2024. március 28. 22:12

KezdőlapF1„Drákói" büntetésről beszél a Red Bull, a riválisok szerint viszont olcsón megúszták

„Drákói” büntetésről beszél a Red Bull, a riválisok szerint viszont olcsón megúszták

-

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint az FIA drákói szigorral csapott le rájuk, ez pedig a riválisaik lobbitevékenységének köszönhető. Toto Wolff, Zak Brown és Andreas Seidl azonban egyaránt úgy véli, hogy nem kapott elér szigorú büntetést az energiaitalos csapat.

Miután az FIA bejelentette, hogy megegyezett a Red Bull-lal a pénzügyi szabályszegések, azaz a 2021-es költségplafon túllépésének és eljárásbeli szabálytalanságoknak az ügyében, Christian Horner, az energiaitalosok csapatfőnöke sajtótájékoztatót tartott, amelyen elmondta, „drákóinak” tartják az aerodinamikai tesztelés korlátozására vonatkozó szankciókat.

Hivatalos: az FIA közölte, mekkora büntetést kapott a Red Bull a költségplafon túllépéséért

Az FIA 7 millió dolláros pénzbüntetést szabott ki a Red Bullra, amiért 2,2 millió dollárral túllépte a plafont (az adójóváírás helyes alkalmazásával ennél jóval kevesebb lett volna ez az összeg), illetve az idei konstruktőri helyezésük alapján kirótt tesztelési kvótát annak 10%-ával csökkentette, így a Red Bull jövőre 70% helyett 63%-át töltheti a szélcsatornában annak, amit az idei hetedik helyezett.

Christian Horner a hét milliós büntetésről elmondta, hogy az „elképesztően sok pénz”, de „a drákóibb rész” az aerodinamikai tesztelésre vonatkozó szankció.

Adrian Newey, Christian Horner, Red Bull, USA Nagydíj
Adrian Newey-nak fel lesz adva a lecke Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Hallottam, hogy egyesek szerint ez jelentéktelen mértékű csökkentés, de elmondhatom, hogy hatalmas, és negyed és fél másodperc közötti köridőnek felel meg. Ez mostantól lép életbe, úgyhogy közvetlen hatása van a jövő évi autóra, és 12 hónapig lesz érvényben. Azzal, hogy megnyertük a konstruktőri világbajnoki címet, a saját sikerességünk áldozatává váltunk. A 10%-os levonás mellé 5%-os hátrányunk van a második és [további öt] a harmadik helyezetthez képest. Ez a további 10% a valóságban hatással lesz a pályán nyújtott teljesítményünkre a következő szezonban.”

„Ez előnyt ad az ellenfeleinknek, akik ezért küzdöttek annyira keményen egy drákói büntetésért. Elképesztően keményen kell majd dolgoznunk a rendelkezésre álló időben, hatékonynak kell lennünk, és azok is leszünk azon tesztek során, amelyeket a szélcsatornában fogunk elvégezni.”

Horner szerint egyértelműen azért kaptak ilyen „drákói” büntetést, mert a riválisaik kilobbizták azt az FIA-nál. „Teljes mértékben hiszek a csapatunkban, és a csapatunk képességeiben. Szerintem ezt időről időre demonstrálják. Voltak más sportszakmai büntetések is, amelyek az FIA rendelkezésére álltak, de ezért nyilván keményen lobbiztak a versenytársaink, mert úgy érezték, hogy ez méri ránk a legnagyobb csapást. Biztos vagyok benne, hogy ha porig égettük volna a szélcsatornánkat, az sem lenne elég.”

Az F1 érdekében (is) egyeztek meg

Horner megindokolta azt is, hogy ha végig azt bizonygatták, hogy nem szegtek szabályt, akkor miért egyeztek meg az FIA-val, és miért nem próbálták bebizonyítani az igazukat.

„Ha elhúztuk volna az adminisztrációs folyamatot és végül fellebbezésre került volna sor, az hónapokig elhúzódhatott volna. Ezután pedig az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bíróságának döntése újabb hónapokat vett volna igénybe, úgyhogy akár egy évbe is telhetett volna lezárni ezt a helyzetet.”

„A paddockban zajló spekulációk, hozzászólások és lesből támadások mértékét elnézve úgy éreztük, mindenki érdeke, a mienk és az FIA-é és a Forma-1-é is, hogy lezárjuk ezt az ügyet, és ezt ma megtettük. Rosszkedvűen ugyan, de elfogadjuk a büntetéseket.”

Christian Horner, Red Bull, Mexikói Nagydíj
Nem akarták tovább húzni az ügyet Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images/Red Bull Content Pool

A csapatfőnök ugyanakkor nem mulasztotta el ismét hangsúlyozni, hogy a költségplafon mennyire összetett, és a szabályrendszer első évében még bőven volt esély értelmezési problémákra, ami miatt meg is lepődött azon, hogy csak ők kerültek ilyen helyzetbe.

„A költségplafon a Forma-1 fontos része. Fontos szerepet játszik a jövőben, de következetesnek, alkalmazhatónak kell lennie és tovább kell fejleszteni” – mondta.

A csapatfőnök kitért arra is, hogy még drákóibb büntetéseket is adhatott volna az FIA, ezért bár úgy érzik, hogy túl szigorúak voltak velük, voltak „enyhítő körülmények”.

„Ez óriási tanulási folyamat volt a számunkra, és biztos vagyok benne, hogy az oldalvonal mellől figyelve mások is tanultak. Fontos, hogy a költségplafon a Forma-1 sikerének szerves részét képezze a jövőben, de a helyes módon kell alkalmazni.”

A Mercedesnek ez túl kevés

Nem meglepő módon a Red Bull büntetésének szükségessége mellett többször is állást foglaló Toto Wolff úgy vélte, hogy a bikásokra kirótt szankció „nekünk túl kicsi, nekik túl nagy lesz”.

„A szélcsatornában tölthető időből való bármekkora levonás hátrányos lesz. Hogy mennyire, azt most még nehéz megítélni. Abszolút értékben 7 millió dollár sok pénz, de a tágabb képet nézve, figyelembe véve a befektetést, amit az erőforrás terén és a csapatban végrehajtanak, nem az.”

Wolff elismerte, hogy azért a jövőre nézve lehet elrettentő ereje a Red Bullra kirótt szankcióknak, a legnagyobb büntetésnek pedig az energiaitalosok hitelességén esett csorbát tartja.

Toto Wolff, Mercedes, Christian Horner, Red Bull
Wolff is nagyobb büntetésre számított Fotó: Mark Thompson/Red Bull Content Pool

„A büntetések összessége elrettentő. A sportszakmai büntetés kevésbé, mint a pénzügyi. De valószínűleg a most zajló hírnévromlás a legnagyobb dolog, és egyetlen csapat sem akar ennek a közelébe kerülni, mert átlátható világban élünk. A részvényeseink és a partnereink elvárják, hogy megfeleljünk a szabályoknak, és ebből a szempontból ez már nincs így.”

Ami Horner túllépéssel kapcsolatos magyarázatát illeti, Wolff szerint „kilenc csapat megfelelt a szabályoknak és a költségplafon alatt maradt. Ez a sport az apró előnyökről szól, minden más csak fecsegés. És nincs olyan, hogy enyhítő körülmény.”

És bár kevesli a büntetést, az FIA szerepével kapcsolatban pozitívan beszélt.

„Amit pozitívumnak tekintek, az az erős kormányzás. Semmit sem söpörtek a szőnyeg alá, az FIA kiállt a folyamatai mellett, és bár csak tíz hónapja van hivatalban a mostani vezetés, bátorító látni, ahogyan kezelték a helyzetet. Ez a pozitívuma a folyamatnak. Mohammed [bin Szulajm FIA-elnök] és egyének erős csoportja, Federico [Lodi, a pénzügyi szabályok ellenőrzésének vezetője], Shaila Ann [Rao, ideiglenes főtitkár] és Nikolasz [Tombazisz, az együléses bizottság vezetője] biztosította, hogy a költségplafon ellenőrzése és kiértékelése szilárd legyen. Ezt tekintem az egész folyamat pozitívumának. Amit rendeznünk kell, azok a kis és nagy szabálysértések. Szerintem a szabályszegés az szabályszegés, és így is kellene kezelni.”

A McLaren keményen beleszállt a Red Bullba

Wolffnál is kritikusabb hangnemet ütött meg a Red Bull büntetésével kapcsolatban a McLaren. Zak Brown vezérigazgató – aki korábban levelet írt az FIA-nak, amiben gyakorlatilag csalónak nevezte a Red Bullt – elmondta, ők is örülnek, annak, ahogyan az FIA kezelte a helyzetet, de szigorúbb büntetésre számítottak.

Csalónak nevezte a túlköltekező csapatokat, és büntetéseket is javasolt a McLaren-főnök

„Tisztában vagyunk vele, hogy a költségplafon betartásának vizsgálata komplex folyamat, amit az FIA mélyreható és transzparens módon hajtott végre. Örülök, hogy kiderült az igazság, és a várt eredmény született. Az egyik csapat megszegte a költségplafont, miközben másik kilenc a szabályok betartásával működött. Ennélfogva az egyetlen helyes dolog, hogy büntetést szabtak ki.”

„Amennyiben az FIA a lehető leghatékonyabb akar lenni és a büntetései leckéül kell szolgáljanak másoknak az ilyesfajta szabályszegések esetére, a jövőben ennél erősebb szankciók kellenek. Reméljük, hogy mindenki megtanulta a leckéket ezen folyamat során, és ez azt jelenti, hogy minden csapat tisztában van a szabályokkal, hogy a jövőben elkerülje a szabályszegést. Miközben elégedetten konstatáljuk, hogy cselekedtek, reméljük, hogy az FIA a jövőben keményebben lép fel azok ellen, akik szándékosan szabályt szegnek” – nyilatkozta a BBC-nek.

Andreas Seidl, McLaren, Magyar Nagydíj
Seidl nem kíváncsi a Red Bull magyarázatára Fotó: McLaren

Andreas Seidl, a wokingiak csapatfőnöke szintén megdicsérte az FIA-t, amiért végigvitte a komplex auditálási folyamatot, de szintén kevesellte a büntetést.

„Végső soron pozitívum és jó látni, hogy az FIA jó munkát végzett az auditálás elvégzésében, amely során kiderült, hogy kilenc csapat helyesen járt el, egy pedig egyértelműen szabályt szegett. Úgyhogy ez pozitív végkifejlet volt” – nyilatkozta a Sky Sportsnak.

„Ami viszont negatívum és szintén világos, hogy véleményem szerint a büntetés egyértelműen nem igazodik a szabályszegéshez. És csak remélem, hogy a jövőben szigorúbb büntetéseket fognak alkalmazni.”

Ami Horner magyarázatát illeti, Wolffal ellentétben őt nem is érdekelte, hogy mit monndott a Red Bull csapatfőnöke a nagyjából 50 perces sajtótájékoztatója során. „Nem, nem hallgattam meg, mert el tudom képzelni, hogy egy újabb tündérmesékkel teli óra volt. Ez pedig nem igazán érdekel. Csak remélni tudom, hogy ha lesz újabb szabályszegés, akkor az megfelelő büntetést von majd maga után.”

Akadt azért olyan csapatfőnök is, aki elégedett volt a szankciókkal. „Amit a közleményekből és Christian szavaiból le tudok vonni, az alapján csak kicsit költekeztek túl. De ami fölötte van, az fölötte van. Fél kilóval könnyebb autóért minket kizártak egy versenyből. Viszont úgy vélem, hogy a büntetés megfelelő, és követték a folyamatokat. Örülök, hogy az FIA és a Red Bull is egyezségre jutott, és készek továbblépni, ahogyan mi is” – nyilatkozta Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke a Sky Sportsnak..


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss