2024. április 26. 17:00

KezdőlapF1Volt csapattársa állítja: a Red Bull igenis Verstappen "egyedi igényeire" faragja az...

Volt csapattársa állítja: a Red Bull igenis Verstappen „egyedi igényeire” faragja az autóit

-

A korábban a Red Bullnál, Max Verstappen csapattársaként is versenyző Alex Albon érzékletesen bemutatta, miért nem tudott sem ő, sem Pierre Gasly és Sergio Pérez megbirkózni azzal az autóval, amivel a holland pilóta igen.

Mióta Daniel Ricciardo a 2018-as szezon végén elhagyta a Red Bullt, Max Verstappennek nem volt olyan csapattársa, akit ne vert volna meg óriási fölénnyel az adott szezonban: Pierre Gasly, Alex Albon, és Sergio Pérez sem tudta őt megszorongatni, amit sokan annak tudnak be, hogy a Red Bull Verstappen igényei szerint fejleszti az autóit.

Köztudott, hogy a holland pilóta azt szereti, ha nagyon jól tapad a kocsi eleje, és képes azt agresszívan befordítani, illetve nagy mértékben rotálni a kanyarokban, miközben kordában tartja az ezáltal mozgékonyabb és idegesebb hátsó tengelyt. A kétszeres világbajnok szerint azonban a Red Bull nem miatta alakította ilyenre az elmúlt években az autóit, hanem egyszerűen a csapat mindig is ezt a filozófiát követte, ő pedig csak jól alkalmazkodott hozzá.

Max Verstappen, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Brit Nagydíj
Verstappen nem érzi úgy, hogy a Red Bull rá fejleszt Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Nem gondolom, hogy ez feltétlenül csak az én vezetési stílusomnak kedvezett. Versenyzőként alkalmazkodnod kell ahhoz, amit kapsz, és akkor is ezt gondoltam, amikor csatlakoztam a Red Bullhoz, mert az autó mindig is ilyen volt. Jól tapadt az eleje, miközben soha életemben egyetlen kategóriában sem volt dolgom olyan, gyors autóval, amelyik alulkormányzott volt” – idézi a Motorsport Week Verstappent.

„Számomra egyáltalán nincs semmi furcsa abban, amikor úgy tűnik, hogy a csapat az én vetetési stílusomhoz alkalmazkodik, mert ha valaki megkérdezné, hogy »mi a vezetési stílusod?«, nem tudnám megmondani, mert mindig a lehető legjobb módon alkalmazkodom ahhoz, amit kapok. Olykor ez kissé nehezebb, mint másoknak, de ez a kulcs, alkalmazkodni kell. Minden szezon, minden pálya más, és minden alkalommal ezt próbálod meg a lehető legjobban csinálni.”

Ezzel szemben a tavalyi szezon közben a Red Bull fejlesztései inkább Verstappennek feküdtek, miközben Sergio Pérez az idény elejével szemben egyre nehezebben tudott a holland közelébe kerülni. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadójának elmondása szerint 2023-ra ugyanakkor megoldást találtak rá, hogy mindkét pilótájuk ki tudja hozni a legtöbbet az autóból.

Albon szerint a Red Bull igenis Verstappen igényeihez igazodik

Másként látja ezt a Verstappen csapattársaként a Red Bullnál másfél szezont eltöltő Alex Albon, aki a The Player’s Tribune-ra írt cikkében arról is beszélt, milyen élmény volt a 2019-es nyári szünetet követő Belga Nagydíjon átülni a Red Bullba, az onnan lefokozott és a Toro Rossóhoz visszahelyezett Pierre Gasly ülésébe.

„Tudtam, mennyire jó Pierre, hiszen éveken át láttam. Elképesztően tehetséges, és tapasztaltabb is volt nálam, de valamilyen oknál fogva nem ment jól neki a Red Bull Racingnél, ezért leváltották rám. De miért? Az egész nyári szünet alatt ezen gondolkoztam.”

Alex Albon, Alpha Tauri, Magyar Nagydíj, 2019
Albonnak a 2019-es Magyar Nagydíj volt az utolsó futama a Toro Rossóval Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Annyira naiv voltam, mint aki nem tudja, mit jelent egy topcsapatban versenyezni. 12 futamot teljesítettem a Forma-1-ben. Hogyan fogok teljesíteni? Mennyi időbe telik majd alkalmazkodnom? Nem voltak adataim saját magamról, nem tudtam, hogy mit nem tudok. A lehető legnyitottabban álltam hozzá, mint a Toro Rossónál, és megpróbáltam a lehető leggyorsabban a lehető legtöbbet tanulni. Szerintem ez az egyik erősségem. A Red Bull Racing viszont nem igazán a tanulásra van, és ezt meg is értem, hiszen próbálnak versenyeket nyerni.”

Albon végül akkor értette meg, hogy Gasly miért nem tudott közel kerülni Verstappenhez, amikor Spában először vezette az RB15-öt.

„Amikor beültem az autóba, és teljesítettem vele néhány edzést, Pierre-re gondoltam. Értem. Értem, haver. Ezt nem azért mondom, hogy Maxot vagy bárkit rossz színben tüntessek fel a Red Bull Racingnél, őszintén nem, de az autó egyedi módon van beállítva és a vezető pilóta köré épül, aki Max. És abszolút megértem, hogy ez miért van így. Amikor majd befejezi, talán ő lesz minden idők legnagyszerűbb pilótája, akinek nagyon sajátos a vezetési stílusa, és azt szereti, ha az autó egy bizonyos módon van beállítva, amivel sok pilóta nem tud összhangba kerülni. Persze magadra szabhatod a saját autódat, de a Red Bull általánosságban véve Max stílusának felel meg” – mondta Albon, majd érzékeltette, hogy ez milyen mértéket ölt.

„Én azt szeretem, ha a kocsinak nagyon érzékeny az eleje. Voltam George [Russell] és Charles [Leclerc] csapattársa is, és mindig érzékenyebb első tengellyel mentem, mint ők. De amikor beültem a Red Bullba… Annyira érzékeny volt az eleje, hogy ha ráfújtál a kormányra, a kocsi bekanyarodott. Ha játszotok Call of Duty-val, vagy ahhoz hasonló játékkal, tekerjétek fel az érzékenységet a maximumra. Na, ilyen volt vezetni azt az autót.”

„És mint mondtam, teljesen megértem, hogy miért. Max akkoriban a jövő világbajnokának számított, ezt mindenki világosan látta, így természetes, hogy a csapat olyan autót épít, amilyet ő szeret.”

Alex Albon, Max Verstappen, Red Bull, Bahreini Nagydíj, 2020
Verstappen személyében az egyik, ha nem a legjobb pilótát kapta csapattársul Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

„De egy olyan srácnak, mint nekem, aki egész életében 12 F1-es futamon állt rajthoz, alkalmazkodni kellett egy teljesen más autóhoz és csapathoz. És úgy éreztem, hogy nem teljesítettem rosszul. Az év hátralevő részében csak egyszer végeztem hatodiknál rosszabb helyen, és a legjobb tudásom szerint igyekeztem felvenni a tempót mindenben. Az F1 azonban javarészt arról szól, hogy miként teljesítettél a legutóbbi versenyeden, és még ha nem is éreztem úgy, hogy nincs a Red Bullnál a helyem, a következő év nem volt könnyű. A pandémia mindenre hatással volt, és úgy éreztem, hogy nagyon kellett volna az extra idő az autóban, ami kiesett. Hatalmas szünet volt Abu-Dzabi és az első verseny között, de tudom, hogy ez mindekinek nehéz volt, úgyhogy le kellett szegnem a fejem, és teljesítenem kellett.”

Albon teljesítménye azonban végül kevésnek bizonyult, így a Red Bull a 2021-es szezon végén leváltotta őt Sergio Pérezre, és 2022-re már csak az istálló tartalékja lehetett. A thai-brit pilóta azonban így sem bánta meg, hogy ennyire hamar bedobták a mély vízbe.

„A két dobogós helyezésemre büszke vagyok. Nem tudom, hogy mit tartogat számomra a jövő, de hogy vissza tudok nézni olyan fotókra, amelyeken a thai zászlóval a hátam mögött F1-es dobogón állok, az elég klassz. Ha megmutathattam volna ezeket a fotókat a kis Alexnak, ahogy Ferrari-vörösben ül a gokartjában, biztosan megőrült volna. De a történetemnek az F1-ben messze nincs még vége, és tudom, hogy a java csak ezután jön.”

Alexander Albon, Red Bull, Abu-dzabi Nagydíj, 2020
A 2020-as Abu-dzabi Nagydíj után leváltották Fotó: Giuseppe Cacace/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Természetesen jobban akartam teljesíteni a Red Bullnál, és örültem volna, ha több időm van felkészülni. Bárcsak kicsit más lett volna. De nem bántam meg, mert tudom, mekkora szerencsém volt. És büszke vagyok magamra, hogy mindent beleadtam, még ha olykor nem is ment jól. Ilyen az élet, ilyen az F1, ezt most már tudom.”

Albon az idén második szezonját kezdi a Williamsnél, a téli tesztek alapján azonban továbbra is legfeljebb a középmezőnyben csatázhat, hiszen a grove-iak idei autója is nagyon messze van attól, hogy a dobogós helyezések közelébe lehessen kerülni vele.

Friss