2024. április 19. 20:32

KezdőlapF1Egy éve történt: Hamilton elájult egy csehszlovák vadászgépben

Egy éve történt: Hamilton elájult egy csehszlovák vadászgépben

-

Lewis Hamiltonnak volt alkalma megtapasztalni, hogy hiába Forma-1-es pilóta valaki, egy vadászgépben ható erőket azért nem tudja csak úgy elviselni.

Egy évvel ezelőtt, 2021. október 20-án, az az évi USA Nagydíj előtt forgatták azt a reklámfilmet, amelyben Lewis Hamilton egy vadászgép ellen versenyez. A luxusórákat gyártó, nem mellesleg a Mercedes F1-es csapatát szponzoráló IWC Schaffhausen most nyilvánosságra hozott reklámjában a hétszeres világbajnok előbb a 2021-es autójában gyorsul a kifutón egy vadászgép ellen, majd a videó végén már vadászpilótaként tűnik fel, amint maga vezeti a repülőt (a valóságban természetesen csak utas volt), és vigyorogva mutat be egy dugóhúzót a géppel.

Az ominózus reklám:

Az viszont már értelemszerűen nem maradt benne a reklámban, hogy a Mercedes versenyzője az egyik forduló során elveszítette az eszméletét a feketére festett L-39 Albatrosban, amely a csehszlovák Aero Vodochody vállalat által az 1970-es évek elejétől gyártott kiképző repülőgép, és felfegyverzett harci változata is van, de elsődleges feladata a vadászpilóták kiképzésének segítése.

Hamilton az idén tavasszal, az IWC Valentino Rossival közös eseményén beszélt az élményeiről, amikor Rossi közölte vele, hogy szívesen kipróbálna egy vadászgépet. „Egyértelműen ki kell próbálnod – javasolta Hamilton, utalva a 2021 októberében átélt élményeire. – Nem érzed annyira a sebességet, mert a felhők között mész, ahol nagyon más a sebességérzékelés. Nem érződik annyira gyorsnak, mint egy motoron, a földön. De a G-erők, amik a manőverek közben hatnak rád, elképesztőek.”

„Nagyon más, mert egy motoron általában minden irányból hat rád a G-erő. Hosszanti irányban, oldalról, és egy kicsit függőlegesen is, de egyáltalán nem hasonlítható egy vadászgéphez. A vadászgépben csak függőleges, ezért van rajtuk G-ruha. A vér leáramlik az agyból a lábakba. Úgyhogy, amikor repültünk, elájultam. Az egyik fordulóban, azt hiszem, 8-9 G hatott ránk, rajtam pedig nem volt G-ruha. Mondták, hogy milyen légzőgyakorlatot kell csinálnom, de abbahagytam, mert úgy voltam vele, hogy »ez könnyű«. Aztán a pilóta bekanyarodott, én pedig elájultam. Eléggé különleges volt.”

A gyerekként vadászpilótának „készülő”, kis híján a Top Gun 2-ben vadászpilótaként szereplő (végül a forgatás ütközött a versenynaptárral, ezért nagy bánatára le kellett mondania) Hamilton arra a gyakorlatra gondolt, amikor a pilótának vagy utasának hasprést kell alkalmaznia, hogy minél inkább az agyban tartsa a vért. Hogy ez milyen, azt a Red Bull Air Race közvetítései során remekül meg lehetett figyelni, hiszen az ottani pilóták sem viseltek G-ruhát, miközben 10 G körüli erő is hatott rájuk (ezt legfeljebb 0,6 másodpercig léphették át, 12 G-s erőhatás fölé menve pedig kizárták őket).

Nem a Mercedes és az IWC volt egyébként az első, amely F1-es autót versenyeztetett vadászgéppel, korábban többek között a Red Bull és a Ferrari is csinált már hasonlót:


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss