2023. február 09. 00:07
KezdőlapF1Nőkompatibilis "F1-es autó" jöhet a királykategória első számú junior szériájába

Nőkompatibilis “F1-es autó” jöhet a királykategória első számú junior szériájába

-

Komoly változások várhatóak 2024-től a Forma-1 első számú utánpótlás-sorozatában.

A 2024-es szezonban érkezik a Forma-2 legújabb generációs autója, amelyet a sorozat az FIA-val és a Dallarával közösen igyekszik majd úgy kialakítani, hogy az minél kevésbé domborítsa ki a női és férfi versenyzők közötti fizikális különbségeket. Erre Mohammed bin Szulajm, az FIA elnöke hívta fel korábban a figyelmet. „Természetesen nagyon komolyan vesszük ezt, különösen azért, mert bin Szulajm mondta” – nyilatkozta Bruno Michel, az F2 vezérigazgatója.

- Hirdetés -

Több női versenyző, köztük a W Series kétszeres bajnoka, Jamie Chadwick, valamint a 2019 után az idén ismét az F2-ben versenyző Tatiana Calderon is kiemelte ezt, előbbi pedig elárulta, a Formula Regionalban nehezen boldogult egy normál kialakítású kormányrúddal, mert a W Series-ben egy könnyebbet használnak, és a végén már rendesen félt, mert nem bírta fizikálisan a vezetést.

Michel azonban mindenkit biztosított arról, hogy „szorosan együtt dolgozunk az FIA-val” a következő generációs F2-es és F3-as autón (utóbbi 2024 helyett 2025-ben érkezik), amelyeken a szervokormány bevezetése „olyasmi, aminek természetesen megvizsgáljuk a lehetőségét”, amennyiben más célok elérése mellett ez lehetséges.

„Meglátjuk, hogy mit kell tennünk, miután levontuk az új autóval kapcsolatos következtetéseket. Tudjuk, hogy biztosítanunk kell, hogy nem jelent majd gondot a női versenyzőknek – szögezte le a sorozat főnöke. – Másfelől viszont nem akarjuk bonyolultabbá tenni az autót, ha nincs rá szükség. Úgyhogy ez nehéz kérdés, de a helyes döntést fogjuk hozni az FIA-val közösen.”

A minél egyszerűbb dizájn nemcsak technikai, hanem költség szempontból is fontos, máskülönben azt kockáztathatják, hogy nem lesz elég csapat, amely részt akar venni a sorozatban. „Talán a legfontosabb az, hogy az új autónak nem szabad egy vagyonba kerülnie. Ez a nagy nehézség, amivel szembe kell néznünk, mert minden növel a költségeken, miközben biztosítanunk kell, hogy ne nyírjuk ki a csapatokat azzal, hogy sokkal-sokkal drágább autót kell megvenniük. Úgyhogy óvatosnak kell lennünk, és nemcsak maga az autó, hanem a tartalék alkatrészek miatt is, amelyeket meg kell vásárolniuk az üzemeltetéshez.”

„Biztosítanunk kell, hogy egyszerűsítünk a dolgokon, és amikor gondjuk van, elég az autó egy kis elemét kicserélni valami nagy helyett. Biztosítanunk kell, hogy korlátozott számú emberrel lehet üzemeltetni a kocsit, mert az F2-ben csak 12-en vannak, tehát ennyi embernek kell tudni működtetni az autókat. Ezért van az, hogy amikor szervokormányról, vagy más dolgokról beszélünk, biztosra kell mennünk, hogy a korábbi költségszinten tudjuk folytatni, mert végső soron a pilótákkal fogják megfizettetni ezt. Úgyhogy nagyon óvatosnak kell lennünk.”

Nem szabad elszállnia a költségeknek, mert attól megfogyatkozhat a mezőny

Mindemellett pedig a biztonság javítása is lényeges, hiszen ezen a téren jócskán lemaradtak az F1-től. „Régen háromévente fejlesztettünk ki új autót, gazdasági okok miatt a mostanit viszont hat évre készítettük, úgyhogy már eléggé elavult” – mondta Michel, majd elárulta, hogy három kulcstényezőt kell megfontolniuk.

Az első, hogy az FIA biztonsági előírásainak minden szempontból megfelelő modellel álljanak elő. „Természetesen ebből a szempontból más lesz az új kocsi, hiszen az FIA nem ugyanazokat a biztonsági berendezéseket várta el hat éve, mint most. Ez lesz az első számú, és egy nagyon erős változtatás.”

„Emellett olyan autót akarunk, ami felkészít az F1-re, úgyhogy, ha vannak új dolgok, amiket az F1-es csapatok alkalmaznak, és változást jelent, akkor meg kell néznünk, hogy mi is alkalmazhatjuk-e ezeket.”

„Végül pedig olyan autót szeretnénk, ami remek versenyekkel szolgál, mert ez a sorozataink alapja. Ezen a téren eléggé jól teljesítünk, de mindig van hová fejlődni. Az FIA azon aerodinamikai szakembereivel dolgozunk a 2024-es autón, akik az új F1-es szabályokon is dolgoztak, hogy megnézzük, alkalmazhatunk-e mi is azokból valamit, amire rájöttek. Különösen azzal kapcsolatban, hogy mekkora leszorítóerő vész el egy másik autó követése közben. Elég sokat dolgozunk az ilyen területeken.”

És bármennyire is fontosak a fentebb felsorolt szempontok, az F2-ben is számít a külcsín. „Olyan autóra van szükségünk, ami jobban hasonlít egy F1-es géphez, mert a jelenlegi eléggé messze van ettől a kinézet szempontjából.”

Ez javarészt a 2022-ben bevezetett új F1-es szabályok miatt van így, hiszen korábban a GP2 és az F2 is másolta az F1-es trendeket.

Friss