2022. december 03. 09:24
KezdőlapF1Kirívó sportszerűtlenség - a Ferrari botrányos húzással nyert, és még nekik állt...

Kirívó sportszerűtlenség – a Ferrari botrányos húzással nyert, és még nekik állt feljebb

-

- Hirdetés -

47 évvel ezelőtt ezen a napon, 1975. október 5-én rendezték a Forma-1-es USA Nagydíjat, amelyet Niki Lauda és a Ferrari nyert meg, de egyikük sem lehet büszke arra, ahogyan az övék lett az első hely. Pláne annak tükrében, hogy valószínűleg a botrányos húzás nélkül is győztek volna.

Manapság szinte elképzelhetetlen, hogy egy Forma-1-es versenyen a lekörözöttek nemhogy körökön, de akár csak egy körön át is feltartsák a gyorsabb pilótát, de volt idő, amikor még nem vették ennyire szigorúan az elengedéseket, és olykor bizony nagyon agresszíven kellett fellépnie annak, aki lekörözni akart.

- Hirdetés -

Az viszont soha nem számított normálisnak, hogy valaki hosszú körökön át szándékosan hátráltassa a versenytársát, és, ha hozzátesszük, hogy ezt úgy tette, hogy azzal megnyerte a csapattársának a versenyt, az már bőven kimeríti a kirívó sportszerűtlenség fogalmát.

Az utóbbi években is számtalanszor volt már rá példa, hogy a győzelemért csatázók valamelyikük csapattársát készültek lekörözni, és ilyenkor az emberben sokszor óhatatlanul is felmerül, hogy vajon mi fog történi, kitol-e a rivális csapat versenyzőjével az elengedésre kötelezett pilóta. A legtöbbször viszont nem látunk mást, minthogy a lekörözött ugyanolyan előzékenyen félreáll a rivális csapat pilótája elől, mint ahogyan azt saját csapattársával tette.

- Hirdetés -
- Hirdetés -

Az 1975-ös USA Nagydíjon azonban Clay Regazzoni, a Ferrari svájci versenyzője pont az ellenkezőjét csinálta, és egészen elképesztő módon érte el, hogy Emerson Fittipaldinak ne legyen esélye elkapni a világbajnoki címet már az előző versenyen, Monzában bebiztosító Niki Laudát.

Niki Lauda, Clay Regazzoni, Ferrari, Spanyol Nagydíj, 1975
Regazzoni (11-essel) nem volt Lauda szintjén, de egy futamot azért nyert 1975-ben Fotó: Goodyear

 

Minden eldőlt, ennek megfelelő is volt a hangulat

A Watkins Glenben rendezett 1975-ös amerikai futamra egy hónappal az után az Olasz Nagydíj után került sor, amelyen nemcsak Lauda, hanem a Ferrari is világbajnok lett, így az Egyesült Államokban rendezett szezonzáróra minden lényegi kérdés eldőlt. A tipikus őszi időben tartott futamot pedig az is beárnyékolta, hogy törölték a monzai és amerikai forduló közé tervezett kanadai versenyt, mert a szervezők nem tudtak megegyezni Bernie Ecclestone-nal a pénzügyi feltételekről.

Mindez azt eredményezte, hogy az amerikai szervezőknek kellett kifizetnie a Forma-1-es cirkusz tengerentúlra utaztatásának teljes költségét, amit a nyereményalapból finanszíroztak, így 130 ezer dollárral kevesebbet osztottak szét a csapatok között. Ez több istálló, köztük a BRM és a Surtees távolmaradásához vezetett, de a mezőny krémje végül elutazott New York államba.

Az edzések során Lauda bizonyította, hogy a vb-cím mit sem csillapított az étvágyán (mind a négy tréringen az első lett), és több mint 3 tizedmásodperccel szerezte meg a pole-t Fittipaldi előtt, miközben a másik Ferrariban Regazzoni folyamatosan küszködött, és végül 1,2 másodperces lemaradással a 11. rajtkockába kvalifikált.

1975, Olasz Nagydíj, rajt
Monzában eldőlt a vb-cím Fotó: Imgur

Ma már ezt nem lehetne megúszni ennyivel

Az 59. körös futam Lauda-Fittipaldi csatával kecsegtetett, de az is benne volt a pakliban, hogy a Ferrari friss világbajnoka mindenkit faképnél hagy. Mielőtt azonban megtudhattuk, hogy melyik forgatókönyv érvényesül (vagy esetleg más történik), még volt egy kis ijedelem a később 176 nagydíjrajtig és 6 győzelemig jutó, akkor még csak első teljes szezonját befejezni készülő Jacques Laffite miatt, akit közvetlenül a rajt előtt kórházba kellett szállítani.

Az ok: a Frank Williams Racing Cars versenyzője tisztítószert csöpögtetett a szemébe. Persze, nem azért, mert elment az esze, csak valahogy sikerült felcserélnie a kontaktlencse folyadékot, amit a szemébe szokott csöpögtetni a rajt előtt, hogy a futam során ne száradjon ki, és azt a vegyszert, amit szintén a rajtrácson a sisakrostélya tisztításához használt. Szerencsére a szemén keletkezett égési sérülések fájdalmasabbnak bizonyultak annál, mint amennyire komoly sérülést jelentettek, így bár a futamot kihagyta, a rákövetkező héten már Forma-2-es autót tesztelt Vallelungában.

A közjáték után aztán következhetett a futam. A rajtnál Lauda simán eljött az első helyen, a nyomában Fittipaldival, majd ők ketten rövidesen mindenkit faképnél hagytak, és megkezdték a különversenyüket a mezőny élén, szép kis előnyt építve ki a harmadik helyen útakadályként tornyosulva mindenkit feltartó Jean-Pierre Jarier előtt.

Niki Lauda, Ferrari, 1975
Lauda a vb-címmel a zsebében sem vett vissza Fotó: Goodyear

Regazzoni eközben a versenyen sem tündökölt, és nagyon gyatra tempót autózott, ami azt jelentette, hogy az élen haladók a 20. körben utolérték. Az első helyen autózó csapattársát simán elengedte, az osztrák sarkában loholó Fittipaldival azonban már nem volt ilyen előzékeny, és 5 (!) teljes körön át feltartotta a McLaren világbajnokát, aki nem tudott mást tenni, mint dühében az öklét rázta a Ferrari irányába.

A versenyigazgató Bernie Martin igen későn ugyan, de végül kapcsolt, és felmutatta a fekete zászlót Regazzoninak, azaz kizárta a versenyből a rendkívül sportszerűtlenül viselkedő svájcit.

Több sem kellett ennél az akkoriban a Ferrari sportigazgatójaként tevékenykedő Luca di Montezemolónak, aki valósággal rátámadt Martinra a bokszutcában. A veszekedés odáig fajult, hogy majdnem a teljes Ferrari-csapatot kizárták a versenyből, de ezt végül sikerült elkerülni, noha Regazzoni két körrel azután hajtott csak a bokszba, hogy kiintették, Montezemolo pedig azzal a lendülettel visszaküldte a pályára, és még négy kört megtett. Végül azonban hatott a meggyőzés ereje, és a Ferrari visszahívta versenyzőjét, aki feladta a futamot.

1975, Olasz Nagydíj, Luca di Montezemolo, Ferrari
Montezemolo (farmeringben) nem vette jó néven pilótája kizárását Fotó: Imgur

A “csapatmunka” azonban bevált, Lauda előnye ugyanis egyről 12 másodpercre nőtt Fittipaldival szemben, aki többé nem is érte utol a világbajnokot, és a végén csak azért futott be tőle 5 másodpercre, mert az osztrák az utolsó körökben már látványosan spórolt. A Ferrari pedig megúszta a további szankciókat, így a szezon utolsó győzelme az övék lett úgy, hogy csak a pontszerzésre amúgy is esélytelen Regazzonit kellett feláldozniuk hozzá.

Az egészben pedig az a “legszebb”, hogy nem csak amiatt volt teljesen szükségtelen mindez, mert már mindkét vb-címet megnyerték, hanem amiatt is, mert Fittipaldi szemmel láthatóan küzdött a McLarennel ahhoz, hogy tartsa az első helyen teljes hidegvérrel és nyugalommal autózó Lauda tempóját, a versenyt tehát valószínűleg így is, úgyis az osztrák nyerte volna.

Ami pedig szinte biztosra vehető, hogy ma egy hasonló húzást senki nem úszna meg egy sima kizárással.

Friss