Egyre nagyobb az esély arra, hogy esni fog az eső a Japán Nagydíjon, ami egy pillanat alatt boríthatja a papírformát, és még inkább megnehezítheti Max Verstappen amúgy sem könnyű helyzetét.
Adott esetben igazi klasszikus végén biztosíthatja be második világbajnoki címét a büntetést megúszó, így a Japán Nagydíjat a pole pozícióból kezdő Max Verstappen, de persze az is lehet, hogy pont a változó és nehéz körülmények fosztják majd meg a holland pilótát attól, hogy Szuzukában érjen fel a csúcsra.
Az európai idő szerint szombat esti előrejelzések ugyanis azt mutatják, hogy jó esély van rá, hogy esni fog az eső a pályán vasárnap, és, ha megérkezik, akkor nem fog egyhamar elvonulni. A kérdés csupán az, hogy odaér-e „időben”, avagy csak a futam leintése után nyílnak meg az égi csatornák.
Amennyiben esni fog, az igazán izgalmas futamot eredményezhet, hiszen ez az a pálya, amelyen a legkisebb hiba is végzetes következményekkel járhat, így a versenyzőknek ésszel kell majd kockáztatniuk, aki pedig hajlandó lesz bevállalósabban menni, nagyot nyerhet.
Valami ilyesmire készülhet a futamot a hetedik helyről kezdő Fernando Alonso is, aki előre jelezte, hogy nem fog finomkodni.
„Elégedett vagyok a hetedik rajthellyel, és szerintem esőben még versenyképesebbek lehetünk, ezért remélem, hogy változó lesz az időjárás holnap. Amennyiben káoszfutam lesz, sokkal kevesebb a veszítenivalónk, mint az előttünk levőknek, akik a világbajnoki címért küzdenek. Az autó az egész hétvégén nagyszerűnek érződött, és meglep, hogy mennyire szoros a mezőny. Ha esni fog, koncentráltak maradunk, és akkor lehetőségünk lesz az első ötben végezni” – nyilatkozta a kétszeres világbajnok.
A Mercedes is dörzsölheti a tenyerét?
Akik még kifejezetten örülhetnek az esőnek, az a két Mercedes-pilóta. Hogy miért, arra Andrew Shovlin mérnökigazgató adta meg a választ.
„Meredekebb szárnyakkal mentünk, mert ma reggel a harmadik szabadedzésen nagyon nagy volt a gumikopás, és egyre nő az esélye, hogy a versenyen esni fog. Mindkét szituációban előnyt jelenthet a szárnyállás, noha abban nem fog segíteni, hogy a pályán megelőzzük az Alpine-okat, amit korán meg kell tennünk, ha bármi esélyt akarunk adni magunknak arra, hogy versenyre keljünk a Red Bull-lal és a Ferrarival” – tekintett előre a mérnök.
„Rengeteg időt veszítettünk az egyenesekben, de az autó a többi részen igazán jónak érződött, úgyhogy szórakoztató volt – nyilatkozta a Sky Sportsnak a hatodik időt autózó Lewis Hamilton. – A köreim összességében jól sikerültek, máshol nem volt problémám, de 5-6 tizedet veszítünk az egyenesekben. Egyébként számítottunk is erre, hiszen meredekebb szárnyakkal megyünk a többieknél. Úgyhogy szórakozató volt.”
A hétszeres világbajnoktól megkérdezték, hogy szerinte mennyire tudnak majd előrejönni, mire azt felelte, hogy „ez a körülményektől függ.” „Pénteken nem voltunk rosszak esőben, úgyhogy ebben az esetben kicsit közelebb lehetünk, mint ma” – nyilatkozta, az ugyanakkor nem tartja valószínűnek, hogy esőben képesek lesznek beleszólni a győzelem sorsába, mert 9 tizedmásodperces különbséget az eső sem tüntet el.
A Ferrari nem készült az esőre
A pole pozícióról mindössze 1 századdal lecsúszó (az idén ez volt az eddigi legkisebb különbség az első és második helyezett között időmérőn) Charles Leclerc igencsak bosszús volt, mivel az utolsó Q3-as körében túl nagy tempóval ment bele a célegyenes előtti sikába, ami miatt nem volt jó a kigyorsítása. Ha ez nincs, az övé lett volna a pole.
„Az autó jó volt, de szenvedtem a gumikkal, hogy mindent összerakjak, különösen az első és a második szektorban. Minél jobban nyomtam az első szektorban, annál lassabbá váltam az utolsóban, elveszítve kicsit a gumikat. Nehéz időmérő volt, de az autó összességében jól viselkedett” – nyilatkozta Leclerc, majd elárulta, hogy a beállításokkal nem kötöttek kompromisszumot az esős futam esetére, mer „az előrejelzés jósol egy kis esőt itt-ott, de nem tudjuk, hogy fog-e esni vagy sem.”
A harmadik helyet kevesebb mint fél tizedes lemaradással megkaparintó Carlos Sainz ugyanakkor magabiztosabbnak tűnt a holnapi időjárást illetően, viszont ő is megerősítette, hogy a legalább részben esős beállításokhoz nem volt elég egyértelmű az előrejelzés,
„Nem tudjuk, hogy vasárnap kettőkör, háromkor, vagy négykor érkezik, de úgy tűnik, hogy meg fog jönni az eső. De nem tudjuk, hogy ez az utolsó etapban lesz, az elsőben, vagy a verseny után, ami miatt nem érte meg kompromisszumokat kötni. A jó dolog viszont, hogy megint mindkét autóval ott vagyunk az elejében, és készek vagyunk nyomás alá helyezni Maxot. Meglátjuk, hogy jön-e az eső, és miként tudunk mindketten elé kerülni.”
Amennyiben nem sikerül megelőzniük, és Verstappen megnyeri a versenyt, illetve menet közben megfutja a leggyorsabb kört is, a többiek eredményétől függetlenül világbajnok lesz.
„Nagyon boldog vagyok, hogy a pole-ban lehetek, és amiatt is, hogy visszatértünk Japánba. Az időmérő alatt elveszítettem a fékcsatorna egy részét az utolsó körömben, ezért nem tudtam igazán javulni, mindazonáltal az első köröm is elég jó volt” – nyilatkozta Verstappen, aki a 3. szabadedzésen teljesített hét körös megtankolt autós etapja során négy körös lágy gumikon 1:37.684-es átlagot ment, aminél Sainz friss lágyakon körönként átlagosan egy másodperccel tudott jobbat, miközben közepes keveréken Leclerc hozta a spanyol pilóta tempóját.
Ez arra engedhet következtetni, hogy Verstappennek száraz pályán sem lesz sétagalopp a verseny. Éppen ezért egyelőre nem foglalkozik azzal, hogy holnap világbajnok lehet.
„Nem gondolok túl sokat a világbajnoki címre. A legfontosabb az volt, hogy versenyképes autónk legyen, az időmérőn pedig egyértelműen az volt. Remélem, hogy vasárnap is az lesz, mert tökéletes futamra lesz szükségünk ahhoz, hogy nyerni tudjunk. De legalább ez egy jó kezdet” – összegzett.