A híres fotó bizonyítja, hogy nemcsak F1-es versenyhétvégéken történhet komoly baj F1-es autó vezetése közben. Ám az, ami Federico Kroymans-szal és az 1999-es Ferrari F399-cel megesett, korántsem csak az úrvezető hibája volt, sőt.
Bizonyára rengetegen találkoztak már a fentebbi fotóval, és az is biztos, hogy sokan nem ismerik annak hátterét, vagy még ha tisztában is vannak azzal, hogy hol és mikor készült, nem kaptak rá választ, hogy mégis miként fordulhatott el, hogy egy F1-es Ferrari ennyire szabályosan kettétörjön.
Scott Mansell (a névazonosságon kívül nincs köze Nigel Mansellhez), a több mint egymillió feliratkozóval rendelkező YouTuber és korábbi autóversenyző érdeklődését is felkeltette a fotó, és Driver61 nevű csatornáján teljes videót szentelt annak, hogy körbejárja, mi történt.
Azt már eddig is tudtuk, hogy a kép 2004-ben, a híres Laguna Seca-i versenypályán, egy történelmi autókat felvonultató versenyen készült, amikor a többek között Ferrari-importőrként is tevékenykedő holland üzletember, Federico Kroymans balesetet szenvedett.
Kroymans az 1999-es szezonban Michael Schumacher és Eddie Irvine által használt (Schumacher egy ilyenben törte el mindkét lábát Silverstone-ban), saját tulajdonában levő Ferrari F399-est törte össze a bokszból kivezető körön, miközben a Ferrari Corse Clienti programjának keretein belül más F1-es Ferrarikkal együtt volt a pályán.
Egy szemtanú elmondása szerint a holland nem ment gyorsan, de kívülről nézve túl hamar adott gázt a hatos kanyarból kifelé, amitől az autó hátulja kitört, ő pedig orral a belső falnak ütközött. A szemtanú leírása alapján a becsapódás nem volt nagy, mégis azonnal leszakadt a kocsi teljes eleje, az üzletembernek pedig óriási szerencséje volt, hogy ezután nem csapódott neki semminek, így komoly sérülés nélkül megúszta az ijesztő jeleneteket, majd a saját lábán szállt ki, és bicegett arrébb.
Mansell a videóban fejtegeti, hogy mitől törhetett ketté az F399-es egy viszonylag kis sebességű ütközéstől, miközben az F1-es autóknak ilyen módon már az 1999-ben érvényben levő biztonsági szabványok mellett sem nagyon illett ilyesmit produkálni, még ennél jóval nagyobb tempónál sem.
Ilyen a Laguna Seca-i pálya Schumacher F2004-eséből:
A legkézenfekvőbb magyarázatnak az tűnt, hogy mivel Kroymans magasabb és testesebb is az átlagos F1-es pilótánál, a tehetős Ferrari-tulajdonosoknak F1-es Ferrarikat eladó, majd azokat tároló, karbantartó, felkészítő, és az ehhez hasonló pályanapokon rendelkezésére bocsátó Corse Clienti módosított a kasztnin, hogy a holland beleférjen.
Ehhez a módosításhoz alighanem meghosszabbították a cockpitet, amelynek ezáltal csökkenhetett az ellenálló képessége, és egy viszonylag kis ütközéstől is megadta magát az illesztés mentén.
Ez az egyik magyarázat, a videó alatt komment formájában Jean-Francois Peyroux – aki állítása és a Signal Hire-re feltöltött profilja alapján 1995-től 2002-ig szoftvereket fejlesztett a maranellói istállónak –, ugyanis előállt egy másikkal. Azt állítja ugyanis, hogy nagy kihívást jelentett a kasztni összeillesztése az 1999-es szezon előtt, és a Ferrari szakemberei már akkoriban is úgy vélték, hogy nagyon a határon mozognak a biztonságot illetően. „Meglehetősen biztos vagyok benne, hogy jól emlékszem arra, hogy egy specialista azon aggódott, hogy a ragasztás mennyire lesz időtálló” – írta.
Akármelyik verzió is legyen a helyes, az biztos, hogy Kroymans olyan autóval gurult pályára 19 éve, amelyben nem lett volna szabad, hiszen egy ilyen eseményen is bármikor történhet baleset, és nem normális, hogy a kocsi a pilóta combjánál egy sima falnak ütközéstől így kettétörik.