2022. december 02. 10:20
KezdőlapF1Büntetést és megrovást kapott a győztes Pérez - itt a Szingapúri Nagydíj...

Büntetést és megrovást kapott a győztes Pérez – itt a Szingapúri Nagydíj hivatalos végeredménye

-

- Hirdetés -

Noha utólag 5 másodperces büntetést és egy figyelmeztetést is kapott, Sergio Pérez megtarthatta szingapúri győzelmét a sportfelügyelők vizsgálata után.

Már a Szingapúri Nagydíj befutójának pillanatában tudni lehetett, hogy még korai győztest hirdetni, hiszen az első helyen célba érő Sergio Pérezre vizsgálat várt, amiért a verseny utolsó biztonsági autós fázisa során túlságosan lemaradt a Safety Cartól.

- Hirdetés -

A mexikói pilótát már a futam alatt értesítették a vizsgálat tényéről, így igyekezett ellépni az őt üldöző Charles Leclerc-től. Végül 7,6 másodperces előnyt autózott ki, ami elegendőnek bizonyult, mivel a felügyelők 5 másodperces büntetést szabtak ki rá azok után, hogy a Ferrarinál úgy vélték, Pérez két alkalommal is tíz autónál jobban lemaradt, ami szerintük kétszer öt másodpercet érdemel.

Amennyiben a felügyelők is így látták volna, Pérez elbukta volna a szingapúri győzelmet.

Kétszer szegte meg a szabályokat, de csak egyszer büntették meg

- Hirdetés -
- Hirdetés -

A felügyelők indoklásából kiderült, hogy Pérez mindkét biztonsági autós fázis során lemaradt egyszer 10 autónál nagyobb távolságra a Safety Cartól, amikor még világított a fényjelzés a Mercedesen, és mindkétszer a 13-as és a 14-es kanyar között tette ezt. Ám csak a másodikért kapott 5 másodperces időbüntetést (és két büntetőpontot), az első alkalomért csak megrovásban részesítették.

Az indoklás ugyanakkor elég furcsa, mert a felügyelők leírják, hogy Pérez azzal védekezett, hogy a hideg gumikkal és fékekkel, a „nagyon nedves” körülmények között „nagyon nehéz” volt közelről követni a biztonsági autót. A felügyelők viszont kijelentették, hogy „noha a pálya helyenként nedves volt, nem fogadjuk el, hogy a körülmények olyanok voltak, amelyek közepette lehetetlen vagy veszélyes lett volna Péreznek tartani az előírt tíz autónál kisebb távolságot.”

A felügyelők tehát nem értettek egyet a mexikóival, viszont „enyhítő körülményként” figyelembe vették a szavait, és ezért adtak büntetés helyett csak megrovást.

Szingapúri Nagydíj, dobogó
Minden maradt úgy, ahogy a futam után volt Fotó: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool

Ami a második biztonsági autós fázist illeti, ott már (az első eset a 10., a második a 36. körben történt) Pérez sem védekezett azzal, hogy túl vizes volt az aszfalt, a felügyelők pedig súlyosbító körülménynek vették, hogy a 9-es és 10-es kanyar közötti túlzott lemaradás után a versenyigazgató figyelmeztette Pérezt, hogy menjen közelebb a biztonsági autóhoz, de ő ezt ezután sem tette meg.

Az indoklás itt is kissé fura, hiszen nem csak a korábbi figyelmeztetést emelik ki, hanem azt is, hogy Pérez a verseny során már másodszor sértette meg a sportszabályzat 55.10-es pontját, ezért 5 másodperces büntetést kap. Ezzel szemben korábban előfordult, hogy valaki egyetlen kihágásért is ugyanekkora büntetésben részesült, azaz nem számított, hogy nem a második vétségről van szó.

Pérez már előre szólt, hogy nem lesz büntetés

A mexikói pilóta a futam vége után szűk egy órával járult a felügyelők elé, majd még a döntés megszületése előtt részt vett az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján, ahol a következőket mondta:

„Eléggé magabiztos vagyok azt illetően, hogy nem lesz semmi, mert volt egy kis félreértés Bernd [Mayländerrel, a Safety Car vezetőjével]. Azokon a helyeken, amelyeken tudtam tartani vele a lépést, nagyon lassan ment, ott pedig, ahol nem tudtam, gyors volt. Úgyhogy volt egy kis félreértés. Szerintem ezek a körülmények nem voltak normálisak. Különösen az utolsó szektorban voltak nagyon nehezek a körülmények, úgyhogy nem számítok büntetésre, mert a felügyelők elégedettek voltak a magyarázatommal és megértették azt” – ecsetelte, arra viszont nem tért ki, hogy a második biztonsági autós fázis során miért maradt le.

Sergio Pérez, Red Bull, Charles Leclerc, Ferrari, Szingapúri Nagydíj
Ha Leclerc öt másodpercen belül tudott volna maradni, megörökölte volna az első helyet Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

A Ferrari aligha fog örülni

Az majd csak ezután derül ki, hogy a maranellóiak miként fogadják a döntést – fair küzdelemben kaptak ki, úgyhogy lehet, hogy nem lesz nagy felzúdulás –, de Mattia Binotto még a vizsgálat lezárása előtt a Sky Sportsnak adott nyilatkozata is arra utalt, hogy szerintük kétszer öt másodperc lett volna a helyes ítélet.

„Nagyon kíváncsiak vagyunk a döntésre. Két szabálysértés történt, úgyhogy lehet, hogy két büntetés lesz, de csak abban bízhatunk, amit döntenek. Giovinazzi 5 másodpercet kapott egy kihágásért 2020-ban, de nehéz ezt nekünk megítélni. Reméljük, hogy változni fog a verseny végeredménye” – bizakodott a svájci olasz, de végül csalódnia kellett.

Friss