Max Verstappen aggódik amiatt, hogy az F1 eltávolodik a hagyományos versenypályáktól, és a városközpontokban rendezett utcai futamokkal akarja bevonzani a rajongókat.
Mivel az F1 népszerűsége folyamatosan növekszik, így egyre több helyszín érdeklődik egy nagydíj megrendezése iránt, és hajlandóak is kifizetni azt az összeget, amit kérnek tőlük. A jelenlegi F1-es szezonban 22 futamot rendeznek, de a 2025-ben lejáró Concorde-megállapodás szerint évente legfeljebb 24 nagydíjat lehet rendezni.
2023-ban az F1 Las Vegasba megy, ahol egy éjszakai futamot rendeznek, de Katar is visszatér egy még meg nem erősített helyszínen a labdarúgó-világbajnokság után. Kína még várat magára, de a piac fontosságára való tekintettel, amint a COVID-19 helyzete rendeződik, az F1 biztosan visszatér Sanghajba.
Az F1 bonyolult tárgyalásokat folytat a Dél-afrikai Nagydíjról is, amely Kyalamiban kerülne megrendezésre – de a megállapodás még távolinak tűnik. Az extra érdeklődés és az új, illetve a visszatérő versenyek miatt az európai pályákat, mint például a Paul Ricard és Spa, veszélyeztetettnek tartják.
Max Verstappen kiáll a tradícionális pályák mellett
Verstappen nem tartja elfogadhatónak, hogy az új utcai helyszínek növekedése miatt esetleg olyan történelmi helyszínektől vegyen búcsút a Forma-1 mezőnye, mint Spa-Francorchamps.
„Ez az irány először is szomorú. Spa a kedvenc pályám, és úgy gondolom, hogy egyszerűen remek rajta vezetni” – mondta Vertappen
„Megértem, hogy más pályákhoz képest talán néha kicsit nehezebb oda eljutni a forgalom miatt, de ez egy nagyon ikonikus pálya.”
„Nem szeretném, ha 2028-ban, vagy bármikor máskor úgy látnám magam, mint aki a városhoz közeli utcai pályákon versenyez csak azért, hogy több rajongót vonzzunk be, mert igenis szükség van az ilyen ikonikus pályákra [mint Spa] a naptárban.”
„Persze megértem, hogy mindenki pénzt akar keresni, de ennek is van egy határa, mert fontos, hogy ezek az igazán király pályák továbbra is a naptárban maradjanak, ahelyett, hogy csak utcai pályákon autózunk. Szerintem az F1-es autókat amúgy sem erre tervezték.”
Az utcai pályák térhódítása
Az elmúlt néhány szezonban az F1 és a tulajdonos Liberty Media megpróbálta növelni az utcai pályák számát a bajnokságban, és a nagydíjakat az úgynevezett „célvárosokba” vinni.
Szaúd-Arábiában, Miamiban és Las Vegasban már bejelentettek futamokat, míg a Vietnami Nagydíj politikai és jogi okok miatt elmaradt anélkül, hogy az autók valaha is pályára léptek volna Hanoiban.
Az Azerbajdzsáni Nagydíj is bekerült a naptárba, bár ez még az F1 előző tulajdonosi körének idején kötött megállapodás volt, és Baku ma már kellően népszerű is.
Emellett az F1 2023-ra a katari Losail International-ről egy kifejezetten erre a célra épített utcai pályára vált át.
Ez azt jelenti, hogy a közeljövőben az utcai pályák az összes futamnak valamivel kevesebb mint a felét tehetik ki, beleértve az olyan helyszíneket, mint Ausztrália, Monaco és Szingapúr.