Rendhagyó napot zárt a mezőny az USA Nagydíj péntekén.
Az USA Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén a Ferrari volt a leggyorsabb, ám ennek még a szokásosnál is kisebb volt a jelentősége, lévén Austinban a második gyakorlást szinte teljes egészében a Pirelli 2023-as prototípus gumijainak tesztelésére fordította a mezőny, amely emiatt 60 perc helyett másfél órán át körözhetett.
Az első tréningen viszont még az idei gumikat nyüstölhették a pilóták, és készülhettek az időmérőre, illetve a versenyre. Kivéve Charles Leclerc-t, Valtteri Bottast, Daniel Ricciardót, Nichola Latifit és Kevin Magnussent, az ő helyükön ugyanis egyaránt fiatal pilóta ült. Kivéve a dánt, akinek az autóját Antonio Giovinazzi, a Ferrari rutinos tartalékja foglalhatta el, és aki mindössze 4 kört tett meg, mielőtt a falhoz csapta a VF-22-est.
Antonio Giovinazzi's practice session in Texas didn't last long 😞#USGP #F1 pic.twitter.com/2vFraNE76G
— Formula 1 (@F1) October 21, 2022
Giovinazzi kicsúszása
Szégyenszemre tehát nem valamelyik újonc hibázott, hanem a 62 F1-es versenyes tapasztalattal bíró olasz, aki 7 perccel az edzés kezdete után rontott a hatos kanyarban, és bár nem rongálta meg nagyon a kocsit, túlhevítette a kuplungot, ahogy próbált kikecmeregni a TecPro falból, aminek váltócsere lett a következménye. Ezért a Mick Schumacher ülésére is esélyesnek tartott pilótát többet nem láttunk az első gyakorláson.
Láttuk viszont Carlos Sainzot, aki 1:36.857-es idővel végzett az első helyen, Max Verstappen pedig hiába kapott friss lágy gumikat az edzés végére, több mint 2 tizedmásodperccel elmaradt tőle. A harmadik helyet a Mercedes idei utolsó nagy fejlesztési csomagjával felvértezett W13-ast vezető Lewis Hamilton ért oda a meglepően versenyképes Lance Stroll előtt. Mögöttük Pérez, Alonso, Russell, Gasly, Norris és Vettel tette teljessé az első tízet.
A mezőny negyede kihagyja a következő versenyhétvége kezdetét
Ami az F1-es hétvégén debütáló, az első szabadedzésre beültetett újoncokat illeti, közülük a Ferrarit vezető Robert Svarcman bizonyult a leggyorsabbnak, de így is csak a 16. helyen végzett, azaz Giovinazzit és a másik három debütánst tudta csak megelőzni.
Őt az IndyCarban vitézkedő Alex Palou követte a McLarennel úgy, hogy a spanyol versenyző csak közepes keverékű gumit használt, és végig megtankolt autós etapokat teljesített. Mögötte az Alfa Romeót vezető Théo Pourchaire, illetve a Williams 2023-as ülésének várományosa, az Alexander Rossi 2015-ös szereplése óta első amerikaiként F1-es hétvégén részt vevő Logan Sargeant zárt.
Az USA nagydíj első szabadedzésének végeredménye
All the numbers from FP1 ⏱️#USGP #F1 pic.twitter.com/ZJku2hb6sM
— Formula 1 (@F1) October 21, 2022
Ami a második szabadedzést illeti, egy óra helyett másfél állt a versenyzők rendelkezésére, viszont az első tréninget kihagyó ötöst kivéve mindenkinek a Pirelli 2023-ra tesztelt prototípusait kellett próbára tennie, amelyekből két keveréket nyüstölhettek, de senki nem tudta, hogy éppen melyikkel megy.
A gumitesztnek köszönhetően Charles Leclerc volt a leggyorsabb 1:36.810-es körrel, ő ugyanis 2022-es gumival is mehetett, és végül a közepes keveréken érte el a legjobbját. Mögé az ugyanebbe a kategóriába tartozó Valtteri Bottas és Daniel Ricciardo ért oda 7, illetve 8 tizedmásodperces hátránnyal, míg Magnussen és Latifi nem élt a lehetőséggel, és végig 2023-as prototípust tesztelt.
Az időeredményeket pedig csak tovább kuszálta, hogy a gumiteszthez eredetileg nem lehetett volna használni a DRS-t, de több csapat mégis megtette, és néhány istálló lobbizása után az FIA csak féltávnál tiltotta meg annak alkalmazását.
A closer look at the 2023 unmarked tyres on Sebastian Vettel 👀
We'll be seeing this wheel view across the grid in the tyre test FP2 session! #USGP #F1 pic.twitter.com/Soq31sXSOt
— Formula 1 (@F1) October 21, 2022
Vettel a Pirelli jelöletlen prototípus gumiján
A prototípusokra visszatérve: azokat 70 helyett csak 50 fokra melegítenek a gumipaplanokban, ezért kezdetben hidegebbek. Ez, illetve a Pirelli tájékoztatása szerint az alacsony sebességnél fellépő alulkormányzottságot orvosolni igyekvő karakterisztika egyaránt hozzájárulhatott, hogy a szokottnál több volt a hiba, de anyagi kárral járó kicsúszást senki nem követett el.
A prototípusokat tesztelők Kevin Magnussent kivéve egyaránt 26 kört tettek meg, mert ennél többet nem is tehettek, míg a dán csak 24-ig jutott. Az élen záró hármas viszont 37-37, illetve 40 kört ment.
Az USA Nagydíj második szabadedzésének végeredménye
The times across the board as FP2 comes to a close 🏁#USGP #F1 pic.twitter.com/akzOvOCozY
— Formula 1 (@F1) October 21, 2022