back to top
2024. május 20. 20:09

KezdőlapF1Hivatalos: Jövőre kétszer annyi lesz az F1 megosztó újításából

Hivatalos: Jövőre kétszer annyi lesz az F1 megosztó újításából

-

Fontos változtatást jelentett be az FIA a jövő évi versenynaptárral kapcsolatban.

Már az idei szezonra is az volt a terv, hogy a Forma-1 háromról hatra növeli a 2021-ben bevezetett, a tapasztalatok alapján meglehetősen vegyes fogadtatásban részesült sprintek számát, ám a csapatok nem tudtak meggyezni a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) a költségplafon változtatásairól, így 2022-re is maradt a három sprint.

Az FIA azonban most bejelentette, hogy jövőre már biztosan hat alkalommal csapnak össze egymással a versenyzők a szombatonként rendezett 100 km-s „versenyen”, ám azt, hogy melyek lesznek a sprintes hétvégék, még nem közölték.

A bejelentés némileg váratlanul érkezett azok után, hogy tavasszal Mohammed bin Szulajm, az FIA tavaly év végén kinevezett elnöke közbeszólt, és leállította a sprintek számának növelésére irányuló törekvéseket, mert meg akart győződni a növelés FIA-ra gyakorolt hatásairól, és arról, hogy a csapatoknak kell-e valamilyen extra költséget fizetnie a szövetségnek a sprinthétvégék által megkövetelt extra erőfeszítésekért cserébe.

Mindez akkor nagy felháborodást váltott ki az istállók között, az Autosport egy magas beosztású forrását idézve pedig azt írja, hogy sokak szeint Bin Szulajm döntése mögött csakis a kapzsiság állt.

Az FIA Motorsport Világtanács most azonban különleges szavazással, egyhangú döntéssel elfogadta a terveket, a szövetség pedig a közleményhez adott jegyzetben leszögezte, hogy „nem történt változás az FIA és a FOM közötti, a sprinteket érintő kereskedelmi megállapodásban.”

Olasz Nagydíj, rajt
Hogy melyik helyszíneken lesz sprint, egyelőre nem közölték Fotó: DPPI/Alfa Romeo

„Örömmel jelentem be, hogy 2023-tól kezdve hat sprint lesz a világbajnoki sorozatban, a 2021-ben bevezetett új formátum sikerére építve – üdvözölte a döntést Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója. – A sprint három napon keresztül szolgáltat akciót azzal, hogy a versenyzők a pénteki kezdéstől kezdve szombaton át a fő eseményig küzdenek valamiért, és ezzel drámaibbá és izgalmasabbé teszik a versenyhétvégét. A szurkolók, csapatok, promóterek és partnerek részéről érkezett visszajelzések nagyon pozitívak, ez a formátum pedig új dimenziót ad a Forma-1-nek, és mindannyian szeretnénk biztosítani a sikerét a jövőben.”

„A Stefano Domenicalival és a FOM-nál dolgozó kollégáinkkal folytatott szoros együttműködésnek köszönhetően alapos elemzést végeztünk a további sprintek bevezetésének hatásairól, és módosítottuk a munkánk releváns paramétereit, hogy biztosítsuk, továbbra is a legmagasabb szinten legyenek szabályozva ezek az események – olvashatók az FIA elnökének szavai. – A sprintek izgalmas dinamikát adnak a versenyhétvégéknek, és az elmúlt két idényben biztosították népszerűségüket. Biztos vagyok benne, hogy ez a pozitív trend folytatódni fog, és örülök, hogy a Motorsport Világtanács ma zöld utat adott ehhez.”

Tavaly Silverstone-ban, Monzában és Interlagosban rendeztek sprintet, míg az idén Imola, Ausztria és újfent Interlagos a három helyszín, de az eredeti tervek szerint Bahrein, Kanada és Zandvoort is sprintes hétvégét tartott volna. Tavaly még csak az első három, az idei évtől viszont már az első nyolc helyezett kapott pontot a sprinten. Hogy jövőre változik-e ezen a téren bármi, azt az FIA egyelőre nem jelentette be.

Ami az eddigi tapasztalatokat illeti, azt a szurkolók többsége örömmel vette, hogy pénteken nem csak két szabadedzést lát, hanem az első tréning után jön egy időmérő. Az eddig rendezett öt sprint közül azonban nem mindegyik váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és akadtak igencsak unalmas futamok is.

Friss