Max Verstappen tükörsima győzelmet aratott az Abu-dzabi Nagydíjon, a második rajtkockából induló Sergio Pérez azonban kikapott a második helyre felkapaszkodó Charles Leclerc-től, így nem sikerült megszereznie a második helyet a pontversenyben, ami a monacói pilótáé lett. Lewis Hamilton az ötödik helyről esett ki a hajrában, a visszavonuló Sebastian Vettel pedig a 10. helyen zárt.
Max Verstappen győzelmét hozta a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj, amelyen az első hely sorsához egy pillanatig nem fért kérdés, hátrébb viszont hatalmas taktikai csata bontakozott ki Charles Leclerc és Sergio Pérez között.
A rajtot megúszta komolyabb baj nélkül a mezőny, a hatos kanyarban viszont történt egy kis incidens Carlos Sainz és Lewis Hamilton között. A spanyol a 6-os kanyarban igencsak messziről bevetődött a hétszeres világbajnok mellé, aki viszont úgy döntött, hogy kimenekül a bukótérbe, és megtartja a negyedik helyet. De nem sokáig maradhatott ott, a felügyelők ugyanis a pozíció visszaadására utasították, amit meg is tett, majd szinte rögtön megelőzte a Ferrarit, és Leclerc után eredt. A két Red Bull eközben kényelmesen autókázott az élen.
LAP 1/58
Lift off for Hamilton after tussling with Sainz with Turn 6
The Mercedes driver runs wide and cuts the corner at Turn 7 #AbuDhabiGP #F1 pic.twitter.com/SnZuXWknZd
— Formula 1 (@F1) November 20, 2022
Hamilton átugrat a hurka rázókövön
Hamilton tempója azonban nem volt elég jó ahhoz, hogy feljöjjön a harmadik helyre, sőt, a 8. körben Sainz visszaelőzte őt, majd a következő körben csapattársa, George Russell is elment mellette. Hamilton ekkor már arra gyanakodott, hogy megsérült az autója, amikor az első körben átugratott a bukótérbe elhelyezett hurka kerékvetőn, de a Mercedes semmi ilyesmit nem észlelt.
Ahogy az általában lenni szokott, Pérez nem tudta tartani az első helyen autózó Verstappen tempóját, így Leclerc a 15. kör végére DRS-távolságon belülre került mögötte, a Red Bull pedig egyből reagált, és kihívta kemény gumikért a mexikóit (az első 15 helyen mindenki közepeseken rajtolt, míg Kevin Magnussen és Valtteri Bottas keményeken, Pierre Gasly pedig lágyakon kezdett).
Hátrébb Russell is érkezett, de a Mercedes elrontotta a kerékcseréjét, ráadásul kiengedte a bokszutcában érkező Lando Norris útjába, amiért 5 másodperces büntetést kaptak. Russell futamának ezzel lényegében befellegzett.
Verstappen az élről a 20. kör végén állt ki kemény gumikért, és a második helyre, kevesebb mint egy másodperccel Pérez elé tért vissza, a mexikói azonban nem támadta meg őt. Az élmezőnyből Leclerc állt ki utolsóként – egy körrel Verstappen után –, ő pedig közvetlenül Sainz mögé jött vissza, de itt is ugyanaz a forgatókönyv játszódott le, ami a Red Bullok esetében.
Ekkor úgy tűnt, hogy az élmezőnyből mindenki két kiállásos stratégián van, de később kiderült, hogy nem ez a helyzet. A két Ferrari a kemény gumikon elkezdte lopni a távolságot a Red Bullokhoz képest, a 33. kör végén pedig arra utasították Leclerc-t, hogy az ellenkezőjét tegye, amit Pérez. Mivel a mexikói a bokszba kanyarodott, Leclerc kint maradt. Pérez a hatodik helyre, a két Mercedes mögé jött vissza, és azonnal elkezdte szórni a leggyorsabb köröket.
LAP 39/58
Latifi 💥 Schumacher
Replays show Schumacher tapping Latifi sending both drivers spinning off. The Haas driver gets a 5-second time penalty for causing a collision#AbuDhabiGP #F1 pic.twitter.com/EDmZe9EEdn
— Formula 1 (@F1) November 20, 2022
Schumacher nekiment Latifinak
Leclerc-t a Ferrari nemsokára megkérdezte, hogy képes-e olyan körökre, amiket éppen autózik, ha átállnak a C-tervre. A Red Bull olvasatában ez az egy kiállást jelentette, a maranellóiak tehát megpróbálták kihúzni a végéig, Péreznek tehát az volt a feladata, hogy felzárkózzon rá és megelőzze.
Később egy pillanatig úgy tűnt, hogy a Ferrari óriásit nyerhet ezzel, Mick Schumacher az ötös kanyarban ugyanis nekiment Nicholas Latifinek, amitől mindketten megpördültek. Egy VSC-fázis vagy a rendes biztonsági autó pályára küldése esetén Leclerc természetese azonnal érkezett volna, de erre végül nem került sor, így folytatódhatott az üldözéses verseny.
Sainz-ot és Russellt nem kellett megelőznie Péreznek, mert mindketten kijöttek másodszor is a bokszba, Lewis Hamiltont viszont kint tartotta a Mercedes, így lejátszódott ugyanaz a csata, ami egy évvel korábban, csak most Hamilton védekezett. És megcsinálta ugyanazt, amit 2021-ben Pérez, azaz miután a mexikói megelőzte őt az első DRS-zónában, visszaelőzte őt a másodikban. Egy körrel később Pérez viszont már nem akart előzni a hatos kanyar előtt, helyette kivárt, és a második DRS-zóna végén bevetődött a Mercedes mellé.
LAP 45/58
Perez and Hamilton battle for P3 😮
The Mexican prevails… in the end#AbuDhabiGP #F1 pic.twitter.com/0m9yiyDmjs
— Formula 1 (@F1) November 20, 2022
Pérez és Hamilton csatája
12 körrel a vége előtt 9 másodperces hátrányt kellett ledolgoznia Leclerc-el szemben, akinek a kemény gumijai nem nagyon akarta elfogyni. Az élen szintén egykiállásos taktikán autózó Verstappen szólt is a Red Bullnak, hogy nagyon jól bírják az abroncsai, ezért mondják meg Péreznek, hogy nyugodtan mindent beleadhat. Végül azonban ez sem volt elég, Pérez az utolsó kör elejére is csak 1,7 másodpercre tudta megközelíteni Leclerc-t, és végül még csak DRS-távolságon belülre sem jutott. Mindez azt jelentette, hogy a futamot pontegyenlőséggel kezdő párosból végül Leclerc-é lett az egyéni összetett második helye.
Verstappen magabiztosan nyert és idei 15. győzelmét aratta, ami természetesen új rekord, hiszen már az egy szezonban aratott 14. sikerével átvette az első helyet az örökranglistán.
Pérez mögött a futamot két kiállással teljesítő Carlos Sainz lett a negyedik, az ötödik helyet pedig csak azért nem Lewis Hamilton szerezte meg, mert négy körrel a vége előtt – vélhetően hidraulikai hiba miatt – elszáll az összes sebességi fokozata, így szépen lassan visszagurult a bokszba, és feladta a versenyt. A helyét George Russell örökölte, aki mögött Lando Norris, Esteban Ocon, Lance Stroll, Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel lett a pontszerzők további sorrendje.
A négyszeres világbajnok tehát pontszerzéssel búcsúzott a Forma-1-től, de nem volt maradéktalanuk elégedett, mert úgy érezte, hogy az Aston Martin nem a legjobb stratégiát adta neki (egy kiállással ment). Bosszúsága abból a szempontból is érthető volt, hogy amennyiben el tudta volna kapni a 6 tizedmásodperccel előtte célba érő Ricciardót, az Aston Martin megelőzte volna az Alfa Romeót a pontversenyben, ami a hatodik hely mellett súlyos dollármilliókat jelentett volna a silverstone-i gárdának.
A final flourish for Seb! #AbuDhabiGP #DankeSeb pic.twitter.com/X4NrZBQxZF
— Formula 1 (@F1) November 20, 2022
Vettelt ezzel együtt győztesként ünnepelték, miután Verstappen, Leclerc és Pérez után ő is körzőzött egy sort a célegyenesben
A futamot Hamiltonon kívül még Fernando Alonso (vízszivárgás) és Nicholas Latifi (az utolsó körben hívta bokszba a csapat ismeretlen eredetű probléma miatt) adták fel, azaz az F1-ből kiszoruló kanadai nem tudott célbaérkezéssel búcsúzni, mint ahogy a kétszeres világbajnok sem tudta ily módon lezárni karrierjét az Alpine-nal. A Haastól és az F1-től is elköszönő Mick Schumacher végül 5 másodperces büntetést kapott Latifi megforgatásáért, de enélkül is a 16. helyen végzett volna, csapattársa, a 17., egyben utolsó helyen célbaérő Kevin Magnussen előtt.