back to top
2024. november 22. 06:01

KezdőlapF1Toto Wolff: „Ez igazságtalan a Red Bull-lal szemben"

Toto Wolff: „Ez igazságtalan a Red Bull-lal szemben”

-

Nem várt helyről kapott némi együttérzést a tavaly ősszel megbüntetett Red Bull.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke úgy véli, hogy bár jogosan büntették meg a Red Bull Forma-1-es istállóját, amiért 2021-ben túllépte a költségplafont, a legnagyobb csapást nem a kirótt 7 millió dolláros büntetés, vagy az aerodinamikai tesztelésre fordítható idő korlátozása jelenti az energiaitalos istállónak, hanem a hírnevén esett csorba. Utóbbi pedig a teljes Red Bull márkára hatással van, ami az osztrák céget és annak tavaly elhunyt alapítóját nagyon tisztelő és elismerő üzletember szerint kissé igazságtalan.

„Szerintem a legnagyobb büntetés nem a 10%-os szélcsatornaidő-levonás vagy a 7 millió dollár volt, hanem a csapat hírnevét ért csapás. Bizonyos módon ez igazságtalan a Red Bull anyamárkájával, amely fantasztikus a maga területén. A versenycsapat és az emberek azonban nagy csapást szenvedtek el a hírnév terén, úgyhogy szerintem senki sem mer többé ilyesmit tenni” – nyilatkozta empatikusan a költségplafon-botrány kirobbanásakor azért közel sem ennyire megértő Wolff a lengyel Swiat Wyscigow-nak.

Toto Wolff: Pilótaként büszkén viseltem a Red Bull színeit

Persze a riválisoknak, köztük a Mercedesnek nem jön rosszul, hogy a Red Bull a szélcsatornában és CFD-szimulációkkal is kevesebb időt tölthet.

„Igen, természetesen – felelte Wolff, mikor arról kérdezték, hogy pozitív érzései vannak-e a 2023-as szezonnal kapcsolatban. – Közelebb kerültünk, Brazíliában gyorsabbak is voltunk, de több hónapnyi fejlesztést buktunk el azzal, hogy próbáltunk rájönni, mi a probléma a pattogással. Ezért vannak előttünk, de egy kicsit kevesebb időt tölthetnek majd a szélcsatornában. Büntetést kaptak, ami remélhetőleg segíteni fog nekünk a felzárkózásban.”

Az idei szezon elején pedig várhatóan nem fog hasonlóan nagy problémába futni egyik csapat sem, mint a tavaly szinte a teljes mezőnyt sújtó, a leginkább a Mercedest visszavető pattogás. Wolff és Mike Elliott, az istálló technikai igazgatója a csapat által közzétett szezonértékelő videóban ki is tért rá, hogy valójában már 2021 októberében vakvágányra tévedtek a W13-as modellel.

„Emlékszem, októberben már arról beszéltünk, mennyire izgalmas lesz teljesítményt találni a padlólemezzel, a valódi trükk pedig abban rejlik, hogy mennyire tudjuk alacsonyra engedni a kocsit. Azt hiszem, ez rossz útra vitt minket” – mondta Wolff.

Lewis Hamilton, Mercedes, Brazil Nagydíj
Fotó: Wolfgang Wilhelm

Elliott elmondta, „meglehetősen normális mederben zajlott a fejlesztés” a 2022-es autóval, mielőtt „komoly problémákba” ütköztek, ami „igencsak elkeserítő” volt. „Ezek az autók nagyon közel kell legyenek az aszfalthoz, a szélcsatornában pedig óriási javulást láttunk azzal, ha így üzemeltettük a kocsit. Visszatekintve, túlságosan elmentünk ebbe az irányba, ennek eredményeként viszont sokat tanultunk.”

A szimulációk és a szélcsatornás tesztek során egyáltalán nem szembesültek a pattogás jelenségével, így az első tesztek során kezdődött a fejvakarás. Elliott elmondása szerint nem is emlékszik olyanra, hogy valami ennyire váratlanul érte volna őket.

„Mostanáig mindegyik szezonban előre meg tudtuk nézni, hogy mire lesz képes az erőforrás, milyen adatokat kaptunk a szélcsatornában és a szimulációk során, és tudtuk, hogy hol állunk az autóval. Normál esetben igen jól értjük a szezon kezdete előtt, hogy milyen lesz a teljesítményünk az előzetesen kitűzött célokhoz viszonyítva. Persze azt nem tudjuk, hogy mit csinálnak a riválisok, de azt igen, hogy mi hol leszünk. És szerintem nagyon régóta ez volt az első szezon, amelyet egy olyan problémával kezdtünk, amit nem láttunk előre.”

Több mint meglepő lenne, ha idén is ugyanebbe a folyóba lépnének, már csak azért is, mert már van egy teljes szezonnyi tapasztalatuk az új generációs kocsikkal.

Friss