back to top
2024. november 22. 08:11

KezdőlapF1Óriási előnybe kerülhetett a Red Bull a szabályszegéssel

Óriási előnybe kerülhetett a Red Bull a szabályszegéssel

-

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elmondta, mennyit költenek évente új fejlesztésekre, amivel egyből érzékeltette, mennyire abszurd „kis mértékű” szabályszegésnek nevezni a Red Bull vélt szabályszegését. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója eközben rávilágított, miért nem lehetnek kifogásai az energiaitalos csapatnak.

Továbbra sem derült ki, hogy miként folytatódik a Red Bull költségplafon-átlépési botránya, és mi lesz a következő napirendi pont az ügyben. Az FIA vizsgálata alapján a 2021-ben a megengedettnél „kis mértékben” többet költő energiaitalos csapat állítja, nem szegte meg a szabályokat, illetve leszögezte, hogy követi az FIA által meghatározott folyamatokat.

Most két lehetőség áll előtte, vagy elfogadja, hogy szabályt szegett (úgy tűnik, hogy ezt nem teszi), vagy megpróbálja bebizonyítani az igazát, kockáztatva ezzel a pontlevonást.

Russell, Hamilton, Leclerc és Sainz lebuktatta a Red Bull összeesküvését

A többi csapat eközben szigorú büntetést remél, már amennyiben valóban többet költött a Red Bull a megengedettnél. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatójának szavaiból azt szűrhetjük le, hogy szerinte nem valószínű, hogy az FIA számításai és szabályértelmezése a rossz, mivel volt egy évük minden apróságot tisztázni az új pénzügyi regulákkal kapcsolatban.

„A lényeg az, hogy egy évig próbaüzem futott, az FIA pedig hihetetlenül együttműködő, kommunikatív és világos volt. És, ha bármi nem volt világos, akkor a csapatok kötelessége volt kérdezni. Az FIA igazán jó munkát végzett a költségplafonnal, és az ember odamehet hozzájuk, és bármit kérdezhet. »Hé, ez benne foglaltatik? Ez nem?« Amikor pedig átlépted a plafont, akkor átlépted, és átláthatóan, valamint gyorsan kell kezelni az ügyet” – nyilatkozta az amerikai üzletember a RACER-nek.

Christian Horner, Red Bull Racing, Mohammed bin Szulajm, FIA
Ha tényleg szabályt szegtek, az FIA-nak nem szabad kesztyűs kézzel bánni a Red Bull-lal a riválisok szerint Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Brown emellett nem mulasztotta el megvédeni a kritikák kereszttüzébe kerülő FIA-t, mondván, várjuk ki a végét az ügynek, és ne támadjuk azért a szövetséget, mert még mindig nem tudott konkrétumokkal előállni.

„Most minden azon múlik, hogy az FIA miként kezeli innentől az ügyet. Mindenki úgy van vele, hogy »Nos, eddig nem voltak átláthatóak«, de még nincs vége. Szerintem nem ítélhetjük meg őket az átláthatóság alapján… Jó volt, hogy azt mondták, »Nem adjuk ki a vizsgálati eredményt szerdán, hanem majd csak hétfőn.« Világosak voltak.”

„Az átláthatóság nem feltétlenül jelenti azt, hogy »Holnap minden kérdésre választ adok«, hanem inkább »Megmutatom, hogy most mi következik.« Szerintem még nem végeztünk, ezért túl korai ítéletet mondani azelőtt, hogy láttuk volna a végeredményt.”

A kis túlköltekezés is sok

Míg Brown gyors és átlátható döntést vár, addig sokan szigorú ítéletet is szeretnének, mondván hiába csak „kicsi” a túllépés mértéke, valójában néhány százezer dollár plusz is vb-címről dönthet. Ezt hangsúlyozta Toto Wolff is.

„Ez az úgynevezett kis mértékű szabályszegés, de szerintem ez a megfogalmazás teljességgel inkorrekt. Ha 5 millióval többet költesz, mint a limit, az még mindig apró kihágás, a hatása viszont jelentős” – nyilatkozta a Corriere dello Sportnak a Mercedes csapatfőnöke, majd kitért rá, hogy a Red Bull az idén és a tavaly is többet költött új fejlesztésre, mint a Mercedes vagy a Ferrari.

Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull, Sao Pauló-i Nagydíj
A tavalyi vb-csata szorossága miatt a legapróbb javulást hozó fejlesztéseknek is óriási volt a jelentősége Fotó: LAT Images/Mercedes

„Mindig nagyítóval figyeljük, hogy a topcsapatok milyen új elemeket hoznak el a versenyekre, az utóbbi két év során pedig azt láttuk, hogy van két topcsapat, amelyik egyenlő, és egy harmadik, amely többet költ [fejlesztésre]. Azt tudjuk, hogy mi mennyit költünk: évente pontosan három és fél millió dollárt. Ebből érthető, hogy akár 500 ezer dollár elköltése is különbséget jelenthet.”

Mivel a leggyakrabban emlegetett szám a Red Bull költségplafon-túllépésével kapcsolatban a 2 millió dollár, Wolff szavaiból kirajzolódik, hogy ez a Mercedes (és nem a Haas, vagy a Sauber) éves (!) fejlesztési büdzséjének több mint a fele. Ez alapján pedig több mint érthető, hogy miért követelnek példás büntetést a Red Bullnak a riválisok abban az esetben, ha végleg bebizonyosodik, hogy a tavalyi és idei világbajnokot adó csapat túlköltekezett.

Friss