csütörtök, október 6, 2022
KezdőlapF1Binotto és Steiner is nekiment az FIA-nak az Olasz Nagydíj érthetetlen végjátéka...

Binotto és Steiner is nekiment az FIA-nak az Olasz Nagydíj érthetetlen végjátéka miatt

-

- Hirdetés -

Általános nemtetszést váltott ki a Forma-1-es paddockban az, hogy az Olasz Nagydíj a biztonsági autó mögött ért véget. Az érintettek közül többen is úgy vélték: bőven volt elég ideje a versenyirányításnak újraindítani a futamot, és hibáztak azzal, hogy nem tették. 

Nem olyan vége lett az Olasz Nagydíjnak, amilyet a legtöbb szurkoló szeretett volna, hiszen a mezőny a biztonsági autó mögött araszolva fejezte be az 53 körös futamot. Ez azonban nemcsak a Tifosi, hanem több csapatfőnök és pilóta nemtetszését is kiváltotta, és még Christian Horner, a versenyt megnyerő Red Bull csapatfőnöke is azon a véleményen volt, hogy nem jó ilyen módon megnyerni egy nagydíjat.

- Hirdetés -

A biztonsági autót a 48. körben küldte be a versenyirányítás Daniel Ricciardo félreállt McLarenje miatt, ami azt jelenti, hogy még öt kör állt a rendelkezésre ahhoz, hogy legalább egy körre újraindítsák a futamot. Mindez esélyt kínált volna Charles Leclerc-nek arra, hogy megpróbálja megnyerni a Ferrari hazai futamát, de nemcsak ő, hanem a mögötte levők is profitálhattak volna a rövidke sprintből, hiszen az egyaránt lágy gumira váltó George Russell, Carlos Sainz, Lewis Hamilton, Sergio Perez négyes előtt is ott volt az esély a pozíciójuk javítására, de akár a hetedik helyen haladó Lando Norris is begyűjthetett volna egy-két lepattanót.

A biztonsági autó alatt használt gumikon a pályán maradó, az utolsó három pontszerző helyen haladó Pierre Gasly, Ncyk de Vries, Csou Kuan-jü hármas ellenben örülhetett (Ocon a 11. helyen csak azért nem, mert ő így sem szerzett pontot), hiszen nem kellett visszaverniük a 12. helytől lefelé lágy gumit kapó Mick Schumacher, Valtteri Bottas, Cunoda Juki, Nicholas Latifi, Kevin Magnussen ötös tagjainak támadásait, de az Alpha Tauri francia pilótája Hornerhez hasonlóan elismerte, hogy nem híve az ilyen befutóknak.

- Hirdetés -

Ricciardo autójánál nem volt megnyitás a korláton, így daruval kellett kiemelni, a versenyirányítás pedig emiatt döntött a biztonsági autó beküldése mellett

„Nem akarunk a biztonsági autó mögött nyerni. Évek óta beszélünk erről, hogy zöld zászló mellett kellene befejezni a versenyeket. Több mint elég idejűk lett volna elengedni a mezőnyt, de szerintem a rossz autó elé állt be a biztonsági autó, és George Russellt szedte össze – nyilatkozta Horner a Sky Sportsnak. – A miénk volt a leggyorsabb autó, szerettünk volna versenyben nyerni, és nem a biztonsági autó mögött. Osztozunk a szurkolók csalódottságában, mert így elvettek egy látványos befutót. Ez azon elvek ellen van, amelyekről korábban beszéltünk. A legnagyobb vesztesek a szurkolók, és gyorsan meg kell vizsgálnunk és orvosolnunk az ilyen helyzeteket. Meg kell néznünk a részleteket, de ami engem illet, szerintem volt elég idejük az újraindításhoz. A félreállt autó nem csapódott a falnak, csak leparkolt mellé.”

„Ha önző módon nézem, akkor jól jöttünk ki belőle, de nem fogok hazudni, soha nem túl izgalmas a biztonsági autó mögött befejezni egy versenyt, és mindig azt akarjuk, hogy a célvonalig versenyezzünk – nyilatkozta a végül a 8. helyen végző Gasly. – Ismerve az elejében autózó srácokat, ha lett volna a végén még egy versenykör, tűzijátékot láttunk volna az első kanyarban, és előttünk is nyíltak volna lehetőségek.”

Miként azt Horner is említette, a biztonsági autó George Russellt tartóztatta fel, és két és fél körön át (!) a Mercedes pilótája előtt is maradt. Mindez azért történt, mert amikor a versenyirányítás úgy döntött, hogy pályára küldi a Safety Cart, Max Verstappen és Charles Leclerc már elhaladt a célegyenesben, a harmadik helyen álló George Russellnek viszont éppen volt még ideje behajtani a bokszutcába kereket cserélni (Verstappenék ezt csak a következő kör végén tették meg, de mivel a biztonsági autó beküldésétől kezdve mindenkinek egy megadott minimumidőt kell tartania, megmaradtak a különbségek az autók között, így nem veszítettek pozíciót). Amikor pedig Russell kijött a kiállásáról, az első sikánban Bernd Mayländer Aston Martinja mögött találta magát.

biztonsági autó, George Russell, Mercedes, Olasz Nagydíj
A biztonsági autó, mögötte George Russell-lel Fotó: Pirelli

Russell ezután egészen a második sikánig autókázott a biztonsági autó mögött, amikor a mérnöke rászólt, hogy „megelőzheted, nem te vezeted a versenyt”, mire ő visszakérdezett, hogy „biztos vagy benne?”. Erre a mérnök válaszolt, hogy „igen, zölden világít a fényjelzés a tetején”, ami után Russell gázt adott, a Safety Car mellé érve azonban a fékbe taposott, és közölte, hogy „a fényjelzés sárga.” Magyarán: a saját lélekjelenlétének köszönhette, hogy nem ment el szabálytalanul Mayländer mellett, kiérdemelve ezzel egy utólagos büntetést.

A mérnök ezután azt mondta neki, hogy „tovább kell intsenek”, de figyelmeztette Russellt, hogy amíg nem világít zölden a fény, maradjon a biztonsági autó mögött. Innentől számítva pedig két teljes körbe telt, mire a Safety Car lámpája zöldre váltott, azaz Russell összesen két és fél kört autózott az Aston Martin mögött, mire az félreállt, és elkezdte bevárni Verstappent. Russell pedig mehetett egy teljes kört, mire utolérte a mezőnyt.

Binotto kritizált, Wolff nem

Horner mellett Mattia Binotto, a Ferrari, illetve Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke is elmondta véleményét a biztonsági autós befejezésről a Sky Sportsnak. Utóbbi természetesen visszautalt a tavalyi abu-dzabi szezonzárón történtekre, amikor Michael Masi, az FIA azóta kirúgott versenyigazgatója a szabályokat áthágva újraindította a futamot egy körre, ezzel lehetetlen helyzetbe hozva az élen álló Lewis Hamiltont, aki végül így veszítette el az esélyét a nyolcadik vb-címre.

„A versenyigazgatást kritizálni fogják, de ezúttal a szabályokat követték. Talán újraindíthatták volna egy körrel korábban, vagy elengedhették volna George-ot, de legalább a szabályokat követték, és elfogadták, hogy a verseny a biztonsági autó mögött fog véget érni. Ennek így kell, vagy így kellett volna lennie” – mondta Wolff, mire Ted Kravitz, a Sky Sports riportere gyorsan beléfojtotta a szót, mondván „ebbe ne menjünk bele.”

Max Verstappen, Red Bull, Olasz Nagydíj
A Red Bull sem így akart nyerni Fotó: Pirelli

Mattia Binotto ezután viszont tüzetesen elmagyarázta, hogy szerinte miért hozott teljességgel rossz döntést az FIA. „Soha nem jó a biztonsági autó mögött befejezni a versenyt, és nem nekünk, hanem a Forma-1-nek és a show-nak nem az – célzott arra, hogy nem csak azért mondja ezt, mert Leclerc-nek így nem volt esélye támadni Verstappent a győzelemért. – Az FIA-nak bőven elég ideje lett volna másként cselekedni. A Safety Car George [Russell] elé jött ki, miközben Max elé kellett volna, de még így sem volt oka, hogy miért ne engedhették volna el az élen álló pilóta és a biztonsági autó közé ragadt versenyzőket.”

„Amennyiben biztonsági okok miatt vártak, akkor ma már ott van a minimumidő, amit az autók nem léphetnek át, így teljesen biztonságos lett volna úgy körbemenni a pályán. Egyszerűen nem helyes ennyit várni és a sportnak sem jó. A tavaly Abu-Dzabiban történtek után hosszas megbeszéléseket folytattunk arról, hogy miként kellene javulni ebben. A végső cél az, hogy a lehető leghamarabb újra kell indítani a versenyt biztonságos módon. Szerintem ma ezt egyértelműen meg lehetett volna tenni. Az FIA sokat változtatott ezen a területen, de több tapasztalatra van szükségük és ennél jobb munkát kell végezniük, mert a Forma-1 jobbat érdemel.”

Binottónak felvetették, hogy azért kellett ennyit várni Daniel Ricciardo autójának kiemelésével, hogy a teljes mezőny felsorakozzon, és a pályamunkások biztonságosan végezhessék a dolgukat, ő viszont ismét visszatért arra, hogy a pilóták akkor sem száguldozhattak kedvük szerint, ha nem a Safety Car mögött haladtak.

„Nem teljesen értek egyet, mert a szabályokban szerepel a minimumidő, amit a versenyzőknek be kell tartaniuk, ezért egyszerűen nem mehetnek teljes sebességgel körbe a pályán. Mindenhol sárga zászlót lengetnek, úgyhogy nem látom, hol a kockázat. Végtére is Forma-1-es pilótákról beszélünk. Mint azt Abu-Dzabi után is megvitattuk, fel kell gyorsítani az ilyen műveleteket, ma viszont nem tették ezt.”

Mick Schumacher, Haas, Csou Kuan-jü, Alfa Romeo, Olasz Nagydíj
Schumachert a pontszerzéstől foszthatták meg Fotó: Pirelli

A teszetoszaságával az FIA nemcsak az élen állókkal (Verstappent kivéve) tolt ki, hanem a már említett, top 10-en kívül autózó versenyzőkkel is, az élükön Mick Schumacherrel. A Haas pilótája az újraindításnál rávethette volna magát az előtte kopott kemény, illetve De Vries esetében kopott közepes gumikon autózókra, de erre nem volt lehetősége, ami miatt igencsak dühös lett. És miközben a rádióban szitkozódott, Günther Steiner, a Haas csapatfőnök is bekapcsolódott, és azt mondta: „Sajnálom Mick, ez a legnagyobb vicc, amit valaha láttunk.” „Hihetetlen, de minden tőled telhetőt megtettél, hogy versenybe hozz ma minket” – csatlakozott Gary Gannon, Schumacher mérnöke.

- Hirdetés -

Friss