back to top
2024. május 22. 23:38

KezdőlapF1Räikkönen dobogóközelben is volt, Button majdnem elájult a NASCAR austini futamán

Räikkönen dobogóközelben is volt, Button majdnem elájult a NASCAR austini futamán

-

Más-más okból kifolyólag, de minkét Forma-1-es világbajnok küzdelmes versenyen van túl a NASCAR-ban. Kimi Räikkönennek remek eredmény is kinézett, míg Jenson Button már annak is örült, hogy végigment Austinban.

Kimi Räikkönen második, Jenson Button első futamán állt rajthoz magyar idő szerint vasárnap késő este a NASCAR Cup Series-ben. Az austini Circuit of the Americason rendezett futamot Tyler Reddick nyerte, míg a 22. helyről induló Jégember a 27. pozícióban szelte át a célvonalat, de egy fél perces időbüntetést miatt csak a 29. helyen rangsorolták. Button eközben 18. lett úgy, hogy többször elgondolkodott azon, hogy feladja a versenyt.

Pedig a 2007-es világbajnok futamában sokkal több is lehetett volna: a verseny nagy részében a középmezőnyben autózó finn egy késői sárga zászlós fázis során ugyanis rengeteg pozíciót nyert, mert közvetlenül a sárga megjelenése előtt járt a bokszban, ezért később már nem jött ki, amivel kevesebb mint 10 körrel a vége előtt a negyedik helyen találta magát.

Ezt a helyezést azonban nemhogy megtartania nem sikerült, hanem végül ő lett az utolsó pilóta azok közül, akik a győztes Reddick-kel azonos körben fejezték be a versenyt, a záró körökben ugyanis óriási káosz alakult ki. A számos baleset és újraindítás miatt végül háromszoros ráadással, az eredetileg tervezett 68 helyett 75 kör után ért véget a küzdelem. A hajrában Räikkönen keményen harcolt, de nem tudta felvenni a versenyt az élmezőnnyel, így folyamatosan pozíciókat veszített, majd meg is pördült, végül pedig 30 másodperces büntetést is kapott, amiért az utolsó körben levágta az első szektorban található S-kanyarokat.

Ehhez hasonló kaotikus újraindításokban volt része a versenyzőknek

„Szerintem nem volt túl rossz – nyilatkozta a 43 éves finn. – Nem volt szerencsénk a balesetekkel, de sajnos ilyen előfordul. Aztán már nem maradt gumink, miközben csak jöttek az újabb újraindítások. A megpördülésem után a gumik teljesen tönkrementek. Sajnálatos, mert ott voltunk, aztán viszont rosszkor voltunk rossz helyen. Az első kanyarokban próbáltunk kimaradni a balhéból, és úgy tűnt, nagyon jók leszünk, de aztán három kanyar múlva valaki már a rossz irányba ment. Volt némi zűrzavar.”

Räikkönennek ez volt a második versenye a Cup Series-ben, és az első, Watkins Glenben megejtett fellépésével ellentétben most legalább célba ért, ami önmagában előrelépés. Azon viszont még nem gondolkozott, hogy mit tartogat számára a jövő a NASCAR-ban, noha Justin Marks, a Trackhouse Racing tulajdonosa korábban kijelentette, hogy a 91-es számú autó bármikor a rendelkezésére áll. 

„Nem tudom, senki sem tudja – felelte a finn veterán a jövőjével kapcsolatos kérdésre. – Annyira sajnálatos, ahogy alakult a verseny vége, de szerintem helyesen cselekedtünk. Ott voltunk. De aztán az újraindításokkal történt, ami történt. Meglátjuk, mit tartogat a jövő, de jelenleg fogalmam sincs. Hosszú verseny volt, a hűtőruhánk a futam felében nem működött, úgyhogy elég nagy volt a forróság a kocsiban. Szórakoztató volt feljönni, de kissé hevesek voltak az újraindítások.”

Kimi Räikkönen, NASCAR, Austin
Kimi Räikkönen Austinban  Fotó: Getty Images / NASCAR

Button már a célba érésnek is örült

Noha 18. pozíciójával a 2009-es F1-es világbajnok érte el a legjobb eredményt az erre a futamra beugrók közül, neki sem volt sima futama, sőt!

„Érzelmi hullámvasút volt – nyilatkozta a versenyt a 24. helyről kezdő pilóta. – Kezdetben borzasztó volt. Szerintem az utolsó helyre estem vissza, és csak úgy voltam vele, hogy »menjetek mind, nekem csak vezetnem kell és be kell állnom egy ritmusra«. Még soha ilyen sűrűn nem szélesítettem ki a kanyarokat, és miközben próbáltam megfelelően pozícionálni az autómat, minden alkalommal elrontottam. Normál esetben, ha kicsit lassabban mész egy kanyarban, senki sem próbál megelőzni kívülről, mert nem tudják bevenni a következő kanyart. Itt viszont igen, mert ha a kerekük melléd ér a következőre, és befordulsz, akkor kiforgatnak.”

„Az első etap igazán rossz és kínos volt a számomra. Azt mondtam, hogy »rendben, srácok, ki kell állnom új gumikért, és levegőre van szükségem, kell némi friss levegő«. Ezt megkaptam, aztán a tempóm jó volt és következetes köröket autóztam. Igazán örültem, és megelőztem néhány autót, ami jó volt.”

„A biztonsági autó kicsit szerencsétlen időpontban jött, mert két körrel voltunk a kiállási ablakunk előtt. Kiálltunk, a következő etap pedig káosz volt. Elvégeztünk pár változtatást is, amelyek nem működtek, hatalmas lett a túlkormányzottság, az azelőtt nagyszerű autót pedig igazán nehéz lett vezetni.”

Jenson Button, NASCAR,
Fotó: James Gilbert/Getty Images/NASCAR

Egyszer Räikkönen is nekiment

„Kimitől is kaptam egy jókora ütést, utána pedig már nem volt ugyanolyan az autó, nem volt minden rendben vele – mondta Button. – Minden alkalommal, amikor befordultam, csikorogtak a gumik, majd hirtelen jött a túlkormányzottság. Igazán nehéz volt, de a vége felé hoztunk néhány jó döntést a kiállásokkal és az új gumikkal. Élveztem az utolsó három újraindítást, jól helyezkedtem és jókat előztem a külső íven.”

A legnagyobb gondot viszont a kimerültség jelentette Button számára.

„Kis híján feladtam, mert kimerültem a hőségtől. Hatalmas volt a forróság, és nem volt szellőztetőm, ami nem segített. Azt hittem, el fogok ájulni az autóban, ezért kétszer egy percre meg is álltam, jeget raktak rám és kaptam rengeteg vizet, aztán folytattam. Nagyon közel álltam ahhoz, hogy kiszálljak a kocsiból, mert azt gondoltam, el fogok ájulni. Nyolc vagy kilenc üveg vizet ihattam meg a verseny alatt, miközben a csapat nyugtatott. Végül ezért értünk el jó eredményt, úgyhogy boldog vagyok.”

Button legközelebb július másodikán, Chicagóban áll rajthoz a Cup Series-ben, de előtte még a Garage 56 NASCAR-csapattal részt vesz a Le Mans-i 24 óráson Jimmie Johnson és Mike Rockenfeller váltótársaként.

Friss