2022. december 01. 18:19
KezdőlapF1Robban a bomba? - A top 3-nak is búcsút inthet a Red...

Robban a bomba? – A top 3-nak is búcsút inthet a Red Bull egy ekkora büntetéssel

-

- Hirdetés -

Egymással ellentmondó információk láttak napvilágot a Red Bull pénzügyi szabályszegésével kapcsolatban, de bármelyik forgatókönyv is valósuljon meg, nagyot fog szólni.

Zajlanak az események a Red Bull pénzügyi szabályszegésével és annak várható büntetésével kapcsolatban az austini paddockban. Egybehangzó sajtóhírek szerint Christian Horner már az USA Nagydíj csütörtöki napján szeretett volna találkozni Mohammed bin Szulajm FIA-elnökkel, ám utóbbi végül csak pénteken kerített sort erre. A felek végül nagyjából 15 percen át egyeztettek, azt viszont nem árulták el, hogy miről volt szó a megbeszélésen.

- Hirdetés -

Az Auto Motor und Sport azonban szert tett néhány információra. A német szaklap megtudta, hogy az FIA valójában már egy héttel ezelőtt közölte a Red Bull-lal, hogy milyen büntetést kapna a csapat, amennyiben beismerné, hogy valóban vétett a szabályok ellen, és a késlekedés oka nem más, mint az, hogy a Red Bull még mindig azon vacillál, hogy elfogadja-e ezt a büntetést, vagy megtámadja a szövetség vizsgálati jelentését, azzal egy még komolyabb szankciót kockáztatva.

A Mercedes korábbi embere közölte a Red Bull-lal, hogy megszegték a szabályokat

- Hirdetés -
- Hirdetés -

Az AMuS ugyanis úgy tudja, hogy az FIA pénzbüntetést, illetve, ami ennél sokkal fontosabb és érzékenyebben érintené a csapatot: 25%-os szélcsatornaidő-csökkentést javasolt, azaz a Red Bull a konstruktőri helyezése alapján meghatározott mennyiségnél 25%-al kevesebb időt tölthetne el szélcsatornai fejlesztéssel.

Craigh Scarborough elismert technikai szakértő szerint egy ilyen mértékű büntetés olyan komoly következményekkel járhat a Red Bullra nézve – amely konstruktőri világbajnokként így is mindenki másnál kevesebbet fejleszthetne a következő év első felében –, hogy az istálló akár a top3-ban elfoglalt helyét is elveszíthetné, mert egyszerűen képtelen lenne tartani a lépést a többiekkel a fejlesztési versenyben. Egy ekkora csökkentés például azt jelentené, hogy fele annyi időt tölthetnek a szélcsatornában, mint az a csapat, amely az idén a mezőny végén végez.

Érthető tehát, ha Christian Hornerék egy hete rágódnak azon, hogy mitévők legyenek.

Lehet, hogy sikerül megúszniuk az egészet?

Korábbi cikkünkben leírtuk, hogy a Red Bull állítólag 1,8 millió dollárral költött többet a megengedettnél, a túlköltekezésben pedig több tényező is szerepet játszott, és amennyiben például bizonyítani tudják, hogy visszatérítésre számítottak a brit adóhivataltól, máris jóval kedvezőbb helyzetben lehetnek.

A holland Viaplay Sport riportere szerint pedig pontosan ez fog történni, és az FIA meg fogja változtatni az ítéletet költségplafon túllépésről procedurális vétségre (amit az Aston Martin és a Williams is elkövetett), ennélfogva a Red Bull is legfeljebb pénzbüntetést kell majd befizessen.

Amennyiben így lesz, Fernando Alonsónak lesz igaza, aki Austinban kifejtette, hogy szerinte a Red Bull megússza komoly büntetés nélkül az egész ügyet. A kétszeres világbajnok a Ferrari és az FIA között kirobbant 2019-es motorbotrányra (aminek a részletei továbbra sem ismertek) alapozta ezt, mondván a napnál is világosabb volt, hogy a maranellóiak 2019-ben szabálytalan motorral versenyeztek, mégsem büntették meg őket.

Max Verstappen, Red Bull, USA Nagydíj
Vajon van kiút a büntetésből? Fotó: Chris Graythen/Getty Images/Red Bull Content Pool

„A Ferrari két versenyt nyert 2019-ben valamivel, amiről mind tudtuk, hogy nem volt legális, és semmi sem történt, megtarthatták a győzelmeiket. Képzeljék el, mi lett volna, ha 2019-ben megnyerték volna a bajnokságot azzal a motorral. Szerintem támaszkodnunk kell a hatalmon levőkre és meg kell bíznunk bennük” – nyilatkozta Alonso, majd hozzátette, a pénzügyi szabályokban levő kiskapuk keresése pontosan ugyanolyan, mint amikor a csapatok a technikai szabályokkal teszik ezt.

„Szerintem ez mindig is része volt a Forma-1-nek. Ez egy új dolog, amit nemrég vezettek be, de például az aerodinamikai szabályokban is mindig voltak szürke zónák. Akik bajnokságokat nyertek, azért nyertek, mert kiaknázták ezeket a területeket, majd a többi csapat lemásolta őket. Végül pedig a többiek is eljutottak arra a szintre, vagy az FIA betiltotta, amit egy-két verseny erejéig engedélyezett. Ez a Forma-1 természete.”

Friss