2023. február 06. 13:35
KezdőlapF143 éve nem létezhet nélküle F1-es autó, de előbb-utóbb teljesen eltűnhet, mi...

43 éve nem létezhet nélküle F1-es autó, de előbb-utóbb teljesen eltűnhet, mi az?

-

Noha egy idei még biztosan nem fogja meglépni a Forma-1 a tükrök lecserélését, az FIA rajta van az ügyön.

Érdekes témát feszegetett Jonathan Noble az Autosport hasábjain. Mégpedig azt, hogy meddig fog kitartani a Forma-1 a hagyományos visszapillantó tükrök mellett, miközben a hosszú távú sportautó-versenyeken már tíz évvel ezelőtt is használtak pilótafülkébe elhelyezett képernyőt a középső tükör helyettesítésére. Nos, egyelőre biztosan, mivel előbb több problémát is meg kell oldani.

Az F1-ben 1979-ben tették kötelezővé a visszapillantókat, de természetesen már azelőtt is használták azokat. Az aerodinamika szerepének előretörésével párhuzamosan a tervezők viszont egyre inkább szükséges rosszként tekintettek rájuk, és a mai napig igyekeznek úgy kialakítani azokat, hogy a legkevésbé zavarjanak bele az autó aerodinamikájába, illetve adott esetben segítsék azt. Utóbbival persze csínján kell bánni, hiszen a szabályok szerint nem lehet úgy kialakítani a tükröket, hogy aerodinamikai célokat szolgáljanak.

Sebastian Vettel, Ferrari, Spanyol Nagydíj, 2018
A Ferrari a 2018-as Spanyol Nagydíjon túl messzire ment a tükrök elhelyezésével, az FIA pedig közbe is lépett Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Az évek során a csapatok ezirányú törekvéseibe többször is beleavatkozó FIA tehát ez ellen is küzd, illetve próbál azért tenni, hogy a biztonságot javítva minél jobb kilátást biztosítson a pilótáknak. A tükrök mérete emiatt a 2023-as szezontól megnő, sokakban ugyanakkor felmerülhet, hogy az autósport csúcsán miért használnak még egyáltalán hagyományos tükröket, miközben a sportautó világbajnokságban például a Porsche már 2012-ben kamerával helyettesítette azt (az oldalsó visszapillantók persze megmaradtak).

Ez a videó 8 évvel ezelőtt készült a Daytonai 24 óráson egy Corvette-ben, és látható rajta, hogy már akkor olyan képernyőt alkalmaztak, amely kis nyilak segítségével még jelölte is a hátulról érkezők helyzetét és távolságát.

„Felvetettük, hogy legyenek kamerák a tükrök helyett, ami más kategóriákban már bevált, és szerintem az FIA meg is fogja vizsgálni ezt, de még nincs megerősítve. A pilótáktól jön az ötlet, és tudjuk, hogy más sorozatokban van ilyen. Azt hiszem, a WEC-ben is. Persze, ez nem jelenti azt, hogy itt is lesz, de ez is egy opció.”

Ezt Carlos Sainz nyilatkozta még 2018-ban, a hagyományos tükröket azonban azóta sem váltották le. Az FIA együléses bizottságát vezető Nikolasz Tombazisz pedig elmagyarázta, hogy előbb milyen kérdéseket kell megválaszolniuk. A Ferrari korábbi főtervezője három területet jelölt meg.

„Megfontoltuk, de három problémát meg kell oldani hozzá. Az első, hogy nincs túl nagy hely egy képernyőnek a pilótafülkében. A második, hogy ezt a megoldást olykor zárt pilótafülkés autókban használják, amelyekben többnyire sötét van. Láthatjuk, hogy milyen, amikor napsütésben próbáljuk nézni a telefonunkat. Nem akarjuk, hogy a pilóták bandzsítsanak, hogy látnak-e valamit. Úgyhogy itt van ez is. A harmadik dolog pedig, hogy időbe telik átfókuszálni egyik távolságról a másikra, ami miatt szintén aggódunk, és ezért gondosan meg kell ezt fontolnunk. Ilyen sebességnél nem veszíthet az ember fél vagy egy másodpercet az adaptációval, úgyhogy ez egy újabb probléma. De vizsgáljuk a dolgot, és talán van más módja is, mint például hangjelzéseket alkalmazni és hasonlók, de ez még folyamatban van.”

Tombazisz szavai alapján tehát még egy ideig biztosan a hagyományos tükröknél marad az F1, de miután ez az a sportág, amelyben a fejlődés soha nem áll meg, előbb-utóbb alighanem születni fog valamilyen megoldás azok leváltására vagy kiegészítésére.

Friss