Nagyon furcsa vége lett a napra pontosan 20 évvel ezelőtt rendezett 2002-es USA Nagydíjnak, ám még ennél is furcsább volt a két főszereplő futam utáni nyilatkozata. Michael Schumachernek lett volna miért kárpótolnia Rubens Barrichellót, ugyanakkor ezt már bőven megtette addig a versenyig.
A 2002-es Forma-1-es szezon a Ferrari totális dominanciájáról szólt. Michael Schumacher a 17 futamból 11-et megnyert, és minden versenyen a dobogóra állt, így már a 11. forduló után, Franciaországban világbajnok lett. A Scuderia eközben a 13. versenyen, a Magyar Nagydíjon bebiztosította a konstruktőri címet, Indianapolisban, a szezon utolsó előtti állomásán pedig az is eldőlt, hogy Rubens Barrichellóé lesz az összetettben a második hely.
Nem volt sok kérdés tehát abban az évben, ami az első helyet illeti, a Ferrarinak azonban mégis sikerült – utólag nézve – teljesen feleslegesen botrányt kirobbantania azzal, hogy Ausztriában, a szezon hatodik futamán félreállította Barrichellót Schumacher elől, megfosztva ezzel a győzelemtől a brazil pilótát.
Az igazságtalanságot szimatoló drukkerek és a sajtó egy embereként esett neki a Ferrarinak, áldozatként beállítva Barrichellót, és a megtestesült gonosznak az első helyet megöröklő Schumachert. A valóság azonban – azzal együtt, hogy a szezon ilyen korai szakaszában, a Ferrari nyilvánvaló fölényének tükrében tényleg nem sok szükség volt arra, hogy megnyeressék Schumacherrel a versenyt – ennél árnyaltabb.
The 2002 Austrian GP is undeniably considered one of the most controversial in F1's history 🤨
Team orders dominated proceedings when Rubens Barrichello was instructed to let Michael Schumacher through to win as the cars crossed the line 😮#C4F1 🇦🇹 #AustrianGP pic.twitter.com/gtUTxVVopC
— Channel 4 F1® (@C4F1) June 27, 2018
Egyikük sem volt boldog
„Nagy volt a zűrzavar. Megtartottuk a megbeszélést a verseny előtt, felhoztuk pontosan ugyanezt a helyzetet, és megegyeztünk abban, hogy mit fogunk tenni. Rubens azután viszont nem akarta megtenni – emlékezett vissza Ross Brawn, a Ferrari akkori technikai igazgatója a történtekre egy évekkel ezelőtti interjúban. – Azt mondta a rádióban, hogy »Ne kényszerítsetek erre, meg akarom nyerni a versenyt!«. Úgyhogy emiatt nagy dilemmába kerültünk. Vagy elengedjük a dolgot, és azzal felüti a fejét egy másfajta probléma, mert többé nem bízhatsz abban a pilótában, és a jövőbeli megbeszélések semmit sem jelentenének. Ez nagyon rossz hangulatot szülhet a csapatban. Vagy ragaszkodhatunk az eredeti tervhez. Azt mondtuk, »Rubens, beleegyeztél, hogy megteszed, azt mondtad, hogy meg fogod tenni, úgyhogy most jobb, ha megteszed«. Rubens pedig nagy show-t csinált belőle, ami egyáltalán nem segített a csapatnak.”
„Nagyon együttérzek vele, de a verseny előtt kellett volna azt mondania, hogy »Nézzétek, srácok, ha vezetem a versenyt, akkor nem fogom megtenni ezt«, és akkor veszekedhetünk volna egy sort és juthattunk volna valamilyen következtetésre. Michaelt pedig egyszerűen belerángatták ebbe a helyzetbe. Odaadták neki a győzelmet, ő pedig látta a szurkolók reakcióját és szégyellte magát.”
Felcserélődtek a szerepek
Schumacherben pedig nyomot hagytak a történtek, és bár nyíltan nem kritizálta a Ferrarit, egyértelmű volt, hogy nem akart így nyerni, és nem értett egyet a döntéssel. Ezért a továbbiakban több alkalommal is látványosan elkezdte segíteni Barrichellót.
A júniusi Európa Nagydíjon a rajt utáni kavarodásban a 3. helyről rajtolva pozíciót veszített Barrichellóval szemben, majd miután a két Ferrari átvette az első és a második helyet, hosszú körökön át 1 másodperces távolságból, néha pedig annál is közelebbről követte a brazilt, de egyszer sem támadta őt meg. A kerékcserék során nem volt esélye átugorni a csapattársát, mivel hibázott, és a második szektor végén megforgott, de a futam későbbi szakaszában ennek ellenére utolérte a brazilt, akit végül – az újabb csapatutasítástól tartó drukkerek rettegésének közepette – bekísért a célba.
A következő hasonló forgatókönyv a Magyar Nagydíjon valósult meg. Schumacher egy kisebb hibának köszönhetően Barrichello mögé, a második helyre kvalifikált, a versenyen pedig a kulcspillanatokban látványosan visszavett, így annak ellenére nem előzte meg a brazilt a kerékcserék alkalmával sem, hogy végig a nyomában autózott. Hogy milyen tempóra lett volna képes, azt jól mutatta, hogy időnként lemaradt a másik Ferrariról, majd repesztett egy leggyorsabb kört, amihez a többiek még csak hozzászagolni sem tudtak.
Miután Spában, a kedvenc pályáján lehengerlő győzelmet aratott, Monzában Schumacher ismét hátvédet játszott, és ismét bekísérte Barrichellót a célba mindenféle keménykedés vagy támadási kísérlet nélkül, hogy aztán az utolsó előtti futamon, Indianapolisban feltegye a pontot az i-re.
Direkt csinálta, vagy nem?
Az USA Nagydíjon a Ferrari zsinórban negyedik, szezonbeli nyolcadik kettős győzelmére hajtott, és nagyon nem is kellett megizzadnia érte. A futamot Schumacher végig az ellenőrzésre alatt tartotta, és úgy tűnt, sima rajt-cél győzelmet arat, az utolsó körre azonban magára engedte Barrichellót, majd az utolsó métereken, a döntött kanyarra érve lehúzódott a belső ívre, hogy a csapattársa mellé érhessen.
Ahogy mindenki lélegzetvisszafojtva figyelte, hogy mi történik, a két F2002-es szinte fej-fej mellett szelte át a célvonalat, de csak szinte. Barrichello ugyanis hajszálnyival, egészen pontosan 11 ezredmásodperccel ekkor már előrébb járt, és így megnyerte a versenyt. (Ez egyébként valószínűleg minden idők legszorosabb befutója, és az 1971-es Olasz Nagydíj csak azért előzi meg, mert akkoriban még csak századmásodpercig mértek. Így aztán, ha nem pontosan 1 század volt a különbség Peter Gethin és Ronnie Peterson között, minimum egálban van a két befutó, ha pedig 11 ezrednél több, akkor a 2002-es USA Nagydíj nyert)
#OnThisDay in 2002, Michael Schumacher and Rubens Barrichello staged this 📸 finish
0.011s remains the closest winning margin in #F1 history! pic.twitter.com/ZB8zowk9Gh
— Formula 1 (@F1) September 29, 2021
A befutó
Senki, még a Ferrari bokszfalán ülők sem értették, hogy mi történik, Schumacher gesztikulációjából ítélve (a célegyenes végén a hüvelykujját mutatta Barrichellónak, majd széttárta a kezét) pedig nagyon úgy tűnt, hogy nem szándékos elengedésről volt szó. Schumacher ezt később meg is erősítette. „Megpróbáltunk fej-fej mellett célba érni. Mindig támogattuk egymást, és úgy gondoltam, a mai egy nagyszerű lehetőség volt, hogy egyszerre érjünk célba, de elrontottuk.”
„Nagyon-nagyon jó volt nyerni… Amikor az utolsó kanyarba értem, nem tudtam, hogy mit tegyek, és a csapat sem mondott semmit. Nagyon kedves volt Michaeltől, hogy hagyta, egyszerre érjünk célba. Azt hiszem, egy kicsit előrébb voltam, de mit lehet ilyenkor mondani? Háromnegyed körbe telt rájönnöm, hogy ki nyert, mert én rá mutogattam, ő meg rám. Nem tudtam, hogy ő tudja-e, hogy én nyertem meg a versenyt, vagy sem, és a rádióban is volt egy kis zavarodottság, úgyhogy nem tudtam, mi történik” – nyilatkozta Barrichello, majd hozzátette: „Nem fogok azon aggódni, hogy Michael elengedett. Ma visszakaptam a kölcsönt, és teljesen elégedett vagyok a helyzettel.”
Ross Brawn a fentebb idézett interjúban évekkel később szintén azon a véleményen volt, hogy Schumacher meg akarta nyeretni csapattársával az indianapolisi futamot. „Egyáltalán nem terveztük meg, egyszerűen csak Michael próbált kompenzálni a korábban történtekért, mert rosszul érezte magát miatta, és negatív sajtót is kapott. Ez mind Ausztria miatt történt. Lehet azon vitatkozni, hogy a csapattaktikának az F1 részét kell-e képeznie, de ez így történt.”
Kívülről úgy tűnt, ha már így alakult, Schumacher is igyekezett a pozitív oldalát nézni a történteknek. „Nem különösebben örültem annak, ami Ausztriában történt, de abból a szempontból, hogy milyen döntést kellett hoznunk akkor, megértettem, mindketten megértettük. És hogy őszinte legyek, azzal, ami most történt, bizonyos mértékig kiegyenlítettem ezt, és úgy érzem, visszaadhatok neki valamit, mert megérdemelte a győzelmet. Nem terveztük el ezt, csak megtörtént.”
#ONTHISDAY 2002: The winning margin? 0.011 seconds. The drivers? @rubarrichello & Michael Schumacher #USGP Discuss… pic.twitter.com/XNLQiROmjW
— Formula 1 (@F1) September 29, 2015
Ennyivel volt előrébb Barrichello
Schumacher tényleg a döntetlenre ment?
Persze, szép és jó azt mondani, hogy az ötszörös világbajnok azt akarta, hogy mindketten nyerjenek, de naivitás lenne azt gondolni, hogy ezt egy pillanatig is kivitelezhetőnek tartotta az ezredmásodperces időmérés (a valóságban ráadásul ennél is pontosabb a mérés, csak nem írják ki) mellett. De akkor mi volt a terve?
Amennyiben tényleg el akarta volna engedni Barrichellót, vélhetően nem bízta volna 11 ezredmásodpercre a dolgot, hanem egyértelműen a fékbe lép, és maga elé engedi a brazilt. A legvalószínűbbnek ezért az tűnik, hogy – miként azt számtalanszor megtették már korábban –, Schumacher csak kéz a kézben akart célba érni a csapattársával, ám ahelyett, hogy ezúttal egymás mögött sorjáznak a célba, úgy gondolta, hogy még látványosabb lenne egymás mellett befutni.
Persze, ez csak elmélet, és könnyen lehet, hogy egy utolsó pillanatban hozott döntéstől vezérelve mégis az elengedés volt a cél, ám a Ferrari német pilótájának azonnali reakciója és későbbi nyilatkozatai nem igazán támasztják alá ezt.
A Ferrari végül összesen kilenc kettős győzelemnél állt meg abban az évben, hiszen a szezonzáró Japán Nagydíjat is megnyerték (Schumacher lett az első, Barrichello a második), amivel a Schumacher-Barrichello párosé lett a legtöbb kettős győzelem az F1 történetében.