back to top
2024. október 15. 04:35

KezdőlapF1Alonso megint túlzásba vitte a panaszkodást? - másnak is volt annyi balszerencséje...

Alonso megint túlzásba vitte a panaszkodást? – másnak is volt annyi balszerencséje tavaly, mint neki

-

Nem Fernando Alonso volt a toronymagasan legbalszerencsésebb versenyző a 2022-es szezonban.

Kétségtelen, hogy 41 évesen is a mezőny egyik legjobbja, és a 2022-es szezonban elért 9. helye és 81 pontja egyáltalán nem tükrözi a teljesítményét, de Fernando Alonsóra továbbra is jellemző, hogy amikor úgy érzi, nem olyanok az eredményei, mint amiket a tempója alapján megérdemelne, nem fogja vissza magát a kritikák terén.

Így volt ez a tavaly is – különösen azután, hogy bejelentette a távozását az Alpine-tól –, ami több kifakadásba torkollt. A kétszeres világbajnok szinte mindegyik kiesése után elmondta, hogy milyen sok pontot veszített az idén technikai hiba miatt, és értetlenségét fejezte ki azért, hogy csapattársa, Esteban Ocon jóval ritkábban szembesül hasonlóval. Mindez pedig azt a képet alakíthatta ki a rajongókban, hogy toronymagasan Alonso volt 2022-ben a legbalszerencsésebb a mezőnyben. A Racefans.net azonban utánajárt és megvizsgálta, hogy ez valóban így van-e, és arra jutott, hogy nem.

Keserű búcsú, az Alpine tönkretette Alonso több mint 20 éves sorozatát

A szaklap nemcsak pusztán a versenyeket vizsgálta, hiszen sok esetben egy szabadedzésen vagy az időmérőn elszenvedett meghibásodás vagy balszerencse is jelentős hatással lehet a versenyre. Az összegzésük végén öt, a többieknél kirívóan pechesebb versenyzőt határoztak meg, akik közül egy legalább olyan balszerencsés volt, mint Alonso.

Az értékelés során mind a 22 versenyhétvégét nagyító alá vették, és megnézték, hogy a pilóták hány alkalommal szenvedtek el olyan, jelentős problémát, amire nem volt ráhatásuk. Ebbe minden olyan meghibásodás beletartozik, amely miatt nem tudtak annyit körözni, mint a többiek, lelassította őket vagy a kiesésükhöz vezetett.

Ezen kívül figyelembe vették az olyan, ütközések során szerzett sérüléseket, amelyekben vagy a másik fél volt a hibás, vagy ártatlan harmadik szereplőként keveredtek bele. A versenybaleseteket nem számolták. Végül pedig számításba vették az erőforráselem-csere miatti büntetéseket és a normálisnál jelentősen hosszabb bokszkiállásokat is. Az olyan eseteket, amelyeknél a pilóta legalább részben felelős volt, viszont nem, miként azokat sem, amelyeknél egy pilóta a biztonsági autó számára rossz időpontban történő megjelenése vagy egy rossz stratégiai döntés miatt szenvedett hátrányt, mondván, ez a sport része.

Kevin Magnussen, Haas F1 Team, Magyar Nagydíj
Magnussennek is kijutott a jóból Fotó: Andy Hone / LAT Images / Haas F1 Team

Az ötös első tagja Kevin Magnussen, akinek 4 alkalommal romlott el az autója edzésen, egyszer időmérőn és kétszer versenyen, emellett három nagydíjon kapott erőforráselem-csere miatti hátrasorolásos büntetést, míg sprinten és/vagy futamon két alkalommal nem volt minden rendben a Haasszal. Ezen kívül egyszer nem az ő hibájából bekövetkezett ütközés miatt esett ki.

Nála is balszerencsésebb volt Cunoda Juki, akit öt futamon is hátrasoroltak valamilyen erőforráselem cseréje miatt, míg Bakuban pontszerző helyen haladva romlott el a DRS-e. Emellett két alkalommal szabadedzésen, egyszer időmérőn lépett fel valamilyen hiba az Alpha Taurival, kétszer esett ki versenyről műszaki probléma, kétszer pedig öhibáján kívül történt ütközés miatt, egyszer pedig rendkívül lassú kerékcsere hátráltatta.

Felkerült a listára Pierre Gasly, Cunoda csapattársa is, akinek a számok alapján nem volt kiemelkedően balszerencsés a szezonja, de olyan, kirívóan peches esetek részese volt, mint amikor Szuzukában telibe találta a Carlos Sainz Ferrarija által leszakított, út közepére hulló reklámtáblát, vagy mint amikor az Osztrák Nagydíjon azért nem jutott be a Q3-ba, mert a felügyelők csak az időmérő után törölték Sergio Pérez szabálytalan utolsó Q2-es körét. Amennyiben ezt azonnal megteszik, Gasly ott lett volna a legjobb tízben. Ellenben a Hungaroringen a francia pilóta egyik köre úgy ugrott, hogy a felvételek tanúsága alapján nem lépte át négy kerékkel a fehér vonalat.

Mindezek mellett Gasly autója edzésen egyszer, időmérőn kétszer hibásodott meg komolyabban, míg háromszor kapott erőforráselem-csere miatt hátrasorolást, egyszer esett ki műszaki hiba miatt és kétszer nem saját hibás ütközésből adódóan.

Viszonylag gyakori látvány volt 2022-ben a lerobbanó Alpine

Fernando Alonsónál utóbbi szám nulla, a spanyol viszont hivatalosan négy alkalommal adott fel versenyt azért, mert elromlott az autója. Mindez azonban csak a statisztikákban szerepel így, Mexikóban ugyanis szintén kiesett, de mivel már teljesítette a táv 90%-át, hivatalosan rangsorolták. A szezon elején, Imolában Mick Schumacher ment neki, ami miatt ott is fel kellett adnia a versenyt, majd jött néhány olyan probléma, ami nem vezetett ugyan a kieséséhez, de mindenképpen rontott az eredményén.

Mindehhez hozzájön, hogy Ausztriában elektronikai probléma miatt nem tudott elrajtolni a sprinten, az Ausztrál Nagydíjon pedig akár az első sorba is kvalifikálhatta volna magát, amikor hidraulikai hiba miatt a falnak ment. Alonso frusztráltsága tehát érthető, ám a spanyol versenyző habitusából adódóan jóval inkább előtérbe kerültek a gondjai, mint az, amit Valtteri Bottas élt át tavaly.

Míg Alonso autója edzésen csak egyszer, addig a finn versenyzőé hatszor romlott el, miközben Bottas időmérőn csak egyszer szembesült problémával, míg a kétszeres világbajnok kétszer, de mindketten háromszor kaptak hátrasorolásos büntetést. A finn egyszer kiesett önhibáján kívül történt ütközés miatt, ugyanez a szám műszaki hiba esetén viszont már négy Alonso ötjével szemben.

Bottas leparkolja az Alfa Romeót a zandvoorti célegyenesben

Az igazán sokatmondó adat viszont az, hogy Bottas mindenki másnál kevesebbet töltött a pályán a 2022-es szezonban versenyhétvégén, ami a szabadedzéseken bekövetkezett meghibásodásokra vezethető vissza. És mivel a korábbiakkal ellentétben a versenyzőknek 4 helyett már csak 3 órányi edzés áll a rendelkezésére ahhoz, hogy felkészüljenek az időmérőre és a futamra, ez komoly csapást jelentett.

Ő és Alonso is a futamok 27,3%-áról esett ki nem a saját hibájából, azaz kijelenthető, hogy a kétszeres világbajnok olyannyira nem volt toronymagasan a legpechesebb pilóta 2022-ben, hogy Bottas holtversenyben zárt vele.

Friss