2024. május 05. 15:47

KezdőlapF1„A legnagyobb szar volt, amit valaha építettek"  – az autó, amitől Lauda...

„A legnagyobb szar volt, amit valaha építettek”  – az autó, amitől Lauda is dühbe gurult

-

Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke könyvében felidézte, mennyire siralmas állapotok fogadták a Forma-1-ben csúnyán megbukó Jaguar-istállónál.

Miután a Ford az idén bejelentette, hogy közel 20 éves távollét után a Red Bull partnereként visszatér a Forma-1-be, felidéztük, hogy az amerikai gyártó 2000 és 2004 között Jaguar néven futó gyári csapatával miként rontott el mindent, amit csak el lehetett. A vállalati szemlélettel irányítani próbált gárdánál dolgozott 2001 és 2002 között a napjainkban a Haas csapatfőnökeként tevékenykedő Günther Steiner is, aki nemrég megjelent könyvében, a  „Surviving to Drive”-ban felidézte, mennyire siralmas volt ez az időszak.

Laudának a vízért is fizetnie kellett – elképesztő sztorik a Ford-vírus terjedéséről a Jaguarnál

A Ford gyári rallycsapatától érkező szakembert a Jaguarhoz csapatfőnökként szintén 2001-ben csatlakozó Niki Lauda vitte az istállóhoz, hogy legyen annak ügyvezető igazgatója. Ahogy a 2001-es, R2-es, úgy a 2002-es szezonra megalkotott R3-as modell fejlesztésére sem volt egyiküknek sem ráhatása.

„Az autó a legnagyobb darab szar volt, amit valaha építettek. Azelőtt fejlesztették, hogy Niki és én csatlakoztunk – írta a nyilván kissé túlzó Steiner. – Az egyetlen dolog, amit fel lehet hozni a kocsi mellett, és tényleg ez az egyetlen, hogy szinte nem állított elő leszorítóerőt, úgyhogy jól ment az olyan, nagysebességű pályákon, mint Monza. Persze, ha nem esett ki. A maradék 16 versenyen Eddie hatszor ért célba és tízszer nem. A többi szarság mellett mindig ez volt a gond a Jaguarral. Öt szezon alatt 69 kiesésük volt.”

Irvine Monzában a harmadik helyre hozta be az R3-as B-változatát, ami a Jaguar fennállásának második, egyben utolsó dobogós helyezése volt. Az első szintén az ír pilóta szerezte a 2001-es Monacói Nagydíjon. A kocsi 2002-ben 34 alkalomból mindössze 15-ször láttam meg a kockás zászlót, ami mindössze 44%-os arány, pontot pedig az említett monzai versenyhétvégén kívül csak Belgiumban és Ausztráliában szerzett. Előbbi versenyen Irvine a hatodik, utóbbin negyedik lett.

Embed from Getty Images

Irvine, ahogy a harmadik helyen ér célba Monzában 

A Haas csapatfőnöke egy anekdotával is érzékeltette, hogy mennyire siralmas volt a helyzet az F1-es részvételhez „mi vagyunk a Ford, úgyhogy nyernünk kellene” alapon hozzáálló istállónál.

„Úgy emlékszem az autó bemutatójára, mintha tegnap lett volna. Akkoriban az F1-es autóbemutatók mindig nagyon látványosak voltak, függetlenül attól, hogy mennyire volt rossz az autó. Közvetlenül a bemutató előtt Nikinek volt egy megbeszélése a mérnökökkel, és amikor kijött onnan, teljesen maga alatt volt. »Tudod, hogy a tavalyi autó szar volt, igaz? Nos, az idei még annál is rosszabb lesz. Életemben nem láttam még annyira mérges embert. Niki vért akart. Éppen készült kiállni száz újságíró elé, hogy elmondja, milyen nagyszerű az autó, miközben szar volt.”

A 2001-es autóról ráadásul Laudának személyes tapasztalatai is voltak, hiszen 2002 januárjában, 53 évesen maga is kipróbálta azt Valenciában.

Steiner és Lauda végül a 2002-es szezon végén távoztak a Jaguartól.

Friss