A versenyek rajtja, illetve a piros zászlós megszakításokat követő újraindítás előtt felhelyezhető kerékdob bevezetésének lehetőségét vizsgálja a Forma-1 annak érdekében, hogy megoldjon egy, az idén érkezett új generációs autókkal rosszabbodó problémát.
Miután a versenyzők az idén több alkalommal is panaszkodtak arra, hogy a 2022-től bevezetett, szívóhatású autókkal a korábbinál nehezebb lett versenyezni esőben, mert ezek a kocsik jobban felverik az aszfalton levő vizet. A probléma persze nem újkeletű, hiszen a modern F1-es autók kifinomult aerodinamikája eddig is rátett egy lapáttal, az idei autók azonban a korábbinál is nagyobb és szélesebb vízfüggönyt generálnak.
Az FIA pedig lépett, és az F1-es bizottság Abu-dzabi Nagydíjon tartott ülésén ismertette a probléma megoldására vonatkozó terveit. Ezek pedig egy olyan, kerekek fölötti elemet, tulajdonképpen egy kerékdobot tartalmaznak, amelyet extrém esős körülmények között – tehát akkor, amikor a Pirelli rendes esőgumijainak a használata kötelező – lenne kötelező a csapatoknak az autójukra szerelni.
„A versenyzők visszajelzései alapján a legújabb generációs autókkal romlottak a látási viszonyok extrém esős körülmények között, ami kulcsfontosságú tényező a rajtok meghatározásában vagy az edzések/versenyek felfüggesztésében” – írták az ülésen taglaltakról kiadott közleményben.
„Ennélfogva az FIA vizsgálatba kezdett egy olyan elemcsomag meghatározásához, aminek a célja megakadályozni az esős körülmények között keletkező vízpermetet. A tanulmány a következőkre fókuszált:
- egy szabványos karosszériacsomag meghatározása, minimális karosszériaelem használatával a kerekek fölött (kerékdob) azzal a céllal, hogy megakadályozza a vízpermetet.
- megérteni az aszfalton levő víz autó alatti csatornák általi felvételének hozzájárulását és annak jelentőségét
- biztosítani, hogy a dizájn ne akadályozza indokolatlanul a bokszkiállások alatti kerékcseréket
- további előnyök keresése, például kiegészítő lámpák használata az autó láthatóságának javítására
- az elemeket kizárólag vagy a verseny előtt, vagy piros zászlós megszakítás során lehet felhelyezni extrém esős körülmények között
- az előzetes munkákat és a kezdeti koncepciót bemutatták a bizottságnak, az FIA pedig továbbra is dolgozni fog a javaslatok finomításán, további frissítések pedig 2023-ban várhatóak”
Amennyiben beválik az ötlet, könnyen lehet, hogy hamarosan merőben eltérő megjelenésű Forma-1-es autókat láthatunk majd az esős futamokon.