Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója elárulta, hogy már nem jelent problémát a sportágnak, ha egy csapat dominál.
A Forma-1-re az utóbbi évtizedekben jellemző volt, hogy egy-egy csapat és/vagy pilóta sikersorozata rossz hatással volt a nézettségre, hiszen a szurkolók megunták, hogy mindig ugyanaz nyer. Így volt ez Michael Schumacher és a Ferrari 2000-es évek eleji egyeduralmánál, de Sebastian Vettel és a Red Bull, valamint a Mercedes sikerszériája esetében is.
Az F1 utóbbi években tapasztalt robbanásszerű népszerűség-növekedését Stefano Domenicali elnök-vezérigazgató szerint azonban nem érinti hátrányosan, hogy a Red Bull a tavalyi szezon után eddig az idei évben is kiemelkedik, mert az F1 új rajongóit ez már egyáltalán nem ijeszti el.
„Először is, ha egy csapat gyorsabb, mint a többiek, akkor gratulálunk, jobb munkát végeztek. Ha megnézzük a többieket, nagyon közel vannak. Magabiztos vagyok azt illetően, hogy a költségplafonnal a helyzet a jobb versenyzés irányába fog változni. Másfelől viszont, amit érdekes látni az új piacokon, ahonnan az új közönség jön, hogy ez nem igazán fontos tényező. Inkább a mondjuk úgy mohó rajongókra vonatkozik, hogy csökken az érdeklődésük, ha egy autó dominanciáját látják” – mondta Domenicali az F1 befektetőinek tartott online beszélgetésen.
„Az új piacokról érkező új rajongóknak ez nem igazán fontos. Nekünk az, mert azt akarjuk, hogy nagyszerű legyen a versenyzés, de ha ma megnézem, azokon a piacokon, amelyeken növekszünk, ez a faktor nem annyira releváns, mint gondolnák. Ez bizonyos módon nagyon érdekes, és ez az igazság” – folytatta az olasz, majd rátért arra, hogy a 23 idei futamból csak három telt el, ezért ő még akkor sem beszélne az idén is Red Bull-dominanciáról, ha az energiaitalos csapat már 58 ponttal vezet a konstruktőri második Aston Martin előtt.
„Az biztos, hogy még túl korai kijelenteni ezt. Láttuk, hogy a Red Bull az első három versenyen nagyon-nagyon versenyképes volt, de arra számítok, hogy a többiek felzárkóznak, valamint várnunk kell, hogy milyen hatása lesz a tavaly [a 2021-es költségplafon megszegése miatt] kapott, aerodinamikai tesztekre vonatkozó büntetésüknek. A bajnokság nagyon hosszú, és ideális esetben jöhetnek meglepetések a vége előtt.”
A Red Bull tesz is azért, hogy ne legyen túl nagy az előnye?
Noha nyíltan soha nem szokták kimondani, az F1 mindenkori vezetése az FIA-val karöltve egy-egy csapat hosszan tartó egyeduralmát látva cselekedni szokott, és akár a technikai, akár a sportszabályzat változtatásával igyekszik elérni, hogy megszakadjon a hegemónia. Ezért nem éri meg a domináló csapatnak megsemmisíteni a konkurenciát, mert az adott esetben az egyeduralmukat sodorhatja veszélybe.
George Russell ezért nyilatkozta, hogy a Red Bull szerinte tartalékol. „Naná, hogy visszafogják magukat. Szerintem szinte már szégyellik, hogy megmutassák a teljes potenciáljukat. Reálisan nézve valószínűleg 7 tizedes előnyben vannak. Nem tudom, hogy jelenleg hogy áll a tempókülönbség, de Maxnak nincs oka nyomni, ahogy a Red Bullnak sem. Nagyszerű munkát végeztek, ezt meg kell hagyni, nekünk pedig egyértelműen javulnunk kell” – jelentette ki a BBC Chequered Flag nevű podcastjában a brit pilóta.
Természetesen Christian Horner, a Red Bull csapatfőnökének reakciója sem maradhatott el. „Ez rendkívül nagylelkű tőle. Az ő csapatában levő emberek túlságosan jól ismerik az efféle előnyöket” – utalta a Mercedes 2014 és 2020 közötti időszakára.
A Mercedes 2014-ben mindenkit állva hagyott
És nemcsak ezt ismerhetik jól, hanem azt is, hogy milyen az, amikor egy csapat a közbeavatkozástól tartva nem akarja kiteregetni a lapjait, hiszen Paddy Lowe, a Mercedes korábbi technikai igazgatója két éve elismerte, hogy a hibrid-éra első évében direkt fogták vissza magukat.
„Bernie [Ecclestone] össze-vissza rohangált, hogy »Ez egy rémálom, ezek a motorok borzasztók« – emlékezett vissza a Beyond the Grid podcast egyik 2021-es epizódjában. – Az volt az elmélet, hogy amennyiben a Mercedes nevetségesen jónak tűnik, akkor tenni fognak valamit ez ellen.”
„Ezért az időmérőn soha nem tekertük fel a motort a Q1-ben és a Q2-ben, helyette alapüzemmódban futtattuk. Aztán arról ment a vita, hogy mennyire tekerjük fel a Q3-ra. Toto [Wolff csapatfőnök] azt mondogatta a fülemre, hogy »Ez túl sok, ez túl sok.« Én pedig arra gondoltam, hogy »De ha nem szerezzük meg a pole-t, egy rakás szerencsétlennek fogunk tűnni.« El kellett dönteni, hogy mennyire tekerjük fel az erőforrást, hogy még a miénk legyen az első hely. Ez elég hosszú ideig így ment, a 2014-es év nagy részében a motor soha nem volt csúcsra járatva az időmérőn.”
Horner állítása szerint azonban ilyesmiről náluk szó sincs, és amikor spórolnak, azt csak azért teszik, amiért minden más csapat is vissza szokta fogni a tempót. „Bármely versenyről legyen szó, mindig jelen van a tempó menedzselése. Mivel [az ausztráliai] egykiállásos futam volt, és nagyon korán történt meg a kerékcsere, természetesen vigyázni kellett a gumikra, de ők is ezt tették. De [a mezőny végéről rajtoló] Checo [Pérez] nem csak autókázott körbe, miközben körönként 7 tizeddel fogta vissza magát, mert nem akarta megmutatni a valós tempóját. Ezen a futamon egyértelműen kicsit összébb rázta a mezőnyt” – mondta Horner.
Sok szurkolónak rossz, a szervezőknek nagyon jó hír érkezett 2023-as Magyar Nagydíjról
Azt ugyanakkor nem lehet elvitatni, hogy a Red Bull a mezőny fölé nőtt, és amennyiben így folytatja, sokkal simábban fogja megnyerni az idei világbajnoki címet a tavalyinál. És mivel a szabályok 2026-ig változatlanok maradnak, mindez nem sok jót vetít előre a riválisoknak az elkövetkező évekre, különösen Domenicali szavainak tükrében. A jelek szerint ugyanis az F1-nek már nem égetően fontos, hogy ne mindig ugyanaz nyerjen, és amíg a sportág népszerűségének növekedése ezzel együtt is töretlen, lehet, hogy nem feltétlenül avatkoznak majd közbe.