back to top
2024. november 22. 07:29

KezdőlapF1A B-csoportos rally korát idézte az Azeri Nagydíj vége - az FIA...

A B-csoportos rally korát idézte az Azeri Nagydíj vége – az FIA saját embereit kritizálta érte

-

Noha egy évvel ezelőtt is történt hasonló, az FIA-nak egy annál sokkal veszélyesebb szituáció kellett ahhoz, hogy újragondolja a futamok végi protokolljait. Esteban Ocon az Azeri Nagydíj utolsó körében nem volt messze attól, hogy embereket üssön el, noha az Alpine sportigazgatója szerint nem volt nagy a veszély.

Nem várt „izgalmakat” hozott az egyébként meglehetősen egysíkú Azeri Nagydíj utolsó köre, amikor a kötelező kerékcseréjét ekkor letöltő Esteban Ocon egy seregnyi fotóssal és egyéb, bokszutcában dolgozó személyzettel találta szemben magát a bokszutca elején.

A nagy tempóval érkező, majd a sebességhatárra lelassító Alpine-pilóta szerencsére senkit nem ütött el, de nem kizárólag az ő érdeme ez, mivel a fotósok is kapcsoltak, és az utolsó pillanatban félreugrottak előle. Amennyiben azonban Ocon néhány másodperccel később érkezik, egy kordonnal is szembetalálta volna magát, azt ugyanis az FIA egyik embere pont abban a pillanatban akarta a tartópóznához kapcsolni, amikor a francia versenyző megjelent.

Ezek után nem meglepő, hogy a sportfelügyelők beidézték az FIA azon személyzetét, akik a parc fermé felállításáért felelnek, azaz a Nemzetközi Automobil Szövetség, ha úgy tetszik, saját embereit állította a szőnyeg szélére.

A felügyelők „szerencsésnek” nevezték, hogy az esetnek „nem lett súlyos következménye”, és elrendelték a futam végi protokoll azonnali felülvizsgálatát.

Ezt látta Ocon:

„A felügyelők meghallgatták az FIA képviselőit, és megállapították, hogy az illetékes képviselők lépéseket tettek a parc fermé-terület kialakítására, valamint engedélyezték a média és más személyzetnek, hogy a verseny utolsó körében a bokszutca elején és a bokszfalon gyülekezzenek, miközben a bokszutca nyitva volt és Ocon még nem teljesítette az utolsó bokszkiállását” – olvasható a felügyelők által kiadott közleményben.

„Nem volt szokatlan, hogy az FIA képviselői közvetlenül a verseny vége előtt beengedtek ilyen személyeket a bokszutcába a parc fermére és a pódiumceremóniára való szokásos felkészülés részeként. Ebben az esetben azonban volt egy pilóta, akinek az utolsó körben ki kellett állnia a bokszba, ami nagyon veszélyes helyzetet teremtett azok számára, akik akkor a bokszutcában tartózkodtak.”

Éppen akkor készültek rögzíteni a kordont, amikor Ocon versenytempóban megérkezett a bokszbejáratba

„Szerencsésnek tartottuk, hogy a mai történéseknek nem voltak súlyos következményei. Hangsúlyoztuk, hogy a rendezvény biztonságos és rendezett lebonyolításának követelményei a legfontosabbak. Ezt az FIA csapata is elismerte. Részletesen végigjártuk a vonatkozó eljárásokat és protokollokat az FIA képviselőivel, és megköveteltük tőlük, hogy haladéktalanul tegyenek lépéseket ezen eljárások és protokollok újragondolására az érintett érdekelt felekkel (beleértve a FOM-ot, a csapatokat és az FIA-t is), hogy ez a helyzet ne fordulhasson elő újra.”

„Az FIA képviselői sajnálatukat fejezték ki a történtek miatt, és biztosítottak minket arról, hogy ezt a következő eseményig időben megteszik.”

Nem tanultak a korábbi esetekből

Az igazán megdöbbentő a mostani esetben nem is az volt, hogy az FIA elkezdte végrehajtani az ilyenkor szokásos protokollt, és eközben megjelent egy autó a bokszutcában, hanem az, hogy ebben semmi váratlan nem volt, hiszen borítékolható volt, hogy Ocon ki fog állni, mivel a rajt óta ugyanazon a kemény gumiszetten haladt. Chris Medland, a RACER bokszutcai riporterként dolgozó újságírója – és még elég sokan – például tökéletesen tisztában volt ezzel, és megpróbálta figyelmeztetni az FIA-t, de elkésett.

Az pedig, hogy nem ez volt az első hasonló eset, még érthetetlenebbé teszi, hogy nem sikerült mostanáig felkészülni az ilyen helyzetekre. Az hagyján, hogy az 1974-es Brit Nagydíjon Niki Lauda kész tömeggel találta szemben magát, amikor defektes kerékkel a bokszba hajtott, de nem kell közel 50 évet visszamenni az időben ilyesmihez.

Elég csak a tavalyi Ausztrál Nagydíjig, amelyen Alex Albon hajtott a futam végén a bokszba, hogy letudja a kötelező kerékcseréjét, és amikor igyekezett vissza a pályára, egy csapat VIP-vendég sétált vele szembe, de szerencsére nem a gyorssávban. Lauda kiállásával ellentétben ez ugyanolyan előre tudható bokszlátogatás volt, mint Oconé.

Forrás: F1 TV

Ezek után több mint jogos felvetés, hogy miként fordulhat elő hasonló egy évvel később, és miért nem volt senki, aki tisztában volt vele, hogy egy autó még nem tudta le a kötelező kerékcseréjét.

„Nem akarunk ilyesmit látni. Nem értem, miért kezdjük el előkészíteni a pódiumceremóniát, miközben még zajlik a verseny, van hátra egy kör, és van, aki még nem állt ki kerékcserére. 300 km/h-val érkezve, nagyon későn fékezve látni a kordont és az embereket őrület. Óriási baj lehetett volna belőle. Beszélni kell erről, mert nem akarjuk ezt látni. Ha elmérem a féktávot, katasztrófa történhetett volna” – nyilatkozta Ocon a verseny után.

Alan Permane, az Alpine sportigazgatója egyetértett pilótájával.

„Láttunk már ilyet korábban. Nem tudom, miért engedik be oda a fotósokat, miközben megértem, hogy le akarják kapni, ahogy az autók érkeznek a parc fermébe és minden ilyesmi. De a bokszutca még nyitva volt, a pályán verseny folyt. Nem gondolom, hogy rakétatudomány lenne végiggondolni ezt, szerintem elég egyszerű a képlet.”

„Esteban 80 km/h-val haladt, úgyhogy elég gyorsan meg tudott volna állni, ha arra van szükség. Úgyhogy, míg elég ijesztő volt kívülről, biztos vagyok benne, hogy teljesen irányítása alatt tartotta a helyzetet, és senki sem volt komoly veszélynek kitéve. De kicsit olyan volt, mint egy jelenet a B-csoportos rallys időkből, nem igaz? Amikor a nézők a pályán álltak, és szétrebbentek, ahogy odaért az autó. A legnagyobb bajt az okozhatta volna, ha az emberek nem figyelnek, de [Ocon] ott már nem ment gyorsan” – világított rá Permane arra, hogy azért nem csak a pilótán múlt a baleset elkerülése, hiszen, ha valaki az utolsó pillanatban lép be elé, kizárt, hogy meg tudott volna állni.

A B-csoportos korszak 1986-ban részben azért ért véget, mert nem tudták kordában tartani a nézőket. Ezzel szemben az FIA várhatóan már a hétvégi Miami Nagydíjra szigorítani fog a protokollján, és mostantól szigorúbban ellenőrzi, hogy ki és mikor léphet be a bokszutca területére.

Friss