2024. március 29. 15:50

KezdőlapF11,4 millió fontnyi étel, táppénz, az Aston Martin technikai igazgatója - ezért...

1,4 millió fontnyi étel, táppénz, az Aston Martin technikai igazgatója – ezért büntették a Red Bullt

-

Christian Horner elmagyarázta, miért gondolták úgy egyes tételekről, hogy a költségplafon hatályán kívül esnek, miközben az FIA értelmezésében az elkölthető 145 millió dolláros limit alá tartoztak.

Az FIA a minap bejelentette, hogy megállapodott a Red Bull-lal a költségplafon megszegését, illetve az azzal kapcsolatos eljárásbeli vétségeket illetően, és 7 millió dollárra büntette az energiaitalos csapatot, valamint korlátozta az aerodinamikai tesztelésre fordítható idejét a következő 12 hónapra.

Az igencsak terjedelmes indoklásban a büntetések és sok egyéb mellett pedig az is szerepelt, hogy a Red Bull összesen 13 olyan tételt foglalt a pénzügyi beadványába, amelyet másképp értelmezett, mint az FIA. A Mexikói Nagydíj pénteki napján Christian Horner ezekről is beszélt, és elmagyarázta, hogy mit miért gondoltak úgy, ahogy.

Nem ettek túl sokat

Az első (és második) hallásra legviccesebb tétel az étkeztetéssel kapcsolatos költségek voltak, amelyből sokan sokféleképpen viccet csináltak. Horner is tisztában volt ezzel, ezért gyorsan leszögezte, em arról van szó, hogy teletömték az alkalmazottaikat.

„Az étkeztetés a Red Bullon belül mindig egy olyan előny volt, amit a csoport biztosított. A Red Bull-csoporton belüli munka előnye volt, hogy mindig ingyenes ételt és italt biztosítottunk. Ennélfogva, egyfajta Red Bull-irányelvként, úgy tekintettünk erre, mint a költségplafonon kívül eső költségre. Agresszív, de elfogadhatónak gondoltuk.”

Russell, Hamilton, Leclerc és Sainz lebuktatta a Red Bull összeesküvését

„Az FIA-nak azonban más volt az álláspontja, és közölte, hogy az ételt nem lehet a költségplafonon kívül elszámolni. Rendben van, de ami így bekerült a költségplafon alá, az a teljes cég érkeztetési költsége, azaz 1,4 millió fontnyi étel, ital, és kávé.”

„A Red Bull Powertrains-nek (a Red Bull tavaly felállított motorrészlege, amely a Honda 2021 végi hivatalos kiszállásával kapcsolódótt be az F1-es csapat életébe) viszont az idei évig semmi köze nem volt a Red Bull Racinghez, és a költségei nem tartoznak a plafon alá. Úgyhogy más volt a véleményünk arról, hogy miként kell ezt alkalmazni.”

Horner ezután más területeket is sorra vett, amelyekről úgy gondolták, hogy nem esik a plafon alá. Például egy olyan inkluzív adót, amelyet nem terjesztettek be a beadványuk részeként, és amely 1,4 millió fontot fedezett volna, valamivel több mint 400 000 fontra csökkentve a túllépést.

A Ferrari elmagyarázta, miért nem ér szinte semmit a Red Bullra kiszabott büntetés

A csapatfőnöke emellett kitért a táppénzekre is, a Red Bull ugyanis nem számolta azon alkalmazottak fizetését, akiknek a betegsége azt jelentette, hogy nem a versenycsapatnak dolgoztak

„Mindig úgy álltunk ehhez, hogy támogatni akartuk az alkalmazottainkat a betegség alatt. Azokat is támogattuk, akik hosszan tartó betegszabadságon voltak, és a jövőben is így fogunk tenni. Úgy éreztük, hogy a táppénz, ha [az adott személynek] nincs szerepe a versenycsapatban 8 hónapon át, a költségplafonon kívül eső költség. Sajnos a szabályokat kétféleképpen lehet értelmezni. Ha ezek az alkalmazottak meghaltak volna, ami szerencsére nem következett be, a táppénz kívül helyezhető lett volna a költségplafonon. Hálistennek nem haltak meg, de így a költségek is a költségplafon hatálya alá estek.”

„Drákói” büntetésről beszél a Red Bull, a riválisok szerint viszont olcsón megúszták

Dan Fallows

Érdekes volt hallani egy bizonyos vezető beosztású személyről is, aki nem lehet más, mint a Red Bull korábbi aerodinamikai főnöke, az idei évtől már az Aston Martin technikai igazgatójaként dolgozó Dan Fallows, aki, miután aláírt a silverstone-i gárdához, nem tölthette ki a szerződését a Red Bull F1-es csapatánál, a bikások pedig az áthelyezésétől számítva úgy gondolták, hogy a fizetése nem tartozik a költségplafon alá. De tévedtek.

„Itt egy F1-es csapat, csinálj vele, azt, amit csak akarsz”

„Volt egy olyan, vezető beosztású alkalmazottunk határozott idejű szerződéssel, aki csillagászati összegű ajánlatot kapott egy másik csapattól. Ezután látszott, hogy már nincsen szívvel-lélekkel velünk, így áthelyeztük őt a Forma-1-es csapattól a technológiai részleghez. A személy onnan hagyta el a céget, de ezt az időszakot is beleszámították a költségplafonba. Ez egy újabb olyan dolog volt, amiről vehemensen úgy éreztük, hogy kívül esik a költségplafonon.”

Horner magyarázata ugyanakkor nem hatotta meg a riválisokat. Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke „tündérmesének” titulálta Horner szavait, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint pedig nincsenek enyhítő körülmények. Abban mindketten egyetértettek (majd a Ferrari is csatlakozott), hogy a Red Bull nem kapott elég szigorú büntetést.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss