back to top
2024. november 22. 12:43

KezdőlapF1Ezért fulladt kudarcba a Porsche és a Red Bull biztosnak látszó házassága

Ezért fulladt kudarcba a Porsche és a Red Bull biztosnak látszó házassága

-

Úgy tűnt, már csak formalitás lesz a Red Bull és a Porsche szövetségének bejelentése, végül azonban az egészből nem lett semmi. Megnéztük, mi vezethetett a „szakításhoz.”

Az Olasz Nagydíj pénteki napján a Porsche bejelentette, hogy az előzetes tervekkel ellentétben mégsem száll be a Forma-1-be a Red Bull oldalán, azaz 2026-ban nem lesz Red Bull-Porsche a rajtrácson. Hogy a júliusban még biztosnak tűnő együttműködés miért fulladhatott kudarcba, arról már a monzai bejelentés előtt írtunk, és nagyon úgy tűnik, hogy végül tényleg ezek az okok vezethettek ide.

„Az előfeltétel mindig is az volt, hogy a partnerség egyenrangú alapokon nyugszik, amely nemcsak a motorpartnerséget, hanem a csapatot is magában foglalja. Ezt nem sikerült megvalósítani” – írta a Porsche a közleményben.

A stuttgartiak ezzel kerek-perec kijelentették, hogy azért nem szállnak be, mert a Red Bull nem állt kötélnek, és nem adta el nekik az F1-es csapat felét. Mindezt azok után, hogy kiszivárgott dokumentumok korábban „lebuktatták” a németeket, és felfedték, hogy a Porsche beadta a papírokat, hogy 50%-os részesedést vásároljon a Red Bull F1-es csapatát működtető Red Bull Technology-ban.

A dokumentumok napvilágra kerülése után az F1-es paddockban jól értesültnek számító újságírók arról kezdtek sugdolózni, hogy igazából a Red Bull-vezér Dietrich Mateschitz az, aki tárt karokkal várja a Porschét, miközben a csapatvezetés egyáltalán nem ilyen lelkes. Noha Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke nem erősítette meg, hogy ez valóban így volt, az együttműködés meghiúsulása utáni nyilatkozata azért sokatmondó.

Christian Horner
Horner nem igazán örült, hogy a Porschénak is ugyanakkora beleszólása lehet a csapat ügyeibe Christian Horner | Fotó: Mark Thompson/Getty Images) / Red Bull Content Pool

„Nyilvánvalóan ezen az úton haladva volt néhány megbeszélés a Porschéval, amely egy fenomenális cég, egy nagyszerű márka. De úgy érződött, hogy nem teljesen illeszkedik mindez abba, amerre tartunk, és amilyen úton járunk. Mi alapvetően egy versenycsapat vagyunk, ez pedig lehetővé teszi, hogy gyors döntéseket hozzunk és nagyon gyorsan reagáljunk. Számos alkalommal láthattuk, hogy az autógyártók kevésbé voltak önállóak a döntéshozatalukban. Ez kulcsfontosságú szempont volt abban, hogy megvédjük, amink van, és azt, ahogyan működünk, ami eddig eléggé sikeresnek bizonyult” – nyilatkozta Horner a Sky Sportsnak.

A Red Bullnál tehát attól tartottak, hogy a Porsche egyenrangú féllé válásával ki lesznek téve annak a bürokratikus döntési mechanizmusnak, ami a Volkswagen-csoport tagjaként a stuttgartiakat – és úgy általában a nagy autógyárakat – is jellemzi, és nem utolsó sorban minden döntést meg kell majd vitassanak egy teljes igazgatótanáccsal ahelyett, hogy az eddig bevált gyakorlat szerint házon belül határoznák meg, hogy mi a jó irány.

Hogy a felek a háttérben miként jutottak el a szinte biztosra vehető együttműködéstől (sokan a júliusi Osztrák Nagydíjra várták a bejelentést, de akkor még mindenki azt hitte, hogy ez a 2026-os motorszabályok véglegesítésének halogatása miatt nem történt meg) az Olasz Nagydíjon tett bejelentésig, csak találgatni lehet, de nagyon valószínűnek tűnik, hogy a Horner–Helmut Marko–Adrian Newey hármasnak sikerült meggyőznie Mateschitzet arról, hogy nem lenne jó ötlet feladni a függetlenségüket.

A Porsche által benyújtott dokumentumok arra utaltak, hogy igencsak előrehaladott állapotban lehetett az egyesülés, Horner viszont ragaszkodik ahhoz, hogy semmilyen megállapodást nem történt.

„Semmit nem írtunk alá, és nem született megegyezés. Nem fogom részletezni, hogy mi hangzott el az egyeztetéseken, de a csapatunk egyik legnagyobb erőssége mindig is a függetlenség volt. A Porsche egy nagyszerű vállalat és márka, és természetesen jó terv volt párbeszédet kezdeni velük és feltérképezni a lehetőségeket. Végső soron azonban stratégiai szempontból nem lett volna jó [az együttműködés]. A nagy szervezetek jelentős mértékben terveznek előre, ami azt jelentette, hogy előreszaladtak, de mint már mondtam, soha nem volt kötelező érvényű megállapodás, egyik fél sem írt alá semmit” – idézi a csapatfőnököt a RacingNews365.com

Max Verstappen, Red Bull, Olasz Nagydíj
A Red Bull inkább marad független Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool

A Honda is képbe kerülhetett

A The-Race.com egy érdekes információt is megosztott a dugába dőlt Red Bull-Porsche házassággal kapcsolatban. Mégpedig azt, hogy a németek 50%-os részesedésvásárlási szándéka megkongatta a vészharangot a Hondánál, a japánok motorsportrészlegnél ugyanis továbbra is fontolgatják, hogy 2026-ban visszatérnek.

Természetesen a Honda nem hivatalosan most is jelen van, hiszen hiába szállt ki tavaly papíron a sportágból, folytatták az együttműködést a Red Bull-lal, és továbbra is technikai támogatást nyújtanak az energiaitalosoknak. A Red Bull számára pedig vélhetően vonzóbb lenne, ha a japánok 2026-tól újra teljes mellszélességgel szerepelnének az F1-ben, és mindkét fél építhetne a korábbi évekre.

A The-Race úgy tudja, hogy a HRC (Honda Racing Corporation – a japánok motorsport-tevékenységeit koordináló vállalata) szívesen foglalkozna a 2026-ban érkező új motorok hibrid részével, és akár már meg is egyezhetett ebben a Red Bull-lal, csak még a Honda igazgatótanácsának jóváhagyására várnak.

„A stratégiánk, hogy egy fedél alatt gyártsuk a motort és a kasztnit, abszolút változatlan. Ez semmikor sem függött egy befektetőtől, [érkező] gyártótól, vagy jelenleg is az F1-ben levő gyártótól – nyilakozta Horner a Sky-nak, majd kitért arra, hogy végső soron arra jutottak, hogy a Porsche csak a nevét és a pénzét tudta volna hozzáadni az együttműködéshez. – Mit tudnak hozni, amihez nincs hozzáférésünk? A dolgok mélyére ásva úgy éreztük, hogy jó helyzetben vagyunk, és a [Red Bull Powertrains-nél végbement] toborzás után nem érezzük úgy, hogy bármilyen hátrányban lennénk a versenytársainkkal szemben. Olyan helyzetben vagyunk a toborzásnak és a befektetésnek köszönhetően, hogy az erőforrás minden elemét képesek vagyunk mi magunk csinálni. Előretörünk, és nem függünk más, esetleges partnerségektől.” 

A csapatfőnök emellett azt is megjegyezte, hogy a VW-konszern élén zajló változások is aggodalomra adtak okot, hiszen a Red Bull stratégiája a hosszú távú stabilitásra épül, miközben „a motorgyártók mindig jöttek és mentek.”

Red Bull Racing, Honda, HRC
A Honda most is segít a Red Bullnak Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Ettől még van remény a Porschénak

Amennyire meglesz a Red Bull a stuttgartiak nélkül, annyira nagy csapás lenne a Forma-1-nek, ha a Porsche teljesen elkaszálná a beszállás ötletét. Azt ők is elmondták, hogy továbbra is érdeklik őket az új motorszabályok, a lehetőségeik viszont igencsak korlátozottak, mivel nincs meg az infrastruktúrájuk ahhoz, hogy önállóan építsenek F1-es erőforrást.

Így aztán motorpartnerként legfeljebb akkor érkezhetnének, ha a 2026-ban saját motorral beszálló Auditól kapnák az erőforrásokat, és átmatricáznák azt. Annak viszont sokkal nagyobb értelme lenne, ha egy másik csapatot vásárolnának meg, vagy szereznének benne tulajdonrészt. Erre a jelenlegi mezőnyből a Williams tűnik a legjobb opciónak, hiszen Jost Capito révén adott a Volkswagen-kötődés, a Dorilton Capital pedig kimondottan befektetési céllal vásárolta meg a csapatot, így a Porsche által vélhetően kínált hatalmas összegért boldogan válna meg tőle.

Hogy végül megvalósul-e ez a forgatókönyv, azt egyelőre senki sem tudja, azt viszont többen is határozottan állítják, hogy „egyértelműen vonzó lenne a Forma-1-nek” a Porsche érkezése. Az iménti idézet Toto Wolfftól, a Mercedes csapatfőnökétől származik, aki úgy véli, a nagy autógyártók jelenlétére mindig szüksége van a sportágnak.

„Csak ki kell találniuk, hogy van-e másik érdekes projekt, vagy vásárolhatnak-e csapatot. Talán már nem 2026-ra, hanem 2027-re, vagy 2028-ra, de összességében ez nagyszerű lenne a régiónak” – utalt a Porschéra az osztrák üzletember.

Toto Wolff, Mercedes, Christian Horner, Red Bull
Wolff továbbra is szívesen látná a Porschét Fotó: Mark Thompson/Red Bull Content Pool

„Minden nagy vállalat, különösen az autógyárak – és nemcsak ők, hiszen a Red Bull is elég jó ebben –, amelyek megvásárolnak egy versenycsapatot és rengeteg pénzt invesztálnak a működtetésébe, még többet fektetnek az aktiválásba, ami előnyös a Forma-1 számára. Amennyiben egy olyan, világszerte ismert márka, mint a Porsche a Forma-1-ben történő aktiválásra költi a marketingre fordítandó dollárjait, abból mind profitálunk. És szerintem ez a fontos. Hogy ne csak működtessenek egy saját csapatot, hanem az összes piacon, amelyen jelen vagyunk, nagy reklámokkal és reklámkampányokkal hirdessék a márkát. Ezért fontos, hogy a Forma-1-ben jelen legyenek ezek a nagy autógyárak” – jelentette ki Wolff, aki az Andretti beszállását például már nem támogatta.

Friss