2024. április 27. 00:32

KezdőlapF1Milliárdokért kelhet el a világ legszebb Forma-1-es autója

Milliárdokért kelhet el a világ legszebb Forma-1-es autója

-

Az idei Forma-1-es szezonzárón bocsátják árverésre az 1978-ban mindkét világbajnoki címet megnyerő Lotus 79-est, amely amellett, hogy gyönyörűen néz ki, több szempontból történelmi jelentőséggel bír.

Az évek során számtalan szavazáson végzett már az élen a sokak által minden idők legszebb Forma-1-es autójának tartott Lotus 79-es, amellyel Mario Andretti megnyerte az 1978-as F1-es világbajnoki címet. Ám nemcsak emiatt különleges a Bonhams aukciósház által az idei Abu-dzabi Nagydíj alatt árverésre bocsátandó (élőben közvetítik majd az eseményt) modell, hanem azért is, mert ez az egyetlen ma is létező Forma-1-es autó, amellyel amerikai pilóta világbajnok lett.

A 79-es ezen kívül azért is egyedülálló, mert ez volt az utolsó Lotus, amely egyéni, illetve konstruktőri világbajnoki címet nyert, az istálló fennállása ezt követő bő 15 éve során már csak futamgyőzelmekre futotta. Illetve ott volt még a megoldás, ami 1978-ban verhetetlenné tette, azaz a szívóhatás, amit a gárda legendás tervezője, az 1982-ben, 54 éves korában meghalt Colin Chapman használt ki kezdetben a legjobban.

Na és persze ne feledkezzünk meg az autó külső megjelenését meghatározó John Player Special festésről, ami az 1970-es évek kezdetétől 1986-ig tette arany-feketévé a Lotusokat.

Mario Andretti tavalyelőtt Goodwoodban visszaült a 79-esbe:

A Ford-Cosworth 3 literes, V8-as DFV motorja által hajtott autót Geoff Aldridge és Martin Ogilvie tervezte, és a Bonhams becslése szerint 6,5 és 9,5 millió dollár közötti összeget (átszámolva 2,3 – 3,4 milliárd forintot) kell majd fizetnie annak, aki meg akarja szerezni.

Az ár természetesen tükrözi, hogy ez az egyetlen olyan Forma-1-es autó, amellyel amerikai pilóta világbajnoki címet nyert, mivel a másik amerikai világbajnok, az 1961-ben győzedelmeskedő Phil Hill Ferrari 156-osát bezúzták (Enzo Ferrari gyakran tett ilyet azokkal a versenyautóival, amelyek kiszolgálták az idejüket).

A Lotus 79-es egyébként végül az 1979-es szezonra is visszatért, miután a radikális koncepciójú 80-as modell nem vált be, de nem tudta a csapat megismételni vele a korábbi sikereket (még csak futamot sem nyertek), mert addigra a riválisok megelőzték a fejlesztési versenyben.

Friss