2024. április 18. 21:33

KezdőlapF1Máris megvan az új F1-es szabály első két "áldozata"

Máris megvan az új F1-es szabály első két „áldozata”

-

Miután a csapatok nem hagyták, hogy az FIA bezárjon egy kiskaput a szabályokban, azt kihasználva két csapat egy-egy pilótája is kiírta magát a szombati időmérő utolsó szakaszából.

A Forma-1 az Azeri Nagydíj hétvégéjén vezette be a sprintfutamos versenyek újragondolt formátumát, amelyen a pénteki időmérő nem a sprint, hanem a vasárnapi verseny rajtsorrendjéről dönt, szombaton pedig a sprint előtt nem a második szabadedzést, hanem a sprint rajtsorrendjét meghatározó időmérőt rendezik.

Jönnek az őrült roncsderbik és káoszfutamok az F1 új lebonyolításával?

Erre, az egy órás helyett 45 perces, ugyanúgy három részből álló, kieséses rendszerben zajló időmérőre azt a szabályt hozták, hogy az első két szakaszában egy-egy közepes, az utolsóban pedig egy-egy szett lágy gumit használhatnak fel a versenyzők, és mindhárom garnitúrának újnak kell lennie. A szándék tehát az volt, hogy minden csapat spóroljon meg három új szettet, a szabály megfogalmazásában azonban maradt egy kiskapu, amelyet az FIA ugyan pénteken megpróbált bezárni, a csapatok nem szavazták meg azt.

Ez azt jelenti, hogy amennyiben nem akarnak, nem kell új szettet spórolniuk az istállóknak, és azt a hétvége korábbi részében, azaz vagy a szabadedzésen, vagy a pénteki időmérőn felhasználhatják azt vagy azokat. A McLaren és az Alpha Tauri pedig ki is használta ezt a kiskaput, és Lando Norris, illetve Cunoda Juki esetében már a tegnap ellőtte a szombati időmérőre fenntartott lágy szettet.

Cunoda Juki, Alpha Tauri, Azeri Nagydíj
Cunoda az összes lágy gumiját elfogyasztotta tegnap  Fotó: Alex Pantling/Getty Images/Red Bull Content Pool

Norris az időmérő harmadik szakaszában használta azt fel, aminek köszönhetően a 7. helyen végzett, míg az Alpha Taurinál már a szabadedzésen mindkét autóra feltettek egy extra lágy szettet, hogy felkészültebbek legyenek az időmérőre. A húzás ugyanakkor nem jelentett előnyt, mivel Cunoda a tréningen lekoccolta a falat és defektet kapott, így az egyik lágy garnitúra mehetett is a kukába, Nyck de Vries pedig már a Q1-ben nekiment a falnak és kiesett. A japán ezzel szemben a Q3-ig menetelt, és ott a 8. helyen zárt.

Mivel de Vries a balesetével gumit spórolt, neki így is megmaradt az extra szettje egy esetleges mai Q3-as szereplésre, Cunoda és Norris viszont nem vehet részt a mai időmérő harmadik szakaszában, ha bejut oda, mivel nincs már egyetlen új lágy gumiszettje sem.

Lando Norris, McLaren, Azeri Nagydíj
Az utóbbi versenyek szenvedése után a McLaren remek időmérőt futott pénteken  Fotó: Andy Hone / LAT Images

„Tudatos stratégia volt, hogy a lehető legtöbbet kihozzuk a verseny rajtrácsáról döntő időmérőből – idézi az Autosport a McLaren szóvivőjét Norris gumistratégiájáról. – Sokkal több pontot lehet szerezni vasárnap, így az a fontosabb verseny, azt részesítjük előnyben.”

„Noha számos új aerodinamikai elemet hoztunk ide, az elmúlt futamok alapján arra számítottunk, hogy nem fogunk bejutni a Q3-ba – ismerte el Jonathan Eddolls, az Alpha Tauri vezető versenymérnöke. – Emiatt nagy hangsúlyt fektettünk az időmérős felkészülésre a szabadedzésen, hogy megadjuk az esélyt, hogy a lehető legjobb rajthelyet szerezzük meg vasárnapra, amikor a legtöbb pontot lehet szerezni. Ezért mindkét pilótánk két szett lágy és közepes gumit használt fel a szabadedzésen. Ennek hátulütője az volt, hogy nem maradt új gumink a Q3-ra, de Juki fantasztikus kört rakott össze a Q3-ban használt gumikon, és szerezte meg a 8. rajtkockát vasárnapra.”


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss