back to top
2024. június 16. 03:47

KezdőlapF1Veszítettek a lázadók - 25 éve száműzték az X-szárnyúakat az F1-ből

Veszítettek a lázadók – 25 éve száműzték az X-szárnyúakat az F1-ből

-

Oké, tudjuk, nem a Star Wars-ból ismert lázadóűrhajóval versenyzett több csapat is az 1998-as szezon elején, hanem az X-szárnyúnak keresztelt, elsőként 1997-ben a Tyrrell által bevetett aerodinamikai megoldásról van szó, amelyet az 1998-as idényben még a Ferrari is átvett. Az utolsó színre lépésük pedig napra pontosan 15 évvel ezelőtt, az 1998-as San Marinó-i Nagydíjra esik.

Sok furcsa és esztétikusnak távolról sem nevezhető megoldást láttunk már a Forma-1-ben. Persze, megítélés kérdése, de alighanem ezek egyike volt az elsőként az 1997-es, Harvey Postlethwaite, Mike Gascoyne és Tim Densham felügyelete mellett készülő Tyrrell 025-ösön feltűnő X-szárny. Az egykor szebb napokat látott istálló utolsó előtti idényében bevetett megoldása lényegében két, az oldalszekrényre erősített tartópilléreken levő miniszárnyból állt, amelyet a nagyobb leszorítóerőt igénylő pályákon használtak. Ezek nagyjából 5%-kal növelték a leszorítóerőt, miközben magasságuk miatt kevésbé voltak érzékenyek az elöl haladó által generált turbulens légáramlatokra.

Embed from Getty Images

Jos Verstappen az 1997-es Monacói Nagydíjon 

Az elgondolás elsősorban költséghatékonysága miatt volt vonzó a szerény anyagi körülmények között működő, a szabályokban levő kiskaput így is megtaláló csapatnak, de olyannyira bevált, hogy az 1998-as szezon elején több rivális is elkezdett kísérletezni vele. Mivel arra az évre keskenyebben lettek az autók (ezáltal az aerodinamikai felületek mérete is csökkent), valamint megérkeztek a bordázott abroncsok, a kocsik jelentős mértékű leszorítóerőt veszítettek. A Tyrrellnek így kapóra jött az X-szárny, és a 026-os modellt már annak figyelembevételével tervezték ahelyett, hogy utólag szerelték volna fel az „áramszedőket.”

A Tyrrell által elért aerodinamikai nyereség oda vezetett, hogy az 1998-as San Marinó-i Nagydíjon nem kevesebb, mint öt istálló, a Tyrrell, a Sauber, a Jordan, a Prost és a Ferrari alkalmazta már az „ikertornyokat”, utóbbi kettő pedig az eredeti verziónál talán valamivel fogyaszthatóbb kinézetű egypilléres megoldást használt.

A Tyrrell kezdte, aztán a többiek folytatták:

Az imolai versenyt követő Spanyol Nagydíj előtt az FIA azonban azok veszélyességére hivatkozva betiltotta a toldalékszárnyakat, mondván, a bokszutcában és a pályán is eltalálhatnak másokat, ha leszakadnak. Előbbire egyébként az Argentin Nagydíjon majdnem sor is került, amikor Jean Alesi jobb oldali szárnya beleakadt az Arrows-istálló előtti sűrített levegős vezetékbe, amikor a francia kilőtt a szerelői közül. Szerencsére senki nem tartózkodott a közelben.

Az 1998-as San Marinó-i Nagydíjon használt X-szárnyak:

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Friss