2024. április 26. 13:00

KezdőlapF1Verstappen nyerte az időmérőt, de Sainzé a pole a Belga Nagydíjra

Verstappen nyerte az időmérőt, de Sainzé a pole a Belga Nagydíjra

-

Max Verstappen lett a leggyorsabb a Belga Nagydíj időmérőjén, de Carlos Sainz indulhat majd az első rajtkockából vasárnap. A spanyol pilóta mellől Sergio Pérez várhatja a rajtot.

Kissé kétarcú időmérő edzés várt a mezőnyre Spa-Francorchamps-ban, a Belga Nagydíj helyszínén, hiszen nem kevesebb, mint hét pilóta várhatja hátrasorolásos büntetéssel a vasárnapi versenyt. Mint az végül tisztázódott, közülük hatan, Max Verstappen, Charles Leclerc, Lando Norris, Esteban Ocon, Mick Schumacher és Csou Kuan-jü a mezőny végére száműzetett, és hogy a 20. helytől számítva milyen pozícióban kell majd rajtolniuk, az az időmérőn dőlt el. Rajtuk kívül még Valtteri Bottast büntették, de őt „csak” 15 hellyel sorolták hátrébb.

Késve kezdődött az időmérő, az ok a fentebbi baleset

Q1

A kvalifikáció első szakasza 16 óra helyett csak 16:25-kor kezdődött el, mivel a Porsche-szuperkupa időmérő edzésén az egyik versenyző lyukat ütött a Fagnes-kanyar előtt a szalagkorlátba, a javítási munkálatok pedig igencsak elhúzódtak. Amikor zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, kicsit lassan indultak be az események: az első mért kört csak 5 perccel a 18 perces edzésszakasz kezdete után érkezett.

Ezt Mick Schumacher autózta 1:47.929-cel, de elsősége tiszavirág életűnek bizonyult, hiszen néhány percen belül a két Alfa Romeót leszámítva mindenki megelőzte. Az első mért körök után Verstappen vezetett 1:44.581-gyel, mögötte Carlos Sainz következett közel fél másodperces lemaradással, majd jött Pérez, Leclerc, Ocon, Alonso, Gasly, Ricciardo, Norris és Russell az első tízben. Hamilton csak a 15. helyre iratkozott fel.

Verstappen volt a leggyorsabb a Q1-ben

A két Mercedes még úgy is igen nagy gondban volt, hogy az első szett gumijukon második nekifutásra mindketten javította. Russell maradt a 10., a hétszeres világbajnok pedig felkapaszkodott a 11. pozícióba. A kieső helyeken ekkor Stroll, Latifi, Schumacher, Csou és Bottas volt a sorrend.

A hajrában a két Red Bullt és Ferrarit leszámítva mindenki kijött egy új lágy gumiszetten, és szükség is volt erre, mert a pálya állapota rohamosan javult. A kieső helyeken is nagy átrendeződés történt: Schumacher remek körrel 1,6 másodpercet javított az előző idején és éppen, hogy elcsípte az utolsó, 15. továbbjutó helyet, miközben csapattársa kiesett.

Így járt Sebastian Vettel is, aki csupán 2 ezredmásodperccel kapott ki Schumachertől. Mögötte Latifi, Magnussen, az utolsó sikánt csúnyán elfékező Cunoda és Bottas végzett, de a rajtsorrend természetesen egész másként fog majd festeni, miután alkalmazzák a temérdek hátrasorolásos büntetést, és mivel ebből az ötösből senkit sem fognak büntetni, a valóságban a 10-től a 14. helyig fognak így felsorakozni a rajtrácsra.

Ami az elejét illeti, a két Mercedesnek sikerült javítania, és feljönnie az ötödik, illetve a hetedik helyre, de a tempójukról – és persze a Williamséről –  sokat elmond, hogy Alex Albon választotta szét őket.

A Q1 végeredménye:

Q2

Az első szakasz végén George Russell szemerkélő esőt jelentett a rádióban, de az égi áldás nem érkezett meg, így a Q2 is száraz pályán kezdődött. Többen, köztük a két Mercedes, a két Ferrari és Verstappen is használt gumikon jöttek ki, a címvédő pedig igazi erődemonstrációt tartott azzal, hogy így is az élre állt. 1:44.723-as idejét Pérez új gumikon is csak nagyjából tudta hozni, de 71 ezreddel így is elmaradt tőle. Sainz a harmadik helyen már 7 tizedet kapott, majd következett Ocon, Norris és Leclerc az első hatban. A monacói pilóta az autó lassú kanyarokban fellépő pattogásától szenvedett, amit a rádióban „nagyon furcsának” nevezett.

Leclerc mögött Alonso, Russell, Gasly, Hamilton, Albon, Csou, Stroll, Schumacher és Ricciardo volt a sorrend. Az állva maradt 15 pilóta közül a már említett Pérez, valamint Ocon, Norris és Alonso autózott mért kört új gumin.

Ezúttal már csak a két Red Bull maradt a garázsban az utolsó próbálkozásokra, aminek köszönhetően Leclerc egy új gumis körrel (1:44.551) megnyerte a Q2-t. Mögötte Verstappen, Pérez, Sainz, Hamilton, Russell, Ocon, Alonso, Norris és Albon lett az első két sorrendje, Daniel Ricciardo pedig annak ellenére nem jutott tovább, hogy Norris szélárnyékot adott neki. Ugyanezt játszotta el az Alpine is, ott Ocon segített Alonsónak, aki viszont így sem tudta lenyomni a csapattársat.

A kieső sorrendje Ricciardo, Gasly, Csou, Stroll és az utolsó körének elején hibázó, így azt be sem fejező Schumacher lett. Ezzel eldőlt, hogy Schumacheré lesz az utolsó rajtkocka, mellőle a 19. helyről pedig Csou Kuan-jü indulhat majd, míg Ricciardo a 7., Gasly a 8., Stroll pedig a 9. rajthelyet foglalhatja el.

A Q2 végeredménye:

Q3

A harmadik szakasz legnagyobb kérdése az volt, hogy a Red Bull és a Ferrari Pérez, illetve Sainz szolgálatába állítja-e Verstappent és Leclerc-t. Utóbbi már elsőre megtette azzal, hogy a monacóit később engedte ki, hogy a felvezető körében szélárnyékot adhasson a spanyolnak. A maranellóiak ugyanakkor közben hibáztak, és használt gumi helyett új abroncsokat adtak Leclerc-nek, aki ennek ellenére teljesített velük egy mért kört.

A Red Bullnál eközben nem bíbelődtek a szélárnyékozással, Verstappen űridőt (1:43.665) autózva mindenkit állva hagyott, mögötte viszont nem Pérez, hanem Sainz jött be a második helyre, igaz, több mint 6 tizedes hátrányban. Pérez a harmadik helyen másfél tizedet kapott a spanyoltól, így a szélárnyék mindenképpen jól jött volna neki, míg Leclerc a negyedik helyen már közel 9 tizedre volt a hollandtól.

Az első négyes mögött csak az ötödik helyre besoroló Ocon autózott elsőre mért kört új gumin, így a hatodik helytől lefelé kialakult Norris, Russell, Albon, Hamilton sorrend nem volt mérvadó. Fernando Alonso nem teljesített mért kört.

Kissé meglepő módon a Red Bull a második mért körében sem segítette Pérezt, Verstappen ugyanis kiszállt és befejezte az edzést, így a mexikóinak egyedül kellett megvívnia Sainz-al a pole-ért. Eközben a Ferrari ismét feláldozta Leclerc-t, aminek azonban semmilyen hatása nem volt, az utolsó körében ugyanis sem Sainz, sem Pérez nem javított, így hiába Verstappen lett a leggyorsabb, Carlos Sainz szerezte meg a pole pozíciót a Belga Nagydíjra. Lehet, hogy ha a Red Bull is hasonló taktikát követ, a végén Pérez örülhet?

A sorrend tehát Verstappen, Sainz, Pérez, Leclerc, Ocon, Alonso, Hamilton, Russell, Albon és Norris lett, a valóságban azonban így fog kinézni az első tíz rajtkocka: Sainz, Pérez, Alonso, Hamilton, Russell, Albon, Ricciardo, Gasly, Stroll és Vettel.

Utánuk a 11. helytől lefelé Latifi, Magnussen, Cunoda, Bottas, Verstappen, Leclerc, Ocon, Norris, Csou és Schumacher lesz a sorrend.

Az időmérő edzés végeredménye

 

Friss