2024. április 19. 12:05

KezdőlapF1Verstappen a 14. helyről nyert, Hamilton Alonsóval ütközött Belgiumban

Verstappen a 14. helyről nyert, Hamilton Alonsóval ütközött Belgiumban

-

Lehengerlő teljesítményt nyújtva Max Verstappen nyerte a Belga Nagydíjat. A holland pilóta a 14. helyről rajtolva vágott át a mezőnyön, és közel 20 másodperccel ért célba a második helyen végző csapattársa előtt. Carlos Sainz lett a harmadik, de még ezért is meg kellett küzdenie.

Verőfényes napsütés és a hétvége eddigi legmelegebb aszfalthőmérséklete fogadta a mezőnyt a Belga Nagydíj vasárnapján, ami tartogatott némi ismeretlent a gumikezelés terén. De ahhoz, hogy kiderüljön, kitart-e a Red Bull tempófölénye ilyen körülmények között is, előbb „túl kellett élni” az első kört, ami nem mindenkinek jött össze.

Mindkét Alpha Tauri a bokszutcából rajtolt

Már a rengeteg hátrasorolásos büntetés miatt felborított rajtrács – főként Max Verstappen és Charles Leclerc mezőny második feléből indulása – borítékolta az izgalmakat, ám ami az első két körben történt, az alighanem mindenkinek a várakozásait felülmúlta. Az első tízből egyedüliként lágy gumikon rajtoló Carlos Sainz jól jött el a pole pozícióból, míg a mellőle induló Sergio Pérez nagyon elrontotta az elindulást, így a két Mercedes és Fernando Alonso is elment mellette.

Az Eau Rouge-on gond nélkül átment a mezőny, a Kemmel-egyenesben viszont hatalmas csaták alakultak ki. Az elejében Hamilton támadta Alonsót a második helyért (hátrébb Pérez azonnal visszaelőzte Russellt), és elé is ért, ám a Les Combes-kanyarban kívülről ráfordult az Alpine-ra. A kétszeres világbajnoknak nem maradt elég helye, a két autó összeért, a Mercedes pedig a levegőbe emelkedett, majd visszazuhant az aszfaltra.

Alonso és Hamilton ütközése

Rögtön látszott, hogy a W13-as komolyan megsérült, Hamilton azonban megpróbált vele továbbmenni, amivel azt érte el, hogy hatalmas torlódás alakult ki mögötte. A darálóban benne volt Verstappen és Leclerc is, akik egymással is megvívtak: a monacói elment a címvédő mellett, aki viszont a 9-es kanyarban nagyon agresszívan visszabújt mellé, és visszaelőzte.

Az első kör végén Sainz, Pérez, Russell volt az első három sorrendje, miközben Verstappen a 14. pozícióból a 8., Leclerc a 15-ről a 9. helye jött előre. 

Ezzel azonban még nem volt vége az adok-kapoknak, a második kör elején ugyanis az Esteban Oconnal vívó Nicholas Latifi kisodródott a kavicságyba a Les Combes-ban, majd keresztbe állt a pálya közepén. Ocon még éppen el tudta kerülni, Valtteri Bottas viszont már elcsípte a Williams-t, ami miatt ő is megforgott és a kavicságyban ragadt. Eközben Lewis Hamiltont félreállásra utasította a Mercedes, ő pedig az első kör utolsó szektorában le is parkolta a füstölő autót. Ez, és a bukótérbe ragadt Alfa Romeo bőven elég volt ahhoz, hogy a versenyirányítás beküldje a biztonsági autót.

Latifi hibája Bottas futamának végét jelentette

A két autót eltakarítását Sainz, Pérez, Russell, Alonso, Vettel, Ricciardo, Verstappen, Albon, Leclerc, Stroll, Magnussen, Ocon, Norris, Csou, Cunoda, Schumacher, Gasly, Latifi sorrendben várhatta a mezőny, de csak addig, amíg a 3. körben a Ferrari ki nem hívta Leclerc-t egy váratlan kiállásra. Mint kiderült, egy letépett sisakfólia ragadt a monacói pilóta autójának jobb első fékhűtőjébe, amit el kellett távolítani. Leclerc ezzel kezdhette elölről a visszakapaszkodást.

Az újraindításnál a legnagyobb kérdés az volt, hogy ha már a rajtnál nem tudta, Péreznek sikerül-e most elkapnia Sainzot. Nem sikerült. A spanyol kihasználta a lágy gumik tapadását és Pérez is kissé beragadt, így inkább hátrafelé, Russellre kellett figyelnie, akit Alonso támadott a Kemmel-egyenesben.

Hátrébb Verstappen begyújtotta a rakétákat és az 5. kör végén a kifékezte Ricciardót, majd a 6. körben Albont és Vettelt is levadászta. A 7. körben megvolt neki Alonso is, a 8-ban pedig Russell,  így már ekkor a Sainz-Pérez kettős után eredhetett. Sainz a 11. körben állt ki kerékcserére (közepes keveréket kapott), Verstappen pedig a 12. körben DRS-el elment Pérez mellett.

Verstappen úgy tört előre, mint kés a vajban

A Red Bull a mexikóival nem várt sokat, és a 14. körben kihívta a csapattársától rohamos ütemben leszakadó pilótát, aki szintén közepes gumikat kapott, majd közvetlenül Leclerc elé jött ki. A Ferrari rögtön meg is támadta a Red Bullt, de a Kemmel-egyenesben kívülről nem tudott elmenni mellette, miközben a mexikói kissé leszorította a kerékvetőre. 

A 15. körben a hétvége legmelegebb időjárása ellenére a lágy gumikon is remek tempót diktáló Verstappen is követte a bokszba csapattársát, és szintén feltették neki a sárga oldalfalú Pirelliket. Ezzel Sainz visszavette a vezetést, előnye pedig 4 másodperc körüli volt, viszont rohamosan elkezdett csökkenni.

A holland a 17. körre érte utol a Ferrarit, a 18. körben pedig úgy ment el mellette a DRS segítségével, mintha Sainz egy helyben állt volna. A lassabb tempót diktáló Péreznek ez nem ment ennyire simán, de a 21. körben ő is megelőzte a spanyolt. Verstappen ekkorra már messze járt, a tempójára pedig egyébként sem volt válasza sem Péreznek, sem másnak.

A folytatásban leginkább a változatos gumistratégiák és a középmezőnyben zajló csatározások biztosították az izgalmakat, az első két hely sorsa gyakorlatilag eldőlt. Sainz a 25. körben másodszor is meglátogatta a szerelőit és kemény gumikat kapott, majd Pérez a 27. körben szintén a fehér oldalfalú Pirelliken folytathatta. Sainz a 30. körben érkezett, és közepes abroncsokat vételezett az utolsó 14 körre.

A középmezőnyben ehhez hasonló látványos csaták zajlottak

Hogy az élmezőnyt tekintve is maradjon még némi izgalom, arról George Russell gondoskodott, aki a Mercedes jó gumikezelését kihasználva folyamatosan lopta a távolságot a harmadik helyen autózó Sainzhoz képest, de 2 másodperc körül elakadt a felzárkózása, így a spanyol megtartotta a pozícióját.

Az utolsó előtti kör kezdetén a Ferrari kihívta az ötödik helyig felkapaszkodó Leclerc-t lágy gumiért, hogy legalább a leggyorsabb körért járó extra pontot elvegye Verstappentől. A dolgát megnehezítette, hogy miután visszajött a pályára, az érkező Fernando Alonso lendületből elment mellette, így az utolsó körben még az Alpine-t is vissza kellett előznie. Mindez pedig teljesen feleslegesnek bizonyult, mert Leclerc-t nem tudta megfutni a leggyorsabb kört. Sőt, gyorsan hajtott a bokszutcában, amiért 5 másodperces időbüntetést kapott, és végül Alonso mögött végzett.

Az élen Verstappen senkitől sem zavartatva gurult át a célvonalon, a maximális, 26 pontot bezsebelve. Mögötte Pérez, Sainz, Russell, Alonso, Leclerc, Ocon, Vettel, Gasly, Albon lett az első tíz sorrendje.

Mögöttük Stroll, Norris, Cunoda, Csou, Ricciardo, Magnussen, Schumacher és Latifi végzett.

Verstappen előnye 93 pontra nőtt, de immár Sergio Pérez előtt, míg a harmadik helyre visszaeső Leclerc már 98 ponttal van elmaradva a hollandtól.

 


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss