Charles Leclerc hiába érte el a harmadik időt a Monacói Nagydíj időmérő edzésén, ennél hátrébbról kell rajtolnia a csapata figyelmetlensége miatt.
Már rögtön azután, hogy a televíziós közvetítésben megismételték, sejteni lehetett, hogy Charles Leclerc büntetést fog kapni a Monacói Nagydíj időmérő edzése után, amiért a Q3 végén az alagútban feltartotta a mögötte gyorskörön érkező Lando Norrist. Az F1 TV-n a fedélzeti kamerás felvételekből kiderül, hogy Leclerc-nek a mérnöke nem szólt időben, hogy mögötte még érkeznek, így a monacói versenyző csak akkor reagált, amikor a tükörben észlelte a nagy tempóval őt utolérő McLarent.
Leclerc szokásával ellentétben ezután nem mondott semmit a rádióban (elképzelhető, hogy nem akarta túlságosan felhívni a figyelmet az esetre), de a pilótafülkében a két kezét összetéve magyarázott valamit a sisak alatt, nem sokkal később pedig már jött is az FIA-tól a hivatalos értesítés, hogy a felügyelők beidézték a monacói pilótát.
Videón az eset:
A closer look at the incident between Norris and Leclerc in the tunnel 👀#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/uxp1jIRhq1
— Formula 1 (@F1) May 27, 2023
A felvételeket látva nehezen lehetett elképzelni, hogy a monacói pilóta megússza büntetés nélkül, és nem is úszta, a felügyelők három hellyel sorolták hátra a rajtrácson, így a vasárnapi versenyt a harmadik helyett a hatodik rajtkockából kezdheti.
Az indoklásban a felügyelők a két pilóta és a csapatok képviselőjének meghallgatása, a GPS-adatok és a pályabírói rendszer, a videók, az időmérési adatok, a csapatrádiók és a fedélzeti kamerás felvételek vizsgálata után azt írták, Leclerc és Norris egyetértett abban, hogy a monacói pilóta az adott szituációban nem nagyon tehetett mást, hogy elkerülje a feltartást. A felügyelők ezért úgy vélték, Leclerc ésszerű módon reagált a kék zászlóra, de már túl későn.
A csapatrádió meghallgatása alapján pedig arra jutottak, hogy a csapat „nem figyelmeztette Leclerc-t Norris közeledéséről egészen addig, amíg Norris közvetlenül Leclerc mögé nem ért.” A felügyelők kiemelték, hogy a Leclerc és csapat közötti rádiózás ekkor teljes egészében az ellenfelekkel való versenyzésről és nem a forgalomról szólt, „miközben ezen a pályán ez kritikus feladat.”
A felügyelők ezután kijelentették, hogy „Leclerc tehetett volna az alagút bejárata előtt azért, hogy elkerülje a feltartást, ha megfelelő időben figyelmeztetést kapott volna a csapatától, különösen azt figyelembe véve, hogy Norris közeledése világosan látszott a pályabírói rendszeren.” Ezután hozzátették, hogy a korábbi évek hasonló eseteiben a csapat cselekvése vagy annak hiánya nem enyhítette a büntetést, ezért az ilyenkor szokásos három helyes hátrasorolást alkalmazzák.
Leclerc hátrasorolásával Esteban Ocon, Carlos Sainz és Lewis Hamilton is előrejött egy helyet.