabálysértéseket bajnoki pontlevonással fogják szankcionálni.
A Porsche a Red Bull partnereként érkezne
Christian Horner, a Red Bull főnöke a nyári szünet előtti utolsó futamon, a Magyar Nagydíjon arról beszélt, hogy még hosszas folyamat az, hogy megvizsgálják és megállapítsák, hogy a Porsche és csapata alkalmas-e a feladatra.
Ám máris előkerültek olyan kormányzati dokumentumok, amelyekből kiderül, hogy a spekulált hajtáslánc-partnerség mellett a stuttgarti márka 50%-os részesedést is vásárolna a versenycsapatból.
A Forma-1 növekszik, az elnök pedig elégedett
Az új szabályok WMSC általi jóváhagyásával kapcsolatban az FIA elnöke, Mohammed Ben Sulayem, így nyilatkozott: „Az FIA folytatja az innováció és a fenntarthatóság előmozdítását – a teljes motorsport-portfóliónkban -, a 2026-os Forma-1-es erőforrás-szabályzat ennek a küldetésnek a legmarkánsabb példája.”
„A fejlett erőforrás-technológia bevezetése a szintetikus fenntartható üzemanyagokkal együtt összhangban van azzal a célkitűzésünkkel, hogy előnyöket biztosítsunk a közúti autósok számára, és teljesítsük a 2030-ra kitűzött szén-dioxid-kibocsátásmentes célunkat.”
„A Forma-1 jelenleg hatalmas növekedésnek örvend, és biztosak vagyunk benne, hogy ezek a szabályok a 2022-es módosításaink által kiváltott izgalomra fognak tudni építeni.”
„Szeretnék köszönetet mondani az FIA minden, ebben a folyamatban részt vevő vezetőjének és technikai munkatársának a szorgalmukért és elkötelezettségükért, amellyel a Forma-1 összes érdekeltjével együtt dolgoztak ennek megvalósításán.”
„Szeretném megköszönni a WMSC tagjainknak is, hogy megfontolták és jóváhagyták ezeket a szabályokat.„