2024. április 25. 05:58

KezdőlapF1Az F1 védené a környezetet, de Hamilton szerint „veszélyes" és „értelmetlen", amit...

Az F1 védené a környezetet, de Hamilton szerint „veszélyes” és „értelmetlen”, amit terveznek

-

Lewis Hamilton ellenzi azt a lépést, amellyel az F1-es csapatok igen sokat spórolhatnának, és nem mellesleg zöldebbé is válna a sportág.

Jó ideje téma a Forma-1-ben a rengeteg energiát fogyasztó gumimelegítő paplanok betiltása. Az F1-nek továbbra is az a terve, hogy 2024-re eltűnjenek a sportágban évtizedek óta használatos berendezések, és a versenyzők előmelegítetlen gumikat használjanak, ám ez többeknek nem tetszik.

A paplanok kivezetését fokozatosan tervezik, ezért már a tavalyi szezonra csökkentették a gumik felmelegítési értékét (elöl 100, hátul 80 fokról mindenhol 70-re), az idei évre pedig további csökkentést (50 fokra) terveztek, ám miután a tavalyi USA Nagydíjon a versenyzők tesztelték a 2023-as prototípusokat, ezt az ötletet elvetették, mert igen lesújtó visszajelzések érkeztek.

Balesetcunami vár a mezőnyre, ha az FIA kitart a tervei mellett?

A pilóták többsége szerint ugyanis veszélyes lenne már az 50 fokra csökkentés is, nemhogy a teljesen hideg gumikon való pályára hajtás. A Pirelli és az F1 ehelyett az abroncsok előmelegítési idején változtatott, és 3 óráról 2-re csökkentette azokat, amivel elmondásuk szerint 20% energiát tudnak megspórolni.

Az igazán nagy előrelépést persze a teljes betiltás jelentené, amelyet továbbra sem vetettek el, és a technikai szabályzat 2024-es szezonra vonatkozó részében az szerepel, hogy amennyiben a biztonsági és technikai feltételek megfelelőek, és az FIA javasolni fogja a melegítőpaplanok betiltását, legkésőbb az idén július 31-ig szavazni fognak arról a csapatok. Az elfogadáshoz a 10-ből legalább 5 csapat szavazata kell.

Pirelli, gumi, melegítőpaplan
A gumikat órákkal a használatuk előtt elkezdik felmelegíteni Fotó: Florent Gooden / DPPI / Alfa Romeo

Hamilton ellenzi a lépést

Noha rendszeresen felszólal környezetvédelmi kérdésekben is, a hétszeres világbajnoknak nem tetszik, hogy az F1 be akarja tiltani a gumimelegítőket. A Mercedes versenyzője George Russell-lel nemrég a Paul Ricardon tesztelte a Pirelli 2024-es prototípusait, és nem igazán örült annak, amit tapasztalt.

„Szerintem ez veszélyes. Teszteltem a melegítőpaplan nélküli gumikat, és szerintem előbb-utóbb balesetet fognak okozni. Úgyhogy biztonsági szempontból szerintem ez rossz döntés. Több kört kell menni, hogy működésre bírjuk a gumikat. Az egész érvelés a melegítőpaplanok megszüntetése mellett az, hogy így fenntarthatóbb és zöldebb lesz a sportág. Valójában azonban csak több üzemanyagot fogunk elhasználni, hogy felmelegítsük a gumikat.”

„Ami viszont még inkább aggodalomra ad okot, hogy amikor kimegyünk a pályára, az autó úgy csúszkál, mintha korcsolyázna. Nagyon rángatózik, és ha jön valaki, akinek már működnek a gumijai, könnyedén összeütközhetünk vele. Ennek az egésznek nincs értelme” – jelentette ki a 38 esztendős pilóta.

Hamilton érvelése azon a ponton azért eléggé sántít, hogy az üzemanyag-égetéssel még jobban is szennyezik majd a környezetet, mintha betiltanák a paplanokat, hiszen a versenyeken a gumimelegítéssel töltött körök ugyanúgy a versenytáv részét képeznék, tehát nem mennének emiatt többet, mint ahogyan az edzések sem tartanának tovább, azaz inkább a releváns körök száma csökkenne.

A biztonsági kockázat ugyanakkor valós probléma, és természetesen senkinek sem érdeke, hogy szükségtelenül kockáztassa a versenyzők testi épségét. A Pirelli azonban folyamatosan dolgozik azon, hogy melegítőpaplan nélkül is megfelelően használható gumikat gyártson, a Russell és Hamilton által Franciaországban tesztelt abroncsok pedig még nagyon messze vannak a végleges 2024-es abroncsoktól.

Hamilton és Russell tesztje a Paul Ricardon

„Általános vélekedés, hogy csak más keverékeket kell terveznünk, és minden meg lesz oldva. De ez nem így megy, mert ezekkel az autókkal és a teljesítményükkel a hideg és meleg gumik között több mint 12psi lehet a nyomásbeli eltérés – nyilatkozta korábban Mario Isola, a Pirelli motorsport főnöke. – Nem lehet nagyon alacsony nyomással elindulni, mert néhány kanyar alatt tönkremegy a gumi. Olyan nyomással kell kezdeni, ami a még elfogadható legalacsonyabb, majd megbirkózni azzal az időszakkal, amely alatt a nyomás nő, majd stabilizálódik. Ez azt jelenti, hogy 20psi körül kellene kezdenünk, majd ez felmenn 30 fölé. Ez teljesen más helyzetet teremt, és új szerkezetet kell megalkotnunk, hogy sokkal stabilabb legyen a gumi a nyomás változása alatt.”

Egy F1-es gumit 30psi-vel használni nem opció, ezért olyan abroncsok kellenek, amelyeknél sokkal szélesebb a működési tartománya, és 20-30 fokos állapottól egészen 120-130 fokig tapadnak.

A Pirelli azért van különösen nehéz helyzetben, mert azokhoz az alsóbb kategóriákhoz képest, ahol már nem használnak melegítő paplant (az F2-ben például már betiltották, és ott a hideg gumikban 14psi-ről 20-21psi-re nő a nyomás), az F1-es autók annyival több leszorítóerőt termelnek, és ezáltal annyival nagyobb erők hatnak a gumikra, hogy előáll a fentebb említett probléma, amit persze idővel megoldhat a gyártó.

A hideg és üzemmeleg abroncsok között persze ebben az esetben is nagy lesz az eltérés, és látványosan lassabb tempóra lesz képes a bokszból kihajtó pilóta annál, mint aki felmelegített abroncsokon érkezik, de ha nem kell kötéltáncot járnia az autó pályán tartásához, ez vélhetően önmagában már nem fogja megakadályozni, hogy a csapatok elkaszálják a nekik is jelentős költségcsökkentéssel járó lépést.

Friss