back to top
2024. május 26. 23:01

KezdőlapF1Colin McRae tényleg kipróbálta volna magát a Forma–1-ben? – 26 éve úgy...

Colin McRae tényleg kipróbálta volna magát a Forma–1-ben? – 26 éve úgy tűnt, hogy igen

-

Colin McRae neve egybeforrt a rally világbajnoksággal, ám a 2000-es évek elején egy ideig reális lehetőségnek tűnt, hogy a WRC-legenda átnyergeljen a Forma-1-re.

1998. március 22-én röppentek fel először azok a hírek, amelyek szerint Colin McRae hamarosan otthagyhatja a rallyzást, és szakágat váltva a Forma-1-ben folytathatja. Az 1995-ös WRC-szezon bajnoka 1996-ban már tesztelt a Jordannel Silverstone-ban, és nem is ment rosszul, de a PR-eseményből nem lett komoly szándék. 1999-ben azonban úgy tűnt, hogy ő és a Ford is komolyan gondolja az F1-et, noha idősebb McRae az egészet nonszensznek nevezte.

„Tesztelni fogunk vele az év későbbi szakaszában, és ha elég gyors, akkor meglátjuk. A teszt nem a szórakozást szolgálja. Colin egy szinten van Michael Schumacherrel, mindkettejüket körüllengi egyfajta misztikum, és mindketten jók minden körülmények között” – nyilatkozta március 22-én Martin Whitaker, a Ford Motorsport európai vezére, a Ferrari akkori sztárjához hasonlítva a skótot.

Embed from Getty Images

Úgy tűnt, McRae tesztelheti a Stewart SF3-ast (a képen Johnny Herbert az 1999-es Ausztrál Nagydíjon) 

„Egy ideje már gondolkozom a Forma-1-es autó vezetésén, és ha megcsinálom a tesztet, és versenyképes vagyok, akkor meg kell fontolnom, hogy mibe vágok bele. De elkötelezett vagyok, és nincs oka, hogy miért ne vezethetnék a Forma-1-ben” – mondta az akkor 30 éves, azaz F1-es újoncnak kissé már idős McRae, aki 1999-től váltott Subaruról Fordra, miután az előző évben harmadik lett a rally világbajnokságban.

Jimmy McRae, Colin McRae korábban maga is rallyversenyző apja viszont az 1999-es Portugál Rally alatt értetlenségének adott hangot a fiát érintő F1-es pletykák kapcsán, és állította, hogy a Ford sztárjának nincs szándékában váltani.

„Ez nekem mind új, és fogalmam sincs, hogy honnan jön ez a sületlenség. Kevesebb mint egy órával ezelőtt beszéltem vele, és egyáltalán nincs tervben Colinnál, hogy most más irányba terelje a pályafutását. Ő a világ leggyorsabb rallyversenyzője, aki a motorsport legnagyobb gyártójánál versenyez a bajnokság legjobb autójával. Mondják meg, miért akarna a Forma-1-be menni? Szerintem ki fog derülni, hogy kiragadták a szavait a szövegkörnyezetből” – idézte a skót The Herald Jimmy McRae-t.

Ami pedig ennél sokkal furcsább volt, hogy Whitaker is visszakozott, mondván, valóban találkozott az F1-es Stewart Grand Prix-t tulajdonló Jackie és Paul Stewarttal, de nem McRae F1-es debütálása volt a téma. „Beszéltünk, de arról, hogy létrehozunk egy projektet, amelyben a Grand Prix-versenyzőink, Rubens Barrichello és Johnny Herbert kipróbálhat egy Ford Focus WRC-t, cserébe pedig Colin vezethetné az egyik F1-es autónkat. Ez ennyire egyszerű, de valaki fogta ezt az önmagában is jó sztorit, és kreált belőle egy még jobbat.”

Embed from Getty Images

Colin McRae 1999-ben 

Néhány hónappal később azonban úgy tűnt, hogy igenis komolyak a Ford szándékai McRae-vel, ugyanis miután megvásárolták a Stewart-istállót, és eldőlt, hogy a 2000-es szezontól saját gyári csapatukként, Jaguar néven fogják üzemeltetni, ismét szóba került a skót legenda neve legalább egy tesztre, a korábban beharangozott gyakorlás ugyanis végül nem valósult meg.

„Amikor felmerült az ötlet, hogy Colin részt vegyen egy komoly teszten, ez csak egy lehetőség volt. Colin nagyon ki szeretné próbálni az F1-es autót, a Ford pedig komolyan gondolja annak a lehetőségét, hogy 2001-től a Forma-1-ben szerepeltesse őt – nyilatkozta Mark Wilford, a Ford Racing szóvivője. – Colin nagyon gyors volt, amikor első alkalommal vezetett Grand Prix-autót, és magabiztosak vagyunk azt illetően, hogy megint pont olyan gyors lesz.”

„Azt reméltük, hogy jövő hónapban megejthetjük a tesztet, de ez többé nem lehetséges. Colinnak kétéves szerződése van a Ford Rally Teammel, opcióval egy további évre, úgyhogy válthatott volna. Nagyon fontos a rally-s szervezetnek, és most már biztosnak tűnik, hogy újabb évet tölt el a rally világbajnokságban, tavasszal pedig Silverstone-ban tesztel.”

Úgy tűnt, hogy a Ford terve az, hogy a Ferraritól megszerezze Eddie Irvine-t a Scuderiához távozó Rubens Barrichello helyére (ez össze is jött), és az írt párba állítsa a szerződése utolsó évét teljesítő Herberttel, akinek 2000-es szezon végi távozása (mint kiderült, F1-es visszavonulása) megnyitja az utat az addig teszteken (ne feledjük, akkoriban még nem volt korlátozva, hogy mennyit tesztelhetnek a csapatok) felkészülő McRae-nek.

A terv azonban végül ugyancsak dugába dőlt, és McRae sem Stewartot, sem Jaguart nem tesztelt soha, helyette folytatta a rallyzást, és egészen a 2002-es szezon végéig a Ford kötelékében maradt. Hogy megállta-e volna a helyét a Forma-1-ben, így aztán sosem tudtuk meg, de amikor 1996-ban, pusztán marketingfogásként autót cserélt Martin Brundl-lal, a Jordan-istálló akkori pilótájával, úgy is viszonylag versenyképes köröket ment, hogy korántsem érezte magát kényelmesen az autóban

McRae Jordan-tesztje:

Az pedig, hogy mennyire volt valós lehetőség a Jaguarral történő F1-es bemutatkozása, szintén csak ő tudná megmondani, de az nagyon valószínű, hogy kacérkodott a gondolattal, és a Fordnál sem csak pusztán PR-fogás lett volna a teszt.

Friss