2023. február 09. 03:33
KezdőlapF1Meghalt a Ferrari legendás tervezője

Meghalt a Ferrari legendás tervezője

-

87 éves korában meghalt Mauro Forghieri, a Ferrari egykori legendás tervezője, számolt be róla a Gazzetta di Modena. A Scuderiánál 1960 és 1987 között dolgozó szakember összesen négy egyéni és hét konstruktőri világbajnoki címben vállalt kulcsszerepet, és több innováció is fűződik a nevéhez.

Elhunyt Mauro Forghieri, a Ferrari egykori legendás tervezője, akinek neve egybeforrt a maranellói márkával és a Forma-1-gyel. Az 1935 január 3-án, Modenában született szakember 1960-ban, a Bolognai Egyetem gyakornokaként kezdett dolgozni a patinás gyártó motorrészlegén, olyan legendák oldalán, mint Vittorio Jano, Carlo Chiti vagy Luigi Bazzi. Kezdetben a versenycsapat és az utcai részleg munkájában is részt vett, hamarosan pedig – több nagy nevű mérnök távozása után – Enzo Ferrari felkérte, hogy legyen a versenyrészleg technikai igazgatója.

Embed from Getty Images

Niki Laudával 1977-ben 

Ezt a szerepkört egészen 1984-ig töltötte be, ez idő alatt négy egyéni és hét konstruktőri világbajnoki címet, illetve 54 nagydíjat nyert a vörösökkel. Először John Surtees-el ért fel a csúcsra 1964-ben, majd Nikia Lauda két vb-címe következett 1975-ben és 1977-ben, végül pedig Jody Scheckterrel ünnepelhetett 1979-ben, ami után 21 esztendős böjt következett a Ferrari történetében.

Technikai igazgatóként olyan innovációk fűződnek a nevéhez, mint az 1964-es Ferrari 158-as alumínium kasztnija – ami a technológia első megjelenése volt a Forma-1-ben –, az első hátsó szárny 1968-ban, vagy az 1979-es Forma-1-es Ferrariban kipróbált félautomata váltó. Ee az ő irányításával született meg a Ferrari első turbómotorja is.

Az F1-es részleg mellett a sportautók tervezését is ő felügyelte, így a 250 GTO vagy a 275 GTB versenyváltozatát is az irányítása mellett fejlesztették ki, de a prototípusok közül a híres P-széria és a Dino-széria későbbi változatai is az ő nevéhez fűződnek.

Embed from Getty Images

Schumacher 1999-es Ferrarijával 2019-ben 

Miután 1984-ben távozott a technikai igazgatói pozícióból, 1985-ben a Ferrari 408 4RM koncepcióautón kezdett dolgozni, majd miután 1987 tavaszán véget ért a projekt, elhagyta a Ferrarit. Később dolgozott a Lamborghininél és a Bugattinál is, 1995 január 1-jén pedig Franco Antoniazzival és Sergio Luglival megalapította az Oral Engineering Group nevű tervezőirodát, amelynek munkájában haláláig részt vett, és olyan ügyfelekkel dolgozott együtt, mint a BMW, a Bugatti vagy az Aprilia.

Friss