Laurent Rossi, az Alpine ügyvezető igazgatója nem elégedett az istálló, azon belül is Otmar Szafnauer csapatfőnök teljesítményével. Sajtóértesülések szerint a tavalyig a Ferrarit irányító Mattia Binottót is megkeresték, de a francia alakulat korábbi főnöke is szóba került.
Az Alpine idén arra készült, hogy minimum stabilizálja a helyét a középmezőny élén, és esetleg megközelítse az élcsapatokat. A terv azonban egyelőre több szempontból sem jött össze: egyrészt az Aston Martin átugrotta őket, és jelenleg a silverstone-i istálló is egyértelműen az élmezőnyhöz (vagy ha úgy tetszik, a Red Bullt tisztes távolságból követő csapatokhoz) tartozik, másrészt a francia alakulat ezt figyelembe véve sem teljesít jól.
Jelenleg csupán a hatodik helyet foglalják el a konstruktőri tabellán, és bár kétségtelen, hogy ez nem adja vissza a valós képet az erőviszonyokat illetően, azért az nem fest jól, hogy a sok mindennek elhordott McLaren ugyanannyi ponttal rendelkezik, mint ők. Ehhez persze kellett a melbourne-i ütközés is a két pilóta, Pierre Gasly és Esteban Ocon között, de Bakuban az autó is katasztrofálisan szerepelt.
„Ha az ember kiváló szimulációs eszközökkel rendelkezik, akkor már az optimumhoz elég közeli beállításokkal kezdi a hétvégét – nyilatkozta Otmar Szafnauer csapatfőnöke. – Ha igazán jó eszközeink lennének a szimulációra, akkor a szabadedzéseken már három kör után is meglehetősen elégedettek lennénk. Ehelyett több pályaidőre van szükségünk [az autó] optimalizálásához, míg más csapatok nyugodtabbak lehetnek.”
Miamiban már egy fokkal jobban szerepeltek, és Gasly az ötödik helyről indult, a futamon pedig csak a négy élcsapat pilótái előzték meg, így a nyolcadik pozícióban zárt. Azonban ekkor is látszott, hogy még a versenyen negyedik erőnek számító Ferrarihoz képest is hatalmas a különbség, és az amerikai szakember szerint ez rövid távon nem is fog változni, amíg az FIA nem lép közbe.
„Ahhoz, hogy a 2026-ban életbe lépő szabályok idejében versenyképesek legyünk, új tesztpadra van szükségünk – magyarázta. – Ami most van, az nem elég ehhez, ezért ezt a pénzt el kell költenünk. Azonban, ha erre költjük, akkor a költségplafon miatt másra már nem lesz lehetőségünk. Az FIA-nak tehát meg kell engednie, hogy az infrastruktúra bizonyos részei a költségvetési korláton kívül legyenek, és mi dolgozunk is ezen.”
A Renault 2016-ban tért vissza konstruktőrként a Forma-1-be, azóta csak annyi változás történt, hogy a csapatot 2021-ben átbrandelték, így jelenleg Alpine néven működik. A visszatérés óta mindössze egy futamot nyertek, és további négy alkalommal állhattak fel a dobogó harmadik fokára, ami ennyi idő alatt egy ilyen márkától nem számít sikernek. Ráadásul úgy tűnik, hogy az idei célokat sem teljesítik.
„A cél a negyedik hely volt, és az is marad – szögezte le Laurent Rossi, az Alpine ügyvezető igazgatója. – A csapat fejlődött az elmúlt két évben, és ugyanaz, mint tavaly, szóval nem fogadok el mást, mint a negyedik pozíció. Az Aston Martin kevesebb mérnökkel rendelkezik, mint mi, és nincs saját szélcsatornája. Az erőforrások tehát nem jelenthetnek kifogást. A kreativitás és a munka hatékonysága jelentik a különbséget.”
A francia szakember még a miami hétvégén odáig ment, hogy amatőrnek nevezte saját csapata működését. Könnyen lehet, hogy a balhét Szafnauernek kell elvinnie. A román származású szakember tavaly csatlakozott az istállóhoz, és bár az összetettbeli negyedik hely sikernek számított, már akkor is voltak baljós jelek. Rossi egyértelműsítette, hogy többet vár tőle.
„Nem mindent Otmar csinál, de a felelősség az övé – hangsúlyozta, majd azt is kifejtette, hogy mi zavarja őt a legjobban. – Azért szerződtettük őt, hogy elérje a célokat, amelyeket jelenleg nem teljesítünk. Későn kezdtünk a többiekhez képest, és nehéz év áll előttünk. Elfogadom a hibákat, de azt nem, hogy kétszer követjük el őket. Nem tanulunk a hibákból.”
A sajtóban pedig már Szafnauer esetleges utódjának személyéről is felmerültek pletykák. A FORMU1A.UNO értesülései szerint az Alpine megkereste a 2019-től 2022-ig a Ferrarit irányító Mattia Binottót, ám a svájci szakember állítólag visszautasította az ajánlatot. Rajta kívül Éric Boullier neve is felmerült, aki 2010-től 2013-ig már irányította az istállót (2012 és 2013 között Lotus néven), majd 2015 és 2016 között a McLaren csapatfőnöke is volt.