2022. december 01. 17:04
KezdőlapF1Hivatalos: az FIA közölte, mekkora büntetést kapott a Red Bull a költségplafon...

Hivatalos: az FIA közölte, mekkora büntetést kapott a Red Bull a költségplafon túllépéséért

-

- Hirdetés -

Az FIA a Mexikói Nagydíj pénteki napjának reggelén végre bejelentette, hogy megegyezett a Red Bull Racing-el a költségplafon 2021-es túllépésének ügyében, illetve azt is elárulta, hogy milyen büntetést szabott ki az energiaitalos csapatra. 

A Mexikói Nagydíj pénteki napján lezárult a Red Bull költségplafon-túllépési ügye, az FIA ugyanis hivatalossá tette, amit egy nappal azelőtt az Autosport, korábban pedig az Auto Motor und Sport is megírt, nevezetesen, hogy megegyezett az energiaitalos csapattal, amely elfogadta a szabályszegés tényét (a költségplafon-túllépés mellett eljárási szabályszegést is elkövettek) és az azért kiszabott büntetést.

- Hirdetés -

A Nemzetközi Automobil Szövetség közölte, hogy az istálló 2,2 millió dollárral, avagy 1,6 %-al lépte túl a 145 millió dolláros költségplafont, amiért 30 napon belül 7 millió dolláros büntetést kell fizetnie (ez nem esik a költségplafon hatálya alá), illetve jövőre 10%-al kevesebbet fordíthat aerodinamikai tesztelésre annál, amit amúgy fordíthatna.

A Mercedes korábbi embere közölte a Red Bull-lal, hogy megszegték a szabályokat

- Hirdetés -
- Hirdetés -

Főleg utóbbi érintheti majd érzékenyen őket, hiszen a 2023-as szezon első fél évében alapból ők tesztelhették volna a legkevesebbet a szélcsatornában, és végezhették volna a legkevesebb CFD-szimulációt, mivel a 2021-től bevezetett lépcsőzetes kvótarendszer értelmében 2023-ban az előző évi világbajnok a hetedik helyezett csapat tesztelési idejének 70%-át, a második helyezett 75%-át, a harmadik a 80%-át (és így tovább) kaphatja.

Mindez azt jelenti, hogy a 10%-os csökkenés után a Red Bull csak 63%-ot kap, azaz 12%-al tesztelhet kevesebbet, mint a Ferrari vagy a Mercedes (attól függően, hogy melyikük lesz idén a második). Fontos kiemelni, hogy a Red Bull 10%-os levonása mostantól lép érvénybe a következő 12 hónapos időszakra, azaz a jövő évi autó szezon közbeni fejlesztésére, és a 2024-es autó fejlesztésének korai szakaszára is hatással lesz.

A Red Bull és az FIA megegyezése a szabályokban foglalt azon eljárás szerint zajlott, amelyben a vétkes fél elismeri a szabályszegést és az azért járó büntetést, és így nem fellebbezhet az ellen, viszont enyhébb büntetést kap, mint amit akkor kapna, ha megpróbálta volna bebizonyítani a saját igazát, és ez végül nem sikerült volna.

Óriási előnybe kerülhetett a Red Bull a szabályszegéssel

Az FIA közleményéből megtudhattuk, hogy amennyiben a Red Bull helyesen alkalmazta volna az adójóváírást, amire jogosult volt, a túllépés 2,2 millió dollár helyett csak nagyjából 500 ezer dollár lett volna, azaz ebben az esetbe 0,37%-al csúsztak volna ki a költségplafonon.

„Nincs vád vagy bizonyíték arra vonatkozóan, hogy a Red Bull Racing bármikor rosszhiszeműen, tisztességtelenül vagy csalárd módon cselekedett volna, vagy szándékosan titkolt volna el bármilyen információt a költségplafon betartását vizsgáló bizottság elől” – olvasható az FIA közleményében.

Az FIA jelentése összesen 13 olyan pontot sorol fel, amelyben a Red Bull nem megfelelően adta be a pénzügyi jelentését, és helytelenül a költségplafon hatályán kívül sorolta az adott tételt.

Az Aston Martint is megbüntették

Valamivel később az FIA a csak eljárásbeli hibát vétő Aston Martin büntetését is nyilvánosságra hozta. A silverstone-i istállóval ugyanolyan megállapodást kötöttek, mint a Red Bull-lal, a beadványában 12 pontban hibázó csapat azonban “csak” 450 ezer dolláros pénzbüntetést kapott.

Friss