2024. április 24. 19:39

KezdőlapF1Óriásit hibázott a Red Bull, amivel odaajándékozta a Ferrarinak a szingapúri pole-t

Óriásit hibázott a Red Bull, amivel odaajándékozta a Ferrarinak a szingapúri pole-t

-

Nagyon furcsa véget ért a Szingapúri Nagydíj időmérő edzése, a Q3-ban futók közül a körét utolsóként befejezni igyekvő Max Verstappen ugyanis óriási előnnyel vezetett, ám ahelyett, hogy bevette volna az utolsó kanyart, és tönkreverte volna a mezőnyt, káromkodások közepette a bokszba hajtott.

A teljesen vizes körülmények között zajló harmadik szabadedzés után a Szingapúri Nagydíj időmérő edzése is nedves körülmények között kezdődött, és mint kiderült, a pilóták a teljes Q1 során az intermediate abroncsokon köröztek, a pálya ugyanis ennyi idő alatt sem száradt fel eléggé a slickekhez.

És akárcsak a harmadik gyakorláson, az időmérő első szakaszában is mindenki megúszta autótörés nélkül, noha bukótér látogatásból volt bőven. A tempót ezúttal Max Verstappen diktálta (a szabadedzésen Leclerc volt a leggyorsabb), és végül 1:53.057-es körrel megnyerte a Q1-et a tőle mindössze egy tizeddel elmaradó Lewis Hamilton előtt. A hétszeres világbajnok mögött Leclerc, Pérez, Sainz, Russell, Magnussen, Cunoda, Alonso és Csou volt az első tíz sorrendje.

A Q1 végeredménye

A mezőny végén az utolsó pillanatig zajlott a csata a kiesés elkerüléséért, és az idő letelte után is változott a sorrend, Mick Schumachernek ugyanis utolsó körbeérőként sikerült beverekednie magát a Q2-be. Sorrendben Bottasnak, Ricciardónak, Oconnak, Albonnak és Latifinek ez azonban nem jött össze. Bottas és Ocon kiesése némileg meglepő, hiszen mindketten jócskán kikaptak a csapattársuktól. A francia pilóta a fékekre panaszkodott az utolsó mért köre után.

A 27 fokos levegőhőmérséklet ellenére a pálya nagyon lassan száradt a 80%-os páratartalomban, ami azt jelentette, hogy a Q2-t is köztes esőgumin kezdték a versenyzők, és három pilótát leszámítva azon is fejezték be. Az utolsó percekre ugyanis a két Aston Martin-pilóta és Csou úgy döntött, hogy megpróbálkozik a lágy keverékkel, ám ez egyiküknek sem jött be, így végül mind a hárman kiestek.

De nem az ő búcsújuk volt a meglepetés, hanem George Russellé, aki csak a 11. helyen végzett úgy, hogy csapattársa Leclerc mögött a második helyet kaparintotta meg. Mint az ebből kiderült, a Q2-ben a Ferrari volt a leggyorsabb, míg Verstappen lett a harmadik a hétszeres világbajnok mögött. 

A top tízbe Kevin Magnussen fért be utolsóként a Haasszal, mögötte Russell, Stroll, Schumacher, Vettel, Csou volt a kiesők sorrendje.

A Q2 végeredménye

A Q3 elején továbbra is az volt a legnagyobb kérdés, hogy ki, milyen gumit tesz fel. A Ferrari lágyakon akarta kiküldeni Leclerc-t, de a monacói pilóta az utolsó pillanatban arra kérte a csapatot, hogy adjanak neki lágy gumit. Cunodát és Magnussent kivéve pedig mindenki más a leglágyabb keveréken gurult ki a bokszból, miközben ők ketten használt intereken tették meg ezt.

Hamar nyilvánvalóvá vált azonban, hogy most már elég jó állapotban van a pálya a slick gumikhoz, így az élmezőny folyamatosan rótta a köröket, Cunodát és Magnussent kivéve pedig már senki nem is jött ki kerékcserére, és egy szettel végigcsinálta a Q3-at.

Az élen folyamatosan változott a sorrend, és egy ideig úgy tűnt, hogy a nagyon bekezdő Lewis Hamilton megszerezheti a Mercedes idei első pole-ját. Ám hamarosan megérkeztek a Ferrarik és a Red Bullok, Max Verstappen szektoridejeit figyelve pedig kezdhettünk biztosak lenni benne, hogy nem lesz ellenszer a holland ellen.

Ám a Red Bull pilótája egyszer csak lelassított, és nem véletlenül, ugyanis, ha befejezte volna a körét, már nem mehetett volna el egy újabbra, hiszen két gyorskört egymás után nem tudnak menni maximális energia-visszanyeréssel, egy töltőkör pedig már nem fért volna bele. Az élmezőny többi tagja ellenben éppen akkor kezdte meg az utolsó próbálkozását, így a pálya rohamos javulása miatt lehet, hogy megverték volna a címvédőt.

Verstappen azonban így első „célba érőből” utolsó lett, és ő teljesíthette az utolsó mért körét a legjobb pályaviszonyok között. A második szektorban ennek megfelelően már egészen elképesztő, egy másodperces előnyben volt az élen álló Leclerc-rel szemben, a körét azonban általános megdöbbenésre nem fejezte be, hanem miután a mérnöke a fülére ordított, az utolsó pillanatban a bokszba hajtott.

Max Verstappen, Red Bull, Szingapúri Nagydíj
Simán Verstappené lett volna a pole, ha befejezheti az utolsó körét Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Mi a franc?” – üvöltötte ennél kevésbé szofisztikált stílusban a rádióba a holland, mire a mérnöke közölte vele, hogy majd megmagyarázzák, ha kiszállt az autóból. Viszont már ekkor is lehetett sejteni, amit a Red Bull végül megerősített, azaz, hogy nem lett volna elég üzemanyag a holland pilóta autójában ahhoz, hogy elegendő mennyiségű mintát adjon az FIA-nak, ha befejezi az utolsó mért körét. Ebben az esetben Verstappent automatikusan kizárták volna az időmérőről, így viszont legalább a 8. helyről rajtolhat holnap. A csapat vélhetően egyszerűen rosszul számolta ki a kellő mennyiséget, ami folyamatosan változó körülmények között, rohamosan javuló pályánál mindig kihívást jelent.

Az első helyet így Charles Leclerc szerezte meg, miután csupán 22 ezreddel ment jobb kört Sergio Péreznél, és csak 54 ezreddel a harmadik helyet megszerző Lewis Hamiltonnál.

A Szingapúri Nagydíj időmérő edzésének végeredménye

Friss