A hetedik helyről rajtoló Max Verstappen győzött az Olasz Nagydíjon Charles Leclerc előtt. A holland pilóta tempójára nem volt válasza a Ferrarinak, a végén azonban így is felcsillant a remény a maranellóiak előtt, de gyorsan tova is szállt.
Érdekes futamra volt kilátás Monzában, miután Max Verstappen csak a hetedik helyről kezdhette meg a versenyt, miközben a Ferrari hazai futamán Charles Leclerc szerezte meg a pole pozíciót. Lewis Hamilton, Carlos Sainz és Sergio Pérez eközben a mezőny végéről zárkózhatott fel.
Az első tízből Leclerc (1.), Russell (2.), Verstappen (7.) és De Vries (8.) kezdett lágy gumin, míg a többiek egyaránt közepes keveréken rajtoltak. A második tízesből csak Oconnak (14.) tették fel a lágy gumikat.
Az első sorból induló Leclerc és Russell egyaránt jól rugaszkodott el, ugyanez azonban nem volt elmondható Lando Norrisról, aki nagyon beragadt, és visszaesett a hatodik helyre. Russell a célegyenes végi féktávon kívülről beesett a Ferrari mellé, de nem maradt neki hely a sikánban, így kénytelen volt átvágni azt, majd visszaengedni maga elé a monacóit.
Az első sikánt többen – köztük a 19. helyről rajtoló Lewis Hamilton is – átvágták, a két Haas pedig majdnem pórul járt. A remek rajttal négy helyet javító Kevin Magnussennek hátulról nekiment Valtteri Bottas, akit pedig Mick Schumacher koccolt le, miután már nem volt ideje reagálni a megtorpanó Alfára. De mindenkinek sikerült komolyabb sérülés nélkül átvészelni az első kört, amelynek végére Verstappen már a 4. helyen haladt, hogy a 2. kör elején megelőzze Daniel Ricciardót, és felkapaszkodjon a 3. helyre.
Hátrébb a Sainz-Pérez-Hamilton hármas is megkezdte a felzárkózást, a Ferrari spanyolja pedig a célegyenes végi sikánban megelőzte a mexikóit. Eközben Verstappen rohamléptekkel közeledett Russellre, az 5. kör végén pedig tükörsimán kifékezte a Mercedest. Russell nem is ellenkezett, érezte, hogy gyorsabb a holland.
Az első hármas ezt követően elkezdett elszakadni az üldözőktől, miközben Pérez már a 7. kör végén a bokszba hajtott, és megkapta a kemény gumikat. A bokszból kifelé hajtva azonban elkezdett füstölni a bal első fékje, majd a pályára visszatérve lángra is kapott. A mexikói azonban továbbment, és a menetszél, illetve a fékegyensúly hátulra állítása megoldotta neki a problémát.
A mezőny több tagjának azonban nem akaródzott megejteni a kerékcseréjét, a 13. körben azonban változott a helyzet, Sebastian Vettel műszaki probléma miatt lelassuló, majd a második Lesmo-kanyar után félreálló Aston Martinja miatt ugyanis virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe, a Ferrari pedig Leclerc-rel egyeztetve a bokszba hívta a monacóit, és feltette neki a közepes gumikat.
Ezzel gyakorlatilag biztossá vált, hogy a 3. helyre visszatérő Leclerc-nek még egyszer ki kell majd állnia, hiszen igen valószínűtlennek tűnt, hogy 40 kört végig bír a sárga oldalfalú Pirelliken. A másik vörös autót vezető Carlos Sainz eközben óriási felzárkózást produkált, és miután Leclerc kijött a bokszból, Ricciardót az Ascari sikán előtt kifékezve feljött mögé a 4. helyre.
A Ferrari más utat járt
Leclerc kiállása után Verstappen azonnal megkapta a fülére mérnökétől az üzenetet, hogy a monacóinak sokáig kell majd húznia a közepes gumikon, úgyhogy csak nyugodtan vegye fel ismét a ritmust, mert még jó néhány kört kint kell maradnia. A középmezőnyben a 18-19. körben kezdődtek el a kiállások, Verstappen viszont a lágy gumija ellenére még kitartott, és lassan 10 másodpercre szakította le Russellt.
A Mercedes a 23. kör végén hívta ki a második helyen haladó versenyzőjét, aki a két Ferrari mögé, a 4. helyre jött vissza kemény keveréken. Két körrel később pedig Verstappen is érkezett, ő viszont közepes gumikat kapott, hogy 10 másodperccel az első helyet visszaszerző Leclerc mögé érkezzen. Az ezt követő körökben azt figyelhettük, ahogy a címvédő körről körre lopja a távolságot az élen álló Ferrarihoz képest, és 20 körrel a vége előtt már csak 5 és fél másodpercre van tőle.
Sainz a 3. helyről kiállva a 30. körben cserélte le a közepes gumijait lágyakra, hogy a 8. helyre jöjjön vissza, a futam eleje óta a kemény abroncsokat nyúzó Pérez mögé. De nem sokáig maradt ott, a 33. körben megelőzte a mexikóit. Eközben Fernando Alonso technikai probléma miatt leparkolta az Alpine-t a garázs előtt, így Vettel után a második kiesőt is feljegyezhettük.
Hogy Charles Leclerc képes-e visszatartani a közeledő Verstappent, már sosem tudtuk meg, mert a 33. kör végén a Ferrari neki is feltette a lágy gumikat, és éppen, hogy kihozta Russell elé a második helyre. Hátrébb Hamilton is kiállt, és Sainzhoz hasonlóan a közepes-lágy stratégiát követte, neki viszont a 8. helyett a 12. pozícióból kellett visszazárkóznia. Hamarosan viszont már a 6. helyen találta magát, mivel Lando Norris az elrontott második kerékcseréje miatt pont elé jött vissza, így sikerült egyszerre megelőznie a McLarent és Gasly-t, majd Daniel Ricciardót is elkapta.
Ami a győzelemért zajló “csatát” illeti, Leclerc a lágy gumikon alig tudott közelíteni Verstappenre, így lényegében eldőlt az első hely sorsa. Hátrébb azonban bőven volt izgalom: a debütáló Nyck de Vries élet-halál harcot vívott Csouval az utolsó pontszerző helyért, Schumacher pedig óriási bevetődéssel előzte meg az egyenesben elképesztően gyors Nicholas Latifit a célegyenes végén.
Tíz körrel a vége előtt még egy nem várt esemény történt: Pérez kiállt lágy gumikért az 5. helyről, és lecserélte a kemény abroncsokat, amelyekkel minden bizonnyal valamilyen probléma lépett fel, és ez nem tervezett csere volt, hiszen Hamiltonnal és Norrisszal szemben is pozíciót veszített.
Innen úgy tűnt, hogy már nem sok akciót láthatunk, a 47. körben azonban Ricciardo McLarenjének motorja úgy döntött, hogy még okoz egy kis izgalmat, és kileheli a lelkét. Az ausztrál a két Lesmo-kanyar között állt félre, a versenyirányítás pedig kénytelen volt beküldeni a biztonsági autót.
Az első hét helyezett egyaránt kiállt lágy gumikért, míg a mezőny végén is megtették ezt hárman, ennek viszont már semmilyen jelentősége nem volt, ugyanis nem sikerült időben összeszednie a mezőnyt a biztonsági autónak, addig pedig a pályabírók nem nyúlhattak Ricciardo autójához, és végül mire eltakarították a McLarent, már nem volt idő újraindítani a versenyt.
Verstappen tehát meggyőző teljesítménnyel nyert Leclerc és Russell előtt. Mögöttük Sainz, Hamilton, Pérez, Norris, Gasly, De Vries és Csou lett az első tíz sorrendje.
Az Olasz Nagydíj végeredménye
RACE CLASSIFICATION (LAP 53/53)
Points on debut for @nyckdevries 👏#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/OCVijR05ho
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022