2023. január 29. 03:20
KezdőlapF1Visszatérhet a kanyar, amelyben Räikkönen pályafutása egyik legnagyobb balesetét szenvedte el

Visszatérhet a kanyar, amelyben Räikkönen pályafutása egyik legnagyobb balesetét szenvedte el

-

Visszakaphatja tempós utolsó két kanyarját a Spanyol Nagydíj, a barcelonai pálya vezetése ugyanis arra készül, hogy kihagyja az F1-es verseny vonalvezetéséből a 2007-ben bevezetett népszerűtlen változtatást.

Alighanem a nézők és a versenyzők egyaránt örülni fognak annak a változtatásnak, amit a barcelonai Circuit de Catalunya üzemeltetői terveznek, akik szeretnék homologizáltatni az FIA-val a pálya azon nyomvonalát, amely megkerüli az utolsó szektorban levő lassú sikánt. Ezt a részt 2007-ben építették, és az F1 is azóta ezt használja, célja pedig az volt, hogy növelje ez előzés esélyét.

Az új generációs autók megjelenésével azonban több pilótában is felmerült, hogy hogy visszatérhetne a 2007 előtt használt nyomvonal, és ezzel az utolsó és utolsó előtti kanyar ismét egy-egy tempós balossá változna. Ezt a vonalvezetést azonban hiába használta a Forma-1 1991-től 2006-ig, jelenleg csak a “sikános” változatnak van meg az F1-es futamrendezéshez szükséges első osztályú licence. Amennyiben megadják a korábbi verziónak is, a pilóták alighanem egy – legalábbis kevés üzemanyaggal – könnyedén padlógázzal teljesíthető utolsó kanyart kapnak, amelyen bőven 200 km/h feletti tempóval fognak átszáguldani.

Spanyol Nagydíj, 2022
A 2007-ben épített szakasz lassú és ritmustalan, így a pilóták sem kedvelik Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

Vezetéstechnikai szempontból valószínűleg nem ez az ív fogja őket a legnagyobb kihívás elé állítani, ám a tempója miatt így sem lesz veszélytelen, elég csak Kimi Räikkönen 2005 februárjában elszenvedett tesztbalesetére visszaemlékezni. A McLaren MP4-20-assal köröző finn hátsó fékje pont ebben a kanyarban szorult meg, amitől Räikkönen pörögve kirepült a pályáról és a falnak csapódott, rommá törve az autót (videó a csattanásról ITT.). A bukásban a Jégembernek ráadásul megsérült a hüvelykujja, így kénytelen volt kihagyni a másnapi tesztelést.

Az FIA már a 2021-es futam előtt megvizsgálta a sikán kihagyásának lehetőségét, a pálya üzemeltetői a Racefans.net-nek pedig most megerősítették, hogy szándékukban áll megkérni a szövetséget, hogy két különböző nyomvonalnak is adja meg a szükséges licence-t, így a promóterek dönthetnének arról, hogy melyiket használják. Ehhez a jelenlegi 13-as és 16-os kanyarban (amelyek a sikán nélkül az utolsó két kanyart jelentenék) apróbb biztonsági változtatásokat kell eszközölni.

Charles Leclerc, Ferrari, Barcelona, teszt, 2022
Az utolsó kanyar jóval tempósabb lehet, mint amilyen most Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

De nemcsak itt módosítanak a Spanyol Nagydíj helyszínén, az egyes kanyarban ugyanis már elkezdték kibővíteni a kavicságyat, amivel a tervek szerint március végére végeznek. A bukótér területe ezzel 5200-ról 7200 négyzetméterre nő, a kavicságy területe pedig 3100 négyzetméter helyett 5100 négyzetméter lesz.

Az első Forma-1-es versenynek 1991-ben otthont adó pálya vonalvezetésén összesen három komolyabb változás történt az évek során. A már említett sikán mellett 1995-re alakult ki a jelenleg is ismert 9-es kanyar, 2004-re pedig szűkítettek a 10-es kanyaron, hogy aztán a 2021-es futamra visszatérjenek az eredeti, ám némileg megváltoztatott ívre.

Jelenleg egy olyan pálya található a naptárban a bahreini aszfaltcsík személyébe, amelynek több, F1-es nagydíjra homologizált nyomvonala is van.

Friss