back to top
2024. november 22. 14:35

KezdőlapF1Így szúrta el kis híján a Mercedes Hamilton leigazolását - Ecclestone kész...

Így szúrta el kis híján a Mercedes Hamilton leigazolását – Ecclestone kész volt közbelépni

-

Finoman fogalmazva sem kapkodott a Mercedes vezetése Lewis Hamilton után, akit Bernie Ecclestone is a csillagos márka gyári csapatában akart látni, és ezért fizetni is hajlandó volt. Végül létrejött az átigazolás, és 10 évvel ezelőtt kezdetét vette a példátlan sikereket hozó együttműködés.

Az idén lesz tíz éve, hogy Lewis Hamilton bemutatkozott a Mercedes Forma-1-es istállójában, és elkezdődött a sportág történetének leggyümölcsözőbb, azóta hat közös világbajnoki címet hozó pilóta-csapat kapcsolata. Nem sokon múlt azonban, hogy az akkor a McLarennél versenyző brit ne szerződjön a 2012-es szezonban az élmezőnyt tisztes távolból figyelő csapatba. Hogy miért, azt a The-Race.com elevenítette fel ebben a videóban.

Először is Norbert Haug, a Mercedes motorsportfőnöke úgy vélte, Michael Schumacher meg fogja hosszabbítani a szerződését, és 2012 után is marad. Amennyiben pedig nem így tesz, Nick Heidfelddel vagy Paul di Restával pótolták volna. Eközben a BMW-Saubertől a 2006-os szezon közben kirúgott Jacques Villeneuve is „duruzsolt” Nick Fry, a Mercedes akkori ügyvezető igazgatójának fülébe.

Fry elmondása szerint a kanadai arról győzködte, hogy „mennyire csodálatos lenne” és „továbbra is képes gyorsan vezetni a kihagyott évek ellenére”, ő azonban úgy volt vele, hogy Villeneuve „sem az autóban, sem azon kívül nem győzött meg, amikor a BAR Hondának vezetett, és a múltbeli kapcsolatunkat figyelembe véve nehezen álltam meg röhögés nélkül a vonal túloldalán.”

Schumacher 12 éve tért vissza, majd nem nyert semmit, de így is világbajnokot faragott a Mercedesből

Szóval Villeneuve-ből nem lett Schumacher utódja, és sokáig úgy nézett ki, hogy Hamiltonból sem lesz az.

Ennek pedig az volt az oka, hogy a 2008-as világbajnokot egyszerűen túl drágának találta a Mercedes vezetése, amely ekkoriban döbbent rá a csapathoz néhány hónappal később csatlakozó és Nick Fry-t leváltó Toto Wolff elmondásából, hogy kevesebbet költ az autó fejlesztésére, mint a Williams, lévén a Rosberg-Schumacher kettős fizetése lényegesen több annál, mint amennyit a grove-iaknál Bruno Senna és Pastor Maldonado kap. Nem tűnt tehát jó ötletnek leigazolni egy olyan versenyzőt, aki az addiginál is több pénzt vinne el.

Itt jött azonban a képbe Niki Lauda, aki 2012-ben csatlakozott a Mercedeshez, és az első javaslata az volt a vezetőségnek, hogy ne várják meg az októberi határidőt, amit Schumacher kijelölt a folytatással kapcsolatos döntésének meghozatalára, mert ha befejezi, sztárpilóta nélkül maradnak. Lauda tudta, hogy Brackley-ben szívesen dolgoznának együtt Hamiltonnal, úgyhogy elhatározta, hogy meggyőzi a Mercedes vezetőségét az átigazolásról.

Ez végül sikerült, de a Hamilton által kért pénzt így sem volt kész a csapat rendelkezésére bocsátani a csillagos márka. A hírek szerint 3-4 millió dollár hiányzott, amit végül a Petronas, a csapat főszponzora fizetett ki némi extra megjelenésért és azért cserébe, hogy reklámfilmeket forgathasson a versenyzőkkel. Volt azonban egy másik opció is, mégpedig az, hogy az F1 akkori ügyvezető igazgatója és mindenható ura, Bernie Ecclestone állja a különbözetet. Minderre az F1 történetét a 92 esztendős üzletember szemszögéből bemutató nyolc részes dokumentumfilm-sorozatból, a Lucky!-ból derült fény.

Lewis Hamilton, Mercedes, Magyar Nagydíj, 2013
Hamilton a 2013-as Magyar Nagydíjon Fotó: Daimler

„Niki [Lauda] felismerte, hogy mennyire értékes pilóta Lewis, és sikerült meggyőznie őt, hogy a Mercedesnél kellene versenyezzen. De ha Lewis nem kapta volna meg azt az összeget, amit akart, akkor nem egyezett volna bele a váltásba. Úgyhogy azt mondtam, hogy »Szerintem ő olyasvalaki, akire a Mercedesnek szüksége van, és kifizetem a különbözetet.« De végül a Mercedes fizetett” – elevenítette fel az esetet Ecclestone.

Lauda ugyanakkor csak a kirakós egy darabja volt, Hamilton egy 2020-as interjúban ugyanis elmondta, hogy bár az osztrák vetette fel neki először, hogy csatlakozzon a Mercedeshez, eleinte kétségei voltak, és végül Ross Brawn, a gárda akkori csapatfőnöke győzte őt meg egy személyes látogatás során.

És még itt is dugába dőlhetett volna az egész, mégpedig azért, mert Lauda néhány nappal azelőtt közölte Hamilton menedzsmentjével, hogy az üzlet megköttetett, hogy azt a Mercedesnél formálisan aláírták volna. Mindez dühös telefonálgatást eredményezett, mivel Hamilton táborát kissé feldühítették a történtek és megvezetve érezték magukat, és még az is elhangzott, hogy a McLaren pilótája nem megy sehova. Vélhetően csak annyi történt, hogy Simon Fuller, Hamilton menedzsere nem volt hozzászokva, hogy az F1-ben egy háromszoros világbajnok szava is ér annyit, mint egy aláírt szerződés, még ha Lauda egy kicsit túlbuzgó is volt.

Öt nappal a 2012-es Szingapúri Nagydíj után azonban a Mercedes bejelentette Hamilton szerződtetését, a többi pedig már történelem.

Friss