2024. április 26. 14:57

KezdőlapF1A Red Bull megállíthatatlan volt Szaúd-Arábiában, Alonso utólagos büntetéssel bukta el a...

A Red Bull megállíthatatlan volt Szaúd-Arábiában, Alonso utólagos büntetéssel bukta el a dobogót

-

Sergio Pérez győzelmét hozta a harmadik Szaúd-arábiai Nagydíj, amelyen a Red Bull ismét demonstrálta, hogy jelenleg nincs ellenfele. Max Verstappen a második helyig kapaszkodott fel a 15. rajtkockából, de csapattársának utolérésére nem volt esélye. A harmadik helyre a verseny elején kapott büntetése ellenére Fernando Alonso ért oda, de a verseny után kapott még 10 másodpercet, így végül George Russellé lett a dobogó legalsó foka.

Sergio Pérez kezdte az élről, Fernando Alonso a második helyről az idei szezon második versenyét, miközben az időmérő edzésen műszaki hibával küzdő Max Verstappen csak a 15., a kvalifikáción a második időt autózó, de 10 helyes büntetést cipelő Charles Leclerc csak a 12. helyről indult. A 20 fős mezőnyből 16-an a közepes gumin kezdtek, mindössze a 7. helyről rajtoló Lewis Hamilton (kemény), a már említett Leclerc (lágy), valamint a 19. pozícióból kezdő Lando Norris (lágy) és az utolsó helyről induló Logan Sargeant (kemény) nem a sárga oldalfalú Pirelliket választotta.

Akik arra számítottak, hogy Pérez egy pillanat alatt eltűnik majd a távolban, azoknak nem jött be a számítása, Alonso ugyanis lerajtolta a mexikóit, és már az első kanyarban elsőként fordult be. Mivel a spanyol az első kört is az élen zárta, elmondhatta magáról, hogy a 2012-es Német Nagydíj óta (ott a pole-ból rajtolva nyert) először fordult elő vele olyan, hogy az első kör végén az ő neve szerepel az eredményjelző tetején.

Szaúd-arábiai Nagydíj, rajt, Fernando Alonso, Aston Martin
Alonso az élen a rajt után Fotó: Aston Martin

De csak a negyedik körig tartott a kétszeres világbajnok pünkösdi királysága, a DRS engedélyezése után ugyanis Pérez kifékezte őt a célegyenes végén, és még az is belefért neki, hogy blokkolta a bal elsőt, és kicsit elmérte az egyes kanyart.

Az élmezőnyben Pérez, Alonso, Russell, Stroll, Sainz, Ocon volt az első hat sorrendje, majd következett Hamilton, Gasly, Leclerc és Csou. Verstappen felzárkózása eleinte kissé lassan haladt, mert a címvédő nehezen tudott lőtávolon belül maradni az előtte autózókhoz képest az egyes szektorban, ám aztán beindult a Red Bull-henger, és Verstappen 16. körben már Leclerc-t szorongatta az ötödik helyen.

Az 50 körös futam 18. körében azonban jött a nagydíj első és egyetlen biztonsági autós fázisa, amikor Lance Stroll Aston Martinja állt meg a bukótérben. Pérez előnye ezzel szertefoszlott, Alonso viszont anélkül tölthette le 5 másodperces büntetését, amit a rajthelyének nem megfelelő elfoglalásáért kapott (kilógott balra a rajtkockájából), hogy elveszítette a második helyet.

Verstappen eközben mindkét Ferrarit átugrotta, és Russell mögül, a negyedik helyen várhatta az újraindítást. Mögötte Sainz, Hamilton, Leclerc, Cunoda, Ocon és Gasly volt az első tíz további sorrendje.

Verstappennel szemben Russellnek és Alonsónak sem volt ellenszere

Miután a piros Mercedes kihajtott a mezőny elől, Pérez gyorsan faképnél hagyta Alonsót, miközben Verstappen rövidesen elment Russell mellett, majd a spanyolt is levadászta, és csapattársa nyomába eredt. Pérez azonban remek tempót diktált, és folyamatosan 5 másodperc környékén tudta tartani a különbséget, ami soha nem csökkent le 4 másodperc alá.

A Red Bullnál egyedül amiatt izgulhattak, hogy Pérez a fékpedáljára, Verstappen pedig folyamatosan furcsa hangokra panaszkodott, amelyek szerinte a szombaton meghibásodó féltengelytől jöttek. Mérnöke többször is próbálta megnyugtatni, hogy nem látnak semmi rendelleneset az adatokban, de Verstappen erősködött, hogy valami nincs rendben. A tempóján mondjuk ez nem látszott, és a verseny végéig űzte Pérezt, majd az utolsó körben sikerült elvennie a leggyorsabb kört a mexikóitól, így egyetlen ponttal megőrizte vezető helyét a pontversenyben.

Pérez befutója

Hátrébb Alonsónak esélye sem volt tartani a lépést a Red Bullokkal – több mint 20 másodperccel Pérez mögött ért célba –, viszont a Mercedeseket kordában tartotta. Azért a többes szám, mert a kemény gumiról közepesre váltó Hamilton a biztonsági autós fázis után megelőzte Charles Leclerc-t, majd úgy tűnt, hogy Russellt is elkapja, de ez végül nem jött össze neki.

Az Aston Martin spanyolja ezzel együtt nem autókázhatott kényelmesen a leintésig, a hajrá során ugyanis felmerült, hogy nem tölthette volna le a büntetését biztonsági autós fázis alatt. A mögötte éppen, hogy 5 másodpercen belül autózó Russellt őrült hajszára utasította a Mercedes, ám Alonsónak az utolsó körben sikerült 5 másodperc fölé tornáznia a különbséget, ezért úgy tűnt, bebiztosította a dobogót.

Ám miután megtörtént a pódiumceremónia, és a spanyol átvette a harmadik helyezettnek járó trófeát, az FIA felügyelői úgy határoztak, hogy 10 másodperces büntetéssel sújtják őt, mert a csapat nem megfelelően töltötte le a rajt miatt kapott 5 másodperces büntetést, azaz túl korán nyúlt a bokszkiállásnál az autóhoz. A kétszeres világbajnok ezzel elveszítette a dobogót (ami a 100. dobogós helyezése lett volna pályafutása során) és a 4. helyen zárt, a 3. helyet pedig George Russell örökölte meg.

A rosszul letöltött büntetést (a hátsó emelőt kezelő szerelő túl hamar ért az autóhoz):

Az ötödik helyen Hamilton jött be, a 6-7. pozícióban pedig a két Ferrari végzett. Carlos Sainz és Charles Leclerc semmilyen veszélyt nem jelentettek a Mercedesekre.

A vörös autók mögött az Alpine duója végzett, míg az utolsó pontszerző helyet a Cunoda Jukit nagy csatában elkapó Kevin Magnussen szerezte meg.

Stroll mellett a futam másik kiesője a fékhiba miatt búcsúzó Alex Albon lett, míg a McLarenek ismét óriási vesszőfutást produkáltak, miután Piastri és Norris autóján is első szárnyat kellett cserélni a verseny elején.

Friss