2024. március 29. 08:04

KezdőlapF1Michael Schumacher utolsó évében honfitársával driftelgetett a szabadedzéseken

Michael Schumacher utolsó évében honfitársával driftelgetett a szabadedzéseken

-

Mulatságos történetet osztott meg Michael Schumacherről a 146 F1-es nagydíjon rajthoz álló, a hétszeres világbajnokkal a sportágnak egyszerre búcsút intő Timo Glock, aki felelevenítette baráti viszonyát az akkor 43 éves honfitársával, és Mick Schumacher idei szerepléséről is elmondta a véleményét.

Timo Glock és Michael Schumacher között 13 év a korkülönbség, ám mégis remekül megértették egymást – derült ki a Jordan és a Toyota egykori Forma-1-es pilótájával készült beszélgetésből a Beyond the Grid podcastban.

A most 40 éves, az F1-es hétvégéken a német Sky szakértőjeként dolgozó exversenyző 2004-ben, a Kanadai Nagydíjon mutatkozott be a Forma-1-ben, és egyből pontot szerzett a gyengécske Jordannel. Később a szezon utolsó három versenyén vezette még a kanárisárga autót, de 2005-re nem jutott üléshez, így szerencsét próbált a Champ Carban.

Az álma azonban továbbra is a Forma-1 volt, ezért 2006-ban visszatért Európába, hogy tagja legyen a fennállása második idényét kezdő GP2 mezőnyének. A nagy áttörést végül az hozta meg, hogy év közben sikerült átigazolnia a több szempontból is amatőr BCN Competicióntól az iSport Internationalhez, amellyel a szezon második felében több pontot szerzett, mint a bajnoki címet megnyerő Lewis Hamilton.

2007-ben viszont már semmi nem állíthatta meg abban, hogy ő is bajnok legyen, 2008-ra pedig a Toyota gyári csapatában térhessen vissza a Forma-1-be. Miután csak két szezont versenyzett a sportágból 2009 végén kiszálló japánokkal – a legjobb eredménye két második helyezés volt –, 2010-re a Renault és a McLaren is érdeklődött iránta, ám végül két szék közül a pad alá esett, és az F1-ben maradáshoz kénytelen volt elfogadni az újonc Virgin Racing ajánlatát.

Timo Glock, Toyota, Mark Webber, Red Bull, Magyar Nagydíj, 2009
Glock és Webber a 2009-es Magyar Nagydíjon Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool

A végül 2015 végén csődbe ment, 2012-től már Marussia F1 Team-ként versenyző csapatnál pontot sem szerzett a gyenge technikával, és három szezon után közös megegyezéssel távozott – mint azóta már biztossá vált: Michael Schumacherrel ugyanazon a futamon, a 2012-es Brazil Nagydíjon versenyeztek utoljára az F1-ben –, hogy 2013-tól a német túraautó-bajnokság (DTM) mezőnyének tagja legyen. Ám még mielőtt átnyergelt volna a kasztnis versenygépekre, kiszórakozta magát az F1-es visszatérését töltő, a gyári Mercedesszel csak küszködő 43 éves Michael Schumacherrel, akivel több ízben csatázott is versenyen.

„Abban az évben nagyon sokat szórakoztunk a pályán, azon kívül pedig sok időt töltöttünk együtt – elevenítette fel a 2012-es szezont. – Elmentünk biciklizni meg ilyenek, néhány alkalommal pedig elvitt a magángépével. Például a Koreai Nagydíjra is így mentünk, mert ha normál géppel mentél oda, négy és fél órát kellett még vezetni a leszállás után, így viszont közvetlenül a pálya mellett landoltunk.”

Ami viszont ennél sokkal szokatlanabb – és nem igazán jellemző arra az alkatrészekkel és főként a motorral már akkor is spórolós modern Forma-1-re, amelyben sokszor azért is könyörögniük kell a csapat felé a versenyzőknek, hogy az utolsó verseny levezető körében egy kicsit körzőzhessenek a közönségnek –, hogy mintha csak a hőskorban lennének, Glock és Schumacher olykor saját szórakoztatásukra driftelgettek a szabadedzéseken.

„Olykor alkut kötöttünk, hogy amikor vége a szabadedzésnek, és levezető körön vagyunk, akkor, ha találkozunk, megpróbálunk a lehető legjobban driftelni az F1-es autóval a kanyarokból kifelé. Ez színtiszta szórakozás volt. Minden alkalommal, amikor meglengették a kockás zászlót, elkezdtem kérdezgeti a csapatot, hogy »Hol van Michael Schumacher a pályán, hol van Michael Schumacher?«, ők pedig értetlenedtek, hogy »Miért kérdezed?«, mire én válaszoltam, hogy van egy különleges megállapodásunk. Igazán szórakoztató volt, és nagyon élveztem vele azt az időszakot.”

Michael Schumacher, Mercedes, 2012
Schumachernek nem volt eredményes a visszatérése, de azért így is talált örömet benne Fotó: Daimler

Glock eközben megismerhette Schumachernek azt az arcát, amelyet nem sokan. „Sokat tanultam tőle. Pusztán abból, amilyen volt. Nagyon egyenes volt. Például sokat sakkoztunk a repülőn, ahol ott volt Kai, a fizioterapeutája is, aki most Mick-kel dolgozik. Mindig Michael és én játszottunk, de ekkor Kai volt az ellenfelem. Hibáztam, és azt mondtam, hogy »Ne haragudj, de visszavonhatom ezt a lépést?«, ő pedig megengedte. Egy partival később aztán ő hibázott, én pedig nem engedtem neki, hogy visszavonja. Buta hiba volt, de vicces, mert a játszmának már tulajdonképpen vége volt. Majd ezután a hazaúton Michael odajött hozzám, és ezt mondta: »Nagyon nem volt rendben, amit tegnap csináltál.« »Mire gondolsz?«, kérdeztem. »A sakkjátszmára«, mondta, mire én, »Mi történt a sakkjátszmán?«. »Hibáztál, Kai felajánlotta, hogy visszakaphatod a királynőt, majd egy partival később ő hibázott, és te nem adtad neki vissza a királynőt. Ez nem helyes, gondolkodj el ezen.« Én pedig nem értettem, hiszen szórakoztunk, a partinak már vége volt, mindenképpen veszített volna. »Nem érdekel, ez nem volt helyes«, válaszolta [Schumacher], mire én: »Rendben, oké.«”

„Nagyon versengő alkat volt. Bármiben, amit csináltunk, versenyezni kellett. Biliárdoztunk, és aki veszített, kellet csináljon tíz vagy húsz felülést. Egyszerűen élvezetes volt. Jó volt látni olyasvalakit, mint ő, hétszeres világbajnokként továbbra is extrém módon versengő típusnak lenni mindenben, amit csinált.”

Sebastian Vettel, Red Bull, Michael Schumacher, Mercedes, 2012
Glock mellett Schumacher természetesen Vettellel is rengeteg időt töltött Fotó: Lars Baron / Getty Images / Red Bull Content Pool

Mick Schumacher egy az egyben olyan, mint az apja 

Glock beszélt arról is, hogy Mick Schumacherrel is jó a kapcsolata, és vele is szokott sakkozni. Ezután pedig felelevenítette, milyen hátborzongató élmény volt először gokartozni látni a most a Haasnál versenyző honfitársát.

„Sokkolt. A mai napig emlékszem arra a bizonyos gokartversenyre, amire Mick megkért, hogy kísérjem el. Megkért, hogy menjek el vele Kristianstadba, az Európa-bajnokságra. Előtte nem láttam gokartozni. Álltam a lelátón, és vagy 30 gokart jött szembe, és azonnal tudtam, hogy melyikük Mick. Persze, ismertem a sisakfestését, de ahogyan ült a gokartban… ha piros sisakban lett volna, azt mondtam volna, hogy Michael az. Látszott, ahogyan ült, ahogyan mozgott, ahogyan kezelte a gokartot, figyelte az ellenfeleket és ment át a mezőnyön, hogy egy az egyben olyan, mint Michael, csak sárga sisakban.”

Arra nem tértek ki a beszélgetés során, hogy tehetségből Michael Schumacherbe alighanem azért több szorult, mint a továbbra is bizonytalan helyzetben levő, sokak szerint az év végén az F1-ből kiszoruló fiába, viszont Mick Schumacher idei szezonjáról Glock azért elmondta a véleményét.

Apja fia

„Zandvoortban elég meggyőző volt az időmérőn. A jelenleg rá nehezedő nyomással igazán jól teljesített, és azóta ezt teszi, hogy megszerezte az első pontjait. Jó tempót és fejlődést mutat, és utóbbi az, ami igazán fontos. Úgy tűnik, hogy nem áll meg, nem topog egy helyben, hanem minden alkalommal jobb és jobb lesz. Ez a második éve a Forma-1-ben, és ahogy a nyomást kezeli, ahogy lépésről lépésre fejlődik, azt meggyőző látni” – dicsérte Micket a Toyota korábbi pilótája.

Schumachernek pedig az idei tulajdonképpen az első valódi éve az F1-ben, hiszen tavaly a gyenge autó miatt legfeljebb a csapattársa ellen küzdhetett. Glock szerint ennek is köszönhető, hogy Mick nagyobb ütemben fejlődik.

„Az idei év egyértelműen más. Az ember sokkal többet tanul, ha versenyképes autója van, és ott van a mezőny sűrűjében. Ha az a maximum, hogy éppen, hogy be tudsz jutni a Q2-be, akkor nem tanulod meg, milyen igazából a Forma-1-ben versenyezni. Ezt akkor tanulod meg, amikor pontokért csatázol, egy versenyképes autóban, amilyen most neki is van. Harcolt Max [Verstappen] ellen Silverstone-ban. Ezekből tanul az ember, és fejlődik lépésről lépésre. Ha csak a mezőny végén körözöl, abból nem tanulsz.”

Kérdés, hogy a Haasnak elég lesz-e az, hogy látják Mick Schumacheren a folyamatos fejlődést, vagy Timo Glockhoz hasonlóan ő is kénytelen lesz legalább egy időre félretenni a Forma-1-el kapcsolatos álmait.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss