2024. április 24. 09:51

KezdőlapF1A Ferrari elmagyarázta, miért nem ér szinte semmit a Red Bullra kiszabott...

A Ferrari elmagyarázta, miért nem ér szinte semmit a Red Bullra kiszabott büntetés

-

Laurent Mekies, a Ferrari sportigazgatója levezette, hogy miért nem lesz nagy hatással a Red Bullra a költségplafon túllépéséért kapott büntetés. 

A Mercedes, a McLaren és az Alpine után a Ferrari is megszólalt a Red Bullra a költségplafon túllépéséért kiszabott büntetés kapcsán. Laurent Mekies sportigazgató pedig Toto Wolffhoz, Zak Brownhoz és Andreas Seidl-höz csatlakozva elmondta, ők is kevésnek tartják a 7 millió dolláros bírságot és a szélcsatornában és egyéb aerodinamikai teszteléssel tölthető idő korlátozását. A francia szakember el is magyarázta, hogy miért.

„Sokat beszéltünk az utóbbi hetekben arról, hogy mihez kezdhet valaki félmillió, vagy egy, két, három millió dollárral. A kétmillió jelentős összeg, és már számos alkalommal elmondtuk erről a véleményünket. Mi, a Ferrarinál úgy gondoljuk, hogy ez az összeg körönként néhány tizedet jelent, ezért könnyű megérteni, hogy ezeknek a számoknak valódi hatása lehet a versenyekre, és talán még a bajnokságra is” – utalt Mekies a Sky Italiának nyilatkozva a Red Bull 2,2 millió dolláros túllépésére.

„Ami a büntetést illeti, nem örülünk neki, aminek két fontos oka van. Az első, hogy mi, a Ferrarinál nem értjük, miként járulhat hozzá az aerodinamikai tesztelési korlátozás 10%-os növelése ugyanakkora köridőveszteséghez, mint amit az előbb említettem. Továbbá van ezzel még egy probléma. Mivel a büntetés nem foglalja magában a költségplafon csökkentését, az alapvető hatása ennek az lesz, hogy arra ösztönzi a csapatot, hogy máshol költse el a pénzét.”

Laurent Mekies, Ferrari, Mexikói Nagydíj
Laurent Mekies Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

„Teljesen szabadon használhatja fel azt a pénzt, amit a 10%-os levonás miatt többé nem költhet szélcsatornás tesztekre vagy CFD-szimulációkra. Elköltheti az autó súlycsökkentésére, vagy ki tudja még mire. A mi aggodalmunk, hogy ezen két tényező kombinációja azt jelenti, hogy a büntetés valódi hatása nagyon kicsi lesz.”

Mekies ugyanakkor hangsúlyozta, hogy nem tehetnek mást, mint elfogadják az FIA döntését, a jövőre nézve azonban előrevetítette, hogy 2023-ban októbernél előbb ki kellene derülnie, hogy ki felelt meg a 2022-es költségplafonnak, és ki nem (ha lesz ilyen).

„Nincs más választásunk, mint továbblépni, és úgy hiszem, nagyon fontos nekünk, a szurkolóknak és az egész F1-nek, hogy az idei számokat illetően ne kelljen jövő októberig várnunk az eredményekkel. Támogatni fogjuk az FIA-t, hogy megtegye a szükséges lépéseket, amelyek ahhoz kellenek, hogy a lehető leghamarabb konklúzióra jusson.”

„Drákói” büntetésről beszél a Red Bull, a riválisok szerint viszont olcsón megúszták

Marko szerint nehéz dolguk lesz

Christian Hornerhez, a Red Bull csapatfőnökéhez hasonlóan Helmut Marko, a bikások tanácsadója is úgy vélte, komolya büntetés az aerodinamikai tesztelésre fordítható idő korlátozása, de azért azt nem lehet előre kijelenteni, hogy ezzel már nem lehetnek versenyképesek.

„A büntetés kemény, de éppen annak a határán van, ahol még úgy gondoljuk, a korlátozások ellenére versenyképesek lehetünk az elkövetkező években – nyilatkozta a 79 esztendős osztrák a német Sky-nak, majd azért hangsúlyozta, hogy igen rosszul érinti őket ez a büntetés. – Hatalmas versenyhátrányt jelent. A mi szélcsatornánk az egyik legrégebbi, az átfutási idő és a hőérzékenység miatt még több időre van szükségünk [a teszteléshez], hogy megtaláljuk a megfelelő hőmérsékletet, mert nem ez a legkorszerűbb szélcsatorna. Nem lőhetünk mellé, amit tesztelünk a szélcsatornában, annak működnie kell. Nem engedhetjük meg magunknak a hibákat.”

Horner bocsánatkérést vár

A Red Bull csapatfőnöke a büntetés bejelentése után nem sokkal közel egy órás sajtótájékoztatót tartott, amelyen többek között kritizálta a rivális csapatokat, amiért az utóbbi egy hónapban gyakorlatilag csalónak bélyegezték őket. Horner szerint ezért most bocsánatot kellene kérniük a Red Bulltól, miközben nekik nincs miért ezt tenni.

Csalónak nevezte a túlköltekező csapatokat, és büntetéseket is javasolt a McLaren-főnök

„Szerintem jár nekünk egy bocsánatkérés néhány riválisunktól egyes állításaikért. Mi nem kérünk bocsánatot azért, ahogy teljesítettünk, vagy ahogy cselekedtünk. Emelt fővel fogadjuk, hogy vannak leckék, amiket meg kell tanulnunk, és potenciális hibák, amiket elkövettük a beadványunkban, amellyel kapcsolatban utólag mindenki szakértő lehet. De nem volt benne szándékosság, nem volt semmi tisztességtelen, és bizonyosan nem csaltunk, mint azt egyesek állították. Úgyhogy nem érzem úgy, hogy bocsánatot kellene kérnünk.”

„Megkaptuk a nyilvános elfenekelést a többi csapat vádaskodásai által. A versenyzőinket kifütyülték a pályákon, a vádaskodások által okozott hírnévromlás pedig jelentős. Itt az ideje ezt abbahagyni és továbblépni.”

Friss