back to top
2024. május 22. 19:45

KezdőlapF1Megint elcsalhatja valamelyik F1-es pilóta a monacói időmérőt?

Megint elcsalhatja valamelyik F1-es pilóta a monacói időmérőt?

-

A korábbi versenyző szerint a Hercegségben benne van a pakliban, hogy ilyesmi megtörténik, ezért nem szabad a végére hagyni a gyorskört az időmérőn. Arról is beszélt, hogy Sergio Pérez tavaly szerinte szándékosan pördült meg.

A Monacói Nagydíj – noha versenyzésre teljességgel alkalmatlan pályán rendezik – sok szempontból különleges, és akár tetszik, akár nem, ez az F1-es szezon egyik fénypontja. Ugyanakkor a verseny helyett sokszor már a szombati időmérő eldönti a győztes kilétét – kivéve persze, ha leesik az eső, vagy az első helyezett csapata elrontja a stratégiát, esetleg mindkettő –, ami nem jó, viszont fokozottan izgalmassá teszi a kvalifikációt.

Mindezt természetesen a versenyzők is tudják, ezért a szokottnál is elszántabban igyekeznek minél előkelőbb rajthelyet elérni, ez pedig olykor a szabályosság határain kívül eső cselekedetekhez vezet. Ki ne emlékezne Michael Schumacher híres „parkolására” a 2006-os időmérőn, vagy Nico Rosberg több mint gyanús elfékezésére 2014-ből. Mindkét esetben az volt az elkövető motivációja, hogy megakadályozza a mögötte érkezőket a köridejük megjavításában, és így bebiztosítsa magának a pole-t. Rosbergnek ez összejött, Schumachert viszont megbüntették és a rajtrács végére száműzték.

Schumacher monacói „hibája”:

Aztán ott volt Charles Leclerc nagyon sokba került autótörése 2021-ben. A monacói pilóta esetében persze a szándékosság nem igazán merült fel, hiszen ripityára törte a Ferrarit a Q3 végén, amikor ő állt az élen, ám az bőven benne van a pakliban, hogy ő is többet kockáztatott a megszokottnál, mondván, legfeljebb hibázik, és azzal biztosítja be az első helyet.

Sergio Pérez esetében tavaly utólag azonban nemhogy felmerült a csalás, hanem sajtóhírek szerint a mexikói ezt a következő versenyen a Red Bullnak beismerte. Pérez tette végül a hírhedt brazíliai balhéhoz vezetett közte és a Monacóban történteket nem felejtő Max Verstappen között, és bár hivatalosan senki nem jelentette ki, hogy Pérez direkt pördült meg a tavalyi monacói időmérőn, olyan újságírók és szakértők állították ezt, akik nem tettek volna ilyet, ha nem lettek volna biztosak a dolgukban.

Közéjük tartozott Jolyon Palmer, a Renault korábbi pilótája is, aki az F1 TV monacói felvezető műsorában ismét kitért az esetre, és kijelentette, hogy „az ilyesmi újra megtörténhet.”

Verstappen már Pérezt fenyegeti? – az idei év csalása állhat a háttérben

Palmer két újságíróval, Will Buxtonnal és Lawrence Barrettóval beszélgetett a stúdióban, amikor Buxton a Verstappen és Pérez közötti rivalizálás taglalásánál felvetette, hogy amennyiben erről esik szó, „vissza kell mennünk egy évet, és meg kell néznünk, hogy mi történt a tavalyi időmérőn, mert annak a hatásai egészen a szezon végéig és az idei év korai szakaszáig elkísértek minket.”

„Nincsenek most telemetriai adataink, de Jolyon, te nagyjából százezerszer megnézted. Az alapján, amit hallottál, és amit látni lehetett a telemetrián, szándékos volt?” – tette fel a kérdést Buxton a mellette ülő Palmernek.

„Őszintén szólva, szerintem igen. Akkoriban erre senki nem figyelt fel, és miért is tette volna, hiszen [Pérez] a harmadik helyen volt – utalt arra az expilóta, hogy Pérez még csak nem is a pole-t „védte”, hanem pusztán az éppen negyedik helyen álló Verstappen előtt akart végezni.

„Miért tett volna ilyet? De hirtelen a gázra lépett nagy kormányszöggel párosulva, Verstappen tábora a Red Bullnál pedig eléggé biztos volt benne, hogy szándékosan csinálta. És amikor megnéztem, én is ezt gondoltam” – ecsetelte Palmer.

Itt a bizonyíték, hogy Pérez szándékosan törhette össze a Red Bullt Monacóban

„Eléggé agyafúrt volt – folytatta az expilóta, majd rátért arra, hogy Monaco kifejezetten alkalmas az efféle piszkos trükkökre. – Ez az a fajta pálya, amelyen ezt ártatlan balesetnek lehet álcázni. Leclerc-nek is volt egy néhány éve. Az is szándékos lett volna? Nem úgy nézett ki, aztán Bakuban is megtette, amikor ideiglenesen az első helyen állt. Szerintem ez egy olyan pálya, ahol nem lehet az utolsó mért körre hagyni a dolgot, hanem már a Q3 első körében elsőnek kell lenned, mert az ilyesmi újból megtörténhet.”

Kérdés, hogy az aktuálisan első helyet elfoglaló versenyző agyán mikor fut át ismét, hogy nem akarja elveszíteni a fél futamgyőzelemmel felérő pole-t. Alighanem Péreznek ilyesmi már eszébe sem jutna, de vajon más megtenné ugyanazt, amit a mexikói tavaly?

Friss