back to top
2024. október 05. 04:55

KezdőlapF1Gokartpályán tesztelt először, majd csalással érte el legjobb eredményét az F1 egyik...

Gokartpályán tesztelt először, majd csalással érte el legjobb eredményét az F1 egyik sereghajtója

-

Morális szempontból megkérdőjelezhető, ám az abban az évben bemutatkozó, a versenyek jelentős hányadára még csak be sem jutó kiscsapat felé tett gesztusként is felfogható tettel érte el Charlie Whiting, az F1 legendás versenyigazgatója, hogy az Onyx Grand Prix első és egyetlen dobogós helyezését ünnepelhesse az 1989-es Portugál Nagydíjon.

1989-ben Húsvét vasárnapján kezdődött el a Forma-1-es szezon, ám nem az újonc Onyx-istállónak, amely hiába utazott el a Jacarepaguában utolsó ízben megrendezett Brazil Nagydíjra, már az előkvalifikáción elvérzett. Persze, az lett volna a csoda, ha továbbjut, a ORE-1 névre hallgató versenyautóval ugyanis korábban egy métert sem teszteltek, mivel nem lett kész időben, és végül az első versenyt megelőzően, egy helyi gokartpályán járatták be.

Szürreális felvétel a múltból – gokartpályán tesztelte első F1-es autóját a kiscsapat (videó)

Nem ez volt azonban az egyetlen szürreális történet, ami megesett abban az évben az istállóval. A korábban a Ferrari és a McLaren színeiben is versenyző, a brazíliai előkvalifikáción Martin Brundle Brabhamjétől több mint 7 másodperccel elmaradó (és hol volt az még a valós élmezőny tempójától) Stefan Johansson kezei között ugyanis a szezon további részében olyannyira életre kelt az Onyx, hogy Franciaországban a két pontot érő ötödik, Portugáliában pedig a csapat történetének végül legjobb eredményének számító harmadik helyen intették le.

Charlie Whiting segített nekik

Az 1989-es szezonban az Onyx autói összesen 16-szor búcsúztak az előkvalifikáción, ami több, mint ahányszor (13) bekerültek a versenyre. A szezon 13. versenyhétvégéjén, Portugáliában azonban az egyikük szárnyalt: Johansson az első helyen zárta a 12 fős selejtezőt (csapattársa, az újonc JJ Lehto nem jutott tovább), majd az időmérőn az Onyx mércéjével mérve világbajnoki címmel felérő 12. rajtkockát szerezte meg.

A csattanó azonban a versenyen jött, amelyen a svéd veterán harmadik lett, méghozzá úgy, hogy egyetlen egyszer sem cserélt kereket, azaz bokszkiállás nélkül teljesítette a távot (akkoriban még nem volt kötelező két különböző keveréket használni, és a tankolás is be volt tiltva).

Embed from Getty Images

A Portugál Nagydíjon 

„Amint túljutottunk a brutális péntek reggeli selejtezőn, a versenyre koncentráltunk. – nyilatkozta Johansson 2020-ban a The Marshall Pruett Podcastban. – Én mindig nagyban támaszkodtam a Goodyear embereire, mivel ők többet tudtak a gumikról, mint bárki más. Pénteken az egyik szettet felkészítettük a versenyre, mentem rajta három kört, felmelegítettem, majd ugyanezt megtettük egy szettel szombaton is. A verseny rajtjánál néhány tizeddel ugyan lassabbak voltak, mint újonnan, de rájöttünk, hogy ha nagyon-nagyon vigyázok rájuk és elképesztően lágyan vezetem az autót, akkor egyetlen szettel végig tudunk menni a versenyen.”

Ez az eljárás később általánossá vált a Forma-1-ben, akkor viszont az Onyx nagy előnyre tett szert vele, de azért nem hozta meg automatikusan a sikert. „Tökéletesen sikerült végrehajtanunk a tervet, a futamon mindenkinek be kellett jönnie friss gumikért. Nagyjából a hetedik-nyolcadik helyig jöttünk előre, ezután pedig elkezdtek kiállni előlünk a többiek kerékcserére. A bal első gumi azonban annyira elkopott, hogy már láttam a gumiréteg alatti acélköpenyt. Csak vártam, hogy mikor fog felrobbanni a kerék, de végül kibírta.”

Természetesen a kiesők is kellettek a remek eredményhez, hiszen többek között mindkét Williams, valamint Ayrton Senna és Nigel Mansell is búcsúzott, de ettől még hatalmas bravúr volt, amit Johansson és az Onyx tett. Csakhogy adódott egy „kis” probléma: az acélköpenyig kopott gumi miatt az autó jó néhány kilogrammal könnyebb lett a megengedettnél, ami a verseny utáni mérlegelésnél azonnali kizáráshoz vezetett volna.

Charlie Whiting, az F1 néhai, 2019-es Ausztrál Nagydíj előtt tragikus hirtelenséggel meghalt versenyigazgatója viszont tett róla, hogy a kiscsapat ne bukja el a számára a világot jelentő dobogós helyezést.

Embed from Getty Images

Johansson pezsgőzik az estorili dobogón 

„A levezető körben kifogytam az üzemanyagból és az autó megállt a pályán. Balestre (az FIA akkori elnöke – a szerk.) dühös volt rám, hogy késve érkeztem a pódiumceremóniára, de hát mit kellett volna tennem, nem tudom üzemanyag nélkül vezetni az autót. Aztán jött a technikai ellenőrzés, a kopott gumik miatt az autó pedig éppen a súlyhatáron volt. Soha nem felejtem el, hogy mit csinált a jó öreg Charlie Whiting, aki jó cimborám volt – idézte fel Johansson. – Mindenki nagyon boldog volt a csapatban, olyanok, akiket évek óta ismert, úgyhogy Charlie előredőlt, és a jobb térdét kicsit rátette a mérlegre, amin az autó volt, ezalatt pedig beszélt a fickókhoz, akik a számokat olvasták el.”

Azaz Whiting biztosította, hogy az autó ne legyen könnyebb a súlyhatárnál, azaz lényegében elcsalta az 1989-es Portugál Nagydíj végeredményét, amit, ha nem tesz, az Onyx a 10. helyett a 15. pozícióban zár a konstruktőri összetettben, a Minardi, a March, a Rial és a Ligier pedig egy hellyel előrébb végez.

Az Onyx Grand Prix jövőjét ugyanakkor ez az eredmény sem biztosította, az istálló ugyanis már az 1990-es szezon végét sem élte meg, és a Magyar Nagydíj után lehúzta a rolót.

Friss